Ministrijām, kuru valdījumā ir valsts nekustamie īpašumi, līdz 2025.gada 31.augustam jāpārskata to valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu portfelis un jāiesniedz informāciju VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ), otrdien pēc Finanšu ministrijas (FM) informatīvā ziņojuma uzklausīšanas nolēma valdība.
Paredzēts, ka ministrijas pārskata to valdījumā esošos nekustamos īpašumus, nodalot pamata portfeli, aktīvu portfeli un atsavināmo portfeli. Katrs nekustamais īpašums tiek iekļauts kādā no portfeļiem un sekojoši arī kādā no grupām atbilstoši tā pamata lietošanas veidam.
Pamata portfelī būtu klasificēti īpašumi, kurus paredzēts saglabāt ilgtermiņā, tostarp kritiskās infrastruktūras objekti, valsts funkcijai un iekšējai drošībai stratēģiski nozīmīgi īpašumi, īpašumi un īpašumi, kas saglabājami publisko iestāžu nepieciešamo telpu nodrošināšanai.
Aktīvu portfelī paredzēts klasificēt īpašumus, kuri ilgtermiņā nav nepieciešami publisko funkciju nodrošināšanai, tostarp īpašumus, kurus šobrīd pilnībā vai daļēji izmanto publiskās iestādes, bet kas nākotnē var tikt atsavināti, īpašumi, kuri potenciāli var tikt pārvietoti uz pamata portfeli, tos attīstot un pielāgojot publisko iestāžu vajadzībām, kā arī vērtīgi vai rentabli īpašumi, kurus atsavinot vai iznomājot var gūt līdzekļus investīcijām pamata portfeļa īpašumos, bet kurus īstermiņā nav nepieciešams atsavināt.
Savukārt atsavināmajā portfelī klasificējami tādi valsts nekustamie īpašumi, kas nav nepieciešami valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai.
FM ziņojumā skaidro, ka tādējādi visu ministriju, kuru valdījumā ir valsts nekustamie īpašumi, līmenī būtu vienots sadalījums pa portfeļiem un grupām, lai analizētu tālākajā grupēšanā. Lai nodrošinātu efektīvu valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanu ilgtermiņā, FM ieskatā būtu nepieciešams regulāri, piemēram, reizi trijos gados pārskatīt valsts nekustamo īpašumu sadalījumu pa portfeļiem.
Tāpat ministrijām uzdots noteikt kritērijus to valdījumā esošo nekustamo īpašumu mērķtiecīgai un efektīvai pārvaldīšanai.
FM ieskatā primāri būtu jāsāk ar nekustamo īpašumu, kuru sastāvā ir biroja ēkas, izvērtēšanu, kā rezultātā būtu nodrošināma šāda veida nekustamo īpašumu centralizēta pārvaldīšana. Valsts nekustamo īpašumu, kuru sastāvā ir biroja ēkas, centralizētas pārvaldīšanas mērķis ir nodrošināt mūsdienīgu, pieejamu un ērtu darba vidi publiskajā sektorā strādājošajiem, lai sekmētu kvalitatīvu un pieejamu pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem.
FM norāda, ka, veicot šādu nekustamo īpašumu centralizētu pārvaldīšanu, tiktu mazināta valsts kopējā nekustamo īpašumu portfeļa sadrumstalotība, kā arī nākotnē būtu jāvirzās uz valsts iestāžu telpu maksimālu koncentrēšanu vienotos birojos, kas radītu virkni ieguvumu, piemēram, apsaimniekošanas izmaksu samazinājumu, administratīvo un atbalsta funkciju koplietošanu, palielinātu iestādes un procesu efektivitāti, nodrošinātu vienotu klientu apkalpošanu un citus ieguvumus.
Vienlaikus ziņojumā norādīts, ka ir panākta konceptuāla vienošanās par Labklājības ministrijas valdījumā esošo biroja ēku nodošanu FM valdījumā.
VNĪ sadarbībā ar nozaru ministrijām uzdots veikt valsts nekustamo īpašumu grupēšanas pārskatīšanu, izvērtējot centralizētas pārvaldības iespējas ieviešanu, un līdz 2026.gada 31.maijam iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu ar priekšlikumiem turpmākai centralizācijas rīcībai.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Pievienojiet komentāru
Anonīmi komentāri
Atbilēt
Anonīmi komentāri