• Austris
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Rail Baltica parlamentārā izmeklēšanas komisija pieņem gala ziņojumu

Teksta izmērs Aa Aa
Sabiedrība
VS.LV 21:07, 12.12.2024


Dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta parlamentārā izmeklēšanas komisija ceturtdien apstiprināja gala ziņojumu, tomēr publiski pieejams tas varētu būt tikai piektdien, 13.decembrī.



Par gala ziņojuma apstiprināšanu nobalsoja četri deputāti no opozīcijas partijām - komisijas vadītājs Andris Kulbergs (AS), Artūrs Butāns (NA), Amils Saļimovs ("Stabilitātei") un Kristaps Krištopans (LPV).

Savukārt no balsojuma atturējās valdības koalīcijas partiju deputāti Skaidrīte Ābrama (P), Atis Labucis (JV) un Ģirts Štekerhofs (ZZS).

Kulbergs aģentūrai LETA teica, ka ziņojumu ceturtdien vēl pārbaudīs redaktors, bet piektdien komisija Saeimas prezidijam iesniegs gala variantu. Pēc apstiprināšanas to publicēs Saeimas mājaslapā.

Kulbergs sacīja, ka gala ziņojumā ir nosauktas personas pēc atbildības līmeņa. Sarkanā krāsā esot iezīmētas tās personas, kuras komisijas vairākuma ieskatā pieļāva būtiskas kļūdas, oranžā - personas, kurām projekta īstenošanā bija atbilstoši jārīkojas, bet viņas to nedarīja, savukārt dzeltenā krāsā - personas, kuras neieņēma pietiekami aktīvu pozīciju šī projekta īstenošanā.

"Šis nav apsūdzības dēlis, neesam ne advokāti, ne policisti. Šis ir politisks novērtējums," sacīja Kulbergs, piebilstot, ka šīs personas bija jāiekļauj gala ziņojumā, lai veicinātu arī atklātību sabiedrībā.

Atbilstoši Kulberga publiskotajai informācijai, sarkanajā "blokā" ietilpst ekspremjers Krišjānis Kariņš (JV), pašreizējais satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P), kādreizējais satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).

"Oranžajā" blokā ietilpst kādreizējais AS "RB Rail" valdes priekšsēdētājs un izpilddirektors Agnis Driksna, kādreizējais satiksmes ministrs Anrijs Matīss, tagadējais finanšu ministrs Arvils Ašeradens (JV), finanšu ministrijas valsts sekretāre Baiba Bāne, bijusī "RB Rail" vadītāja Baiba Rubesa, kādreizējais Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāra vietnieks, tagadējais Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Dins Merirands, bijusī SM valsts sekretāre Ilonda Stepanova, bijušais SM valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš, bijusī SM valsts sekretāra pienākumu izpildītāja un "RB Rail" padomes priekšsēdētāja Ligita Austrupe, bijusī SM Dzelzceļa politikas un infrastruktūras departamenta direktora vietniece Olita Bērziņa, kā arī kādreizējais satiksmes ministrs, tagad labklājības ministrs Uldis Augulis (ZZS).

Savukārt "dzeltenajā" blokā ietilpst kādreizējais finanšu ministrs, tagad Saeimas deputāts Jānis Reirs (JV), bijušais SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris, bijušie premjeri Laimdota Straujuma un Māris Kučinskis (ZZS).

Ābrama komisijas sēde norādīja, ka ziņojumā tomēr ir vēl nepieciešami daži papildinājumi. "Priekšlikumu sadaļā es neredzu iekļautus visus savus priekšlikumus," piebilda Ābrama. Komisijas konsultants Krišs Lipšāns sacīja, ka tika iekļauti visi priekšlikumi, par kuriem komisija vienojās.

Labucis norādīja, ka 2,5 stundu laikā nepaspēja iepazīties ar pēdējiem labojumiem, kā arī viņš atturēsies balsot atbildīgo personu saraksta dēļ. Viņš sacīja, ka līdz Saeimas sēdei pievienos savas atsevišķās domas pie ziņojuma.

Ābrama papildināja, ka komisija kopumā labi strādāja, bet viņa aicināja nelikt ziņojumā personu sarakstu. "Nedariet muļķības," kolēģus aicināja deputāte. Viņa papildināja, ka vērtējums ir subjektīvs un ir iespējams kaitējums reputācijai. "Tā ir darvas karote medus mucā," personu saraksta pievienošanu raksturoja Ābrama.

Viņas pārstāvētais politiskais spēks paziņojumā medijiem pauž pārliecību, ka komisijas izmantotā metode "aizēno vērtīgos secinājumus, kas tika panākti par projekta vēsturisko gaitu, pieļautajām kļūdām un ieteikumiem, lai tās neatkārtotos".

"Progresīvie" uzskata, ka "luksofora sistēma" ir dziļi subjektīva, balstīta viedokļos, atmiņu uzplaiksnījumos, nevis pierādījumos. "Šī metode ir politiski apšaubāma un rada bažas par komisijas objektivitāti," vērtē partijā.

"Progresīvie" uzsver, ka atbalsta parlamentārās izmeklēšanas komisijas darbu, bet šim procesam līdz pat tā nobeigumam bija jābalstās pierādījumos, nevis subjektīvās interpretācijās vai nepamatotās pieejās.

Komisijas pieaicinātais prokurors Armīns Reinis sacīja, ka iepriekšējās parlamentārās izmeklēšanas komisijas, nosaucot atbildīgās personas, sabiedrībā izraisīja rezonansi. "Uzskatu, ka šādu personu nosaukšana nenosaka juridisku atbildību, bet jautājums ir par politisko atbildību, ko komisija izvirzīja par mērķi," piebilda Reinis.

Jau ziņots, ka Saeima šogad 13.jūnijā pēc 34 deputātu priekšlikuma nolēma izveidot parlamentārās izmeklēšanu komisiju par "Rail Baltica" projekta virzībā pieļautajām kļūdām. Komisijai bija noteikts sešu mēnešu darba termiņš.

Komisijas darbības mērķis ir apzināt projekta īstenošanā pieļautās kļūdas, vienlaikus panākot, ka tas kļūst par prioritāru valdības jautājumu, "lai lēmumi tiktu pieņemti caurredzami un savlaicīgi, kā arī ievērojot valsts un sabiedrības intereses, ietekmi uz Latvijas tautsaimniecību un valsts budžetu".


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Saeimas deputāts Butāns izteicās pret ārvalstu taksometru vadītājiem (+VIDEO)

"Indijā cilvēki lielākoties brauc bez tiesībām un konkrētiem satiksmes noteikumiem".

Sabiedrība Deputāts aicina arī no bēgļiem no Ukrainas prasīt valsts valodas zināšanas

Opozīcijā esošais Saeimas deputāts Edvīns Šnore (NA) iesniedzis priekšlikumus grozījumiem Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā.

Sabiedrība "Latvija ir gatava strādāt kopā ar partneriem, lai pieņemtu 16. sankciju kārtu"

Finanšu ministrs Briselē akcentē turpmāku sankciju nepieciešamību pret Krieviju un aicina palielināt finansiālo palīdzību Ukrainai.

Sabiedrība Latvijas invalīdi transportā varēs pārvietoties brīvāk (+VIDEO)

Turpinās diskusija par transportlīdzekļu pielāgošanu un pielāgoto transportlīdzekļu skaita palielināšanu.

Lasiet arī

Sabiedrība «Rail Baltica» Saeimas izmeklēšanas komisijas vadībā saņem milzīgas piemaksas

"Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas vadībā esošie deputāti piemaksās papildus nopelnījuši pa 3613 eiro, aģentūra LETA noskaidroja Saeimā.

Kriminālziņas SM ir slēpusi Ministru kabinetam patieso Rail Baltica izmaksu pieaugumu

Satiksmes ministrija (SM) ir slēpusi Ministru kabinetam patieso "Rail Baltica" projekta izmaksu pieaugumu, to pārrēķinot 2016.gada cenās, lai sadārdzinājums neizskatītos tik liels, teikts dzelzceļa projekta "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas gala ziņojumā, kura vienlaikus aicina izveidot Saeimas apakškomisiju, kas uzraudzīs projekta ieviešanu.

Ekonomika Oficiāli izdota instruktāža būvniekam sākt būvdarbus «Rail Baltica» pamattrasē

Oficiāli ir izdota instruktāža būvniekam - pilnsabiedrībai "E.R.B. Rail JV" - sākt būvdarbus dzelzceļa "Rail Baltica" pamattrasē, otrdien intervijā Latvijas Radio sacīja par "Rail Baltica" izbūvi Latvijas teritorijā atbildīgās SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.

Sabiedrība Deputāti kritizē priekšlikumu piešķirt 50 miljonus eiro Rail Baltica projektam

Saeimas deputāti ārkārtas sēdē par nākamā gada budžeta projektu piektdien kritizēja opozīcijas parlamentārieša Jāņa Vitenberga (NA) iesniegto priekšlikumu nākamā gada budžetā nodrošināt papildu 50 miljonu eiro valsts finansējumu dzelzceļa projekta "Rail Baltica" būvniecības procesa sadaļām, kas nevar tikt līdzfinansētas no Eiropas Savienības līdzekļiem.