• Konrāds,
  • Sebastians,
  • Sebastijans
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Jaunie elektrovilcieni varētu sākt kursēt līdz gada beigām

Teksta izmērs Aa Aa
Sabiedrība
LETA 15:45, 14.09.2023


AS "Pasažieru vilciens" cer, ka jaunie elektrovilcieni sāks kursēt līdz gada beigām, ceturtdien Latvijas Radio raidījumā "Krustpunktā" sacīja "Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.


Foto: LETA

Viņš piebilda, ka tiklīdz jaunajiem vilcieniem būs pabeigta sertifikācija un atbilstības pārbaude, varēs sākt to ekspluatāciju.

Grigulis skaidroja, ka šobrīd ceļā uz Latviju ir 17. jaunā vilciena sastāvs, bet, lai Čehijas uzņēmums "Škoda Vagonka" iekļautos termiņos, katru nedēļu uz Latviju būtu jāpiegādā divi jauno vilcienu sastāvi.

Tāpat Grigulis skaidroja, ka vilcienu pārbaudes un testēšana ir ieilgusi, jo ir jāpārbauda visu detaļu atbilstība dzelzceļa infrastruktūrai. Vienlaikus attiecībā uz pirmajiem vilcieniem pagāja vairāki mēneši, kamēr ražotājs saprasta kā tos var salikt kopā Latvijā. Patlaban daļa vilcienu ražošanas un montāžas notiek Latvijā, tostarp "Škoda Vagonka" uz Rīgu ir pārcēlusi arī daudzus darbiniekus.

Viņš arī skaidroja, ka pēc veiktajiem testa braucieniem ir jāsagatavo atbilstības ziņojums, ko nosūta uz "European Railways Agency", pēc tam šis ziņojums nonāk Valsts dzelzceļa tehniskās uzraudzības inspekcijā, kas izsniedz ekspluatācijas atļauju.

Grigulis piebilda, ka līgumā par jauno elektrovilcienu piegādi tika paspēts nofiksēt izdevīgu vilcienu iegādes cenu, un "Škoda Vagonka" nav prasījusi segt kādas papildu izmaksas, kuras ražotājam rodas.

Tāpat Grigulis informēja, ka pēc katra vagona uzbūvēšanas "Pasažieru vilciens" pārskaita ražotājam avansu 40% apmērā no vilciena cenas.

Viņš arī pauda pārliecību, ka pat pie sliktākā scenārija, kad 23 jaunie vilcieni līdz gada beigām netiek piegādāti, vismaz avansa maksājumus šogad izdosies segt no Eiropas Savienības finansējuma.

Jau ziņots, ka "Pasažieru vilciens" veic aprēķinus līgumsodam par laikā nepiegādātiem jaunajiem "Škoda" elektrovilcieniem.

Līgumā ir paredzēts līgumsods par nodošanas termiņa kavējumu, un līgums paredz līgumsodu 0,05% no vilciena cenas dienā par pirmajām 30 nokavētajām dienām. Ja kavējums ir ilgāks, tad līgumsods paredzēts 0,1% no vilciena cenas dienā. Līgumsods ir ierobežots apmērā - 10% no vilciena cenas jeb 737 800 eiro.

Gala aprēķini par līgumsodu tiks veikti brīdī, kad vilcieni tiks nodoti "Pasažieru vilciena" īpašumā un ņemot vērā nepārvaramās varas apstākļus.

Atbilstoši grafikam 23 no 32 jaunajiem elektrovilcieniem bija jau jābūt piegādātiem, proti, nodotiem ekspluatācijā, taču pagaidām neviens nav piegādāts, lai arī pirmie divi jauno elektrovilcienu vagoni Rīgā tika nogādāti jau pirms nedaudz vairāk kā gada - 2022.gada jūnijā.

"Pasažieru vilciena" pārstāvji iepriekš atzinuši, ka uzņēmums prasīs "Škoda" maksāt līgumsodu par jauno elektrovilcienu savlaicīgu nepiegādāšanu. Maksimālais līgumsods par katra vilciena piegādes kavēšanu ir 10% no vilciena cenas. Tādējādi atbilstoši spēkā esošajam grafikam, pēc Latvijas Televīzijas raidījuma "de facto" ziņotā, "Pasažieru vilcienam" būtu tiesības prasīt "Škoda" maksāt līgumsodu vairāk nekā 16 miljonu eiro apmērā.

Par vilcieniem, ko "Škoda" līdz gada beigām nepagūs piegādāt, Latvija zaudēs Eiropas Savienības līdzfinansējumu.

Visa projekta kopējās izmaksas paredzētas 257,889 miljonu eiro apmērā, tostarp 23 no pavisam 32 jauno elektrovilcienu sastāvu iegāde plānota ar Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējumu 114,211 miljonu eiro apmērā. Katrs elektrovilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Katrā vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem un stāvvietas 454 pasažieriem.

Paredzēts, ka ar jaunajiem vilcieniem izpildīs reisus Aizkraukles, Tukuma, Saulkrastu un Jelgavas virzienā.

Tāpat ziņots, ka "Pasažieru vilciena" apgrozījums 2023.gada pirmajā pusgadā bija 23,405 miljoni eiro, kas ir par 10,2% vairāk nekā attiecīgajā periodā 2021.gadā, bet kompānijas peļņa pieauga par 3% - līdz 442 733 eiro.

"Pasažieru vilciens" ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no "Latvijas dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš "Pasažieru vilciens" 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Ar ALTUM atbalstu noslēdzies pirmais ēkas renovācijas projekts Lielvārdē

Kopš ES Atveseļošanas fonda finansētās programmas atvēršanas 2022.gada decembrī, kopumā programmā iesniegti 168 projekti par kopējo projektu summu 88 milj. EUR. Vislielākais pieteikumu skaits ir no Rīgas apkārtnes - 52%, Kurzeme - 21%, Latgale - 5%; Vidzeme - 16%; Zemgale - 6%. Projekta ietvaros vidējais plānotais enerģijas ietaupījums no siltinātām mājām sastādīs ap 39%.

Sabiedrība Daugavpilī patvertnēs varētu nodrošināt vietu aptuveni trešdaļai iedzīvotāju

Daugavpilī nepieciešamības gadījumā patvertnēs varētu nodrošināt vietu tikai aptuveni trešdaļai iedzīvotāju, otrdien žurnālistus informēja pašvaldības izpilddirektores vietnieks Kārlis Rasis.

Sabiedrība Jelgavā auto pēc sadursmes uzbrauc nepilngadīgajai un iebrauc grāvī

Pirmdien Jelgavā kāda automašīna pēc sadursmes ar citu transportlīdzekli uzbraukusi nepilngadīgajai un iebraukusi grāvī, informē Valsts policija.

Lasiet arī

Sabiedrība Trešdien paziņos Valsts aizsardzības dienesta atlases rezultātus

Jau trešdien, 27.novembrī, jauniešiem būs iespēja internetā pārliecināties, vai viņi ir iesaukti Valsts aizsardzības dienestā (VAD) pēc nejaušības principa.

Kriminālziņas Latgalē policijai izdodas atgūt no pensionāres izkrāptus 2200 eiro

Aizvadītajā nedēļā policijai Latgalē izdevās atgūt no kādas pensionāres izkrāptos 2200 eiro, informē Valsts policijā (VP).

Sabiedrība Ar ALTUM atbalstu noslēdzies pirmais ēkas renovācijas projekts Lielvārdē

Kopš ES Atveseļošanas fonda finansētās programmas atvēršanas 2022.gada decembrī, kopumā programmā iesniegti 168 projekti par kopējo projektu summu 88 milj. EUR. Vislielākais pieteikumu skaits ir no Rīgas apkārtnes - 52%, Kurzeme - 21%, Latgale - 5%; Vidzeme - 16%; Zemgale - 6%. Projekta ietvaros vidējais plānotais enerģijas ietaupījums no siltinātām mājām sastādīs ap 39%.