• Benita,
  • Everita,
  • Verita
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Ministrs par ostām: jāpārņem pasaules labākā prakse

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
VS.LV 14:33, 15.08.2024


Ekonomikas ministrija (EM) ir iesniegusi vairākus nozīmīgus iebildumus un priekšlikumus Satiksmes ministrijas (SM) virzītajā Informatīvā ziņojuma "Par Ostu pārvaldības reformas gaitu un tās pilnveidošanas iespējām" projektā un faktiski piedāvā alternatīvu ostu pārvaldības modeli.


Foto: LETA

Ekonomikas ministrs Viktors Valainis šos priekšlikumus šodien pārrunāja ar Latvijas Stividorkompāniju asociācijas pārstāvjiem, kuri pret tiem pauda pozitīvu attieksmi.

EM piedāvājums ir balstīts uz pasaules un Eiropas ostās akceptētajiem pārvaldības principiem, jo īpaši Roterdamas un Hamburgas ostu pieredzi. Kā uzsver ekonomikas ministrs Viktors Valainis: "Latvijai ostu pārvaldībā nav jāizgudro velosipēds, mēs varam vadīties pēc pasaules praksē labākajiem un modernākajiem ostu pārvaldības piemēriem. Un tie rāda, ka pirmkārt ir svarīgi panākt precīzu līdzsvaru, sinerģiju un sadarbību starp valsti, pašvaldībām un ostas uzņēmējiem. Otrkārt - pārvaldības modelim ir jābūt pakārtotam modernajai izpratnei par ostu ne tikai kā par kravu pārkraušanas vietu, bet multimodālu loģistikas, ražošanas un inovāciju centru, kas kalpo par bāzi reģiona un visas valsts attīstībai. Tādēļ mēs nākam klajā ar savu redzējumu un arī konkrētiem normatīvo aktu grozījumu priekšlikumiem. Latvijas ostu nozare ir sarežģītā pārejas situācijā, un tai ir steidzami nepieciešama skaidrība par pārvaldības principiem. Vairs nav laika vilcināties".

EM norāda, ka lielākā daļa Eiropas ostu tiek pārvaldītas kā valsts pārvaldes iestādes vai arī atvasinātas publiskas personas, kas atzīts par vienu no veiksmīgākajiem risinājumiem ostu pārvaldībā. Ostas ir Latvijas tautsaimniecībai svarīgi ekonomikas centri, kas nodrošina Latvijas dalību starptautiskās piegādes ķēdēs, augstas pievienotās vērtības darba vietu radīšanu, Latvijas preču un pakalpojumu eksportu, kā arī ir svarīgs valsts drošības elements. Tādēļ tā neiebilst pret SM sagatavotā informatīvā ziņojuma idejai par ostu pārvalžu saglabāšanu atvasinātu publisko personu formā.

Vienlaikus EM piedāvā ostas pārvaldē izveidot jaunu institūciju - ostas valdi, operacionālo darbību deleģējot ostas pārvaldes administrācijai, kuru vada ostas pārvaldnieks ar vietniekiem un administratīvo aparātu. Ostas pārvaldes valde būtu augstākā kolektīvā uzraudzības un pārvaldes institūcija. Ostas pārvaldes valdes sastāvā būtu astoņi valdes locekļi - trīs valsts pārstāvji, trīs pašvaldības pārstāvji un divi ostas komersantus pārstāvošo biedrību pārstāvji. Pārstāvjus ostas pārvaldes valdē atlasītu atklātā konkursā, kurus pēc tam amatā uz pieciem gadiem apstiprinātu Ministru kabinets. Ostas pārvaldes valdēs būtu valsts pārstāvji no Satiksmes, Ekonomikas un Finanšu ministrijām.

EM neatbalsta SM piedāvāto risinājumu nodalīt ostas teritorijas pārvaldīšanu no speciālās ekonomiskās zonas. Ministrijas ieskatā ostas teritoriju un industriālo teritoriju attīstība ir nesaraujami saistītas, un to pārvaldība būtu īstenojama kopīgi.

EM arī uzskata, ka ir svarīgi likumdošanā noregulēt ostu savstarpējās sadarbības jautājumus, kā arī nodrošināt vienotu pārvaldības risinājumu visām trim lielajām Latvijas ostām - Rīgas, Ventspils un Liepājas ostai. Tas nodrošinātu koordinētu un saskaņotu attīstību ostu sektorā, ļautu maksimāli izmantot esošos resursus, optimizēt investīcijas un veicināt ilgtspējīgu attīstību.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Būvvaldes funkcijas Rēzeknes novadā nodotas pilsētai (+VIDEO)

Valstspilsētas pašvaldība šos pakalpojumus var nodrošināt par 100 000 EUR gadā.

Ekonomika Bolt zaudējumi pērn pieauguši līdz 102,6 miljoniem eiro

Igaunijas mobilitātes tehnoloģiju kompānijas "Bolt Technology" zaudējumi pērn pieauguši līdz 102,6 miljoniem eiro, un tas ir par 11,6% vairāk nekā 2023.gadā, kad zaudējumi bija 91,9 miljoni eiro, liecina uzņēmuma gada finanšu pārskats.

Ekonomika Latvijas zemūdens un sauszemes droni tiek testēti Ādažos un Šķēde (+VIDEO)

Praktisko demonstrāciju pasākumu kārtā savus izstrādājumus prezentēja pieci komersanti.

Ekonomika Šā gada piecos mēnešos kopbudžetā 420 miljonu eiro deficīts

Izdevumi, pieaugot par 672,6 miljoniem eiro jeb 9,7%, sasniedza 7,6 miljardus eiro.

Lasiet arī

Ekonomika Tirgotājiem būs jāinformē patērētāji par videi draudzīgām piegādes iespējām

Tirgotājiem būs nepieciešams informēt patērētājus par videi draudzīgām piegādes iespējām, ja tādas tiek nodrošinātas, otrdien nolēma valdībā.

Sabiedrība Aizsardzības jomas attīstīšana ir mūsu visu interesēs

Šodienas sanāksmē Rīgā Baltijas valstu ekonomikas ministri vienojās, ka spēcīga investīciju vide ir izdevīga visām trim valstīm. Galvenās jomas ir stratēģiskās investīcijas, sadarbība drošības un aizsardzības rūpniecībā, birokrātijas mazināšana un deep-tech tehnoloģiju un jaunuzņēmumu nozaru veicināšana.

Ekonomika Otrdien parakstīs memorandu par pārtikas cenu samazināšanu

Ekonomikas ministrijā (EM) otrdien, 27.maijā, tiks parakstīts memorands par pārtikas cenu samazināšanu, aģentūru LETA informēja Ministrijā.

Sabiedrība Sociālo mājokļu būvniecībai papildus teju 20 miljoni eiro

Līdz ar atbalsta palielinājumu un projektu veiksmīgas īstenošanas rezultātā rindas uz sociālajiem mājokļiem Latvijā kopumā līdz 2029.gada beigām varētu samazināties gandrīz par 2 000 mājsaimniecībām.