Sestdien, 4.martā, Latvijas gaisa telpu tranzītā no Frankfurtes uz Maskavu (Vnukovo lidostu) šķērsoja gaisa kuģis "Bombardier Challenger 604". Tāpat šajā pašā dienā tas pats gaisa kuģis "Bombardier Challenger 604" Latvijas gaisa telpu šķērsoja tranzītā no Maskavas (Vnukovo lidostas) uz Nurembergas lidostu Vācijā.
Abiem šiem lidojumiem statuss bija MEDEVAC, kas nozīmē, ka gaisa kuģis veic ārkārtas lidojumu slimu vai ievainotu cilvēku pārvietošanai medicīnas nolūkā.
Vincevs norādīja, ka saskaņā ar ES Padomes regulu par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā jebkuram gaisa kuģim, ko ekspluatē Krievijas gaisa pārvadātāji, tostarp kā komercpārvadātājs saskaņā ar vienošanos par koda kopīgu izmantošanu vai bloku rezervēšanu, vai jebkuram Krievijā reģistrētam gaisa kuģim, vai jebkuram Krievijā nereģistrētam gaisa kuģim, kas pieder vai ir fraktēts, vai to citādi kontrolē kāda Krievijas fiziska vai juridiska persona, vienība vai struktūra, ir aizliegts nolaisties ES teritorijā, pacelties no tās vai pārlidot to. Vienlaikus regulas 3.d panta 2.punkts nosaka, ka iepriekš minēto aizliegumu nepiemēro ārkārtas nosēšanās vai ārkārtas pārlidojuma gadījumā.
Balstoties uz regulu, Eiropā, tai skaitā Latvijā, ir izdots vienveidīgs paziņojums gaisa telpas izmantotājiem, kas informē par gaisa telpas izmantošanas nosacījumiem, tajā skaitā ierobežojumiem (NOTAM). NOTAM ir saistošs visiem konkrētās valsts gaisa telpas izmantotājiem.
Latvijā izdotais NOTAM nosaka, ka Latvijas gaisa telpu atļauts izmantot ārkārtas nosēšanās vai ārkārtas pārlidojumam.
Vincevs norādīja, ka iepriekš Eiropas Komisija dalībvalstīm ir skaidrojusi, ka gadījumos, kad gaisa kuģis pilda MEDEVAC funkciju, uz to neattiecas regulā noteiktie ierobežojumi, pat, ja tiek pārvietots Krievijas fiziskā persona. MEDEVAC gadījumā gaisa kuģi kontrolē pasūtītājs - ārstniecības iestāde, apdrošināšanas kompānija un tamlīdzīgi.
Eiropas Aeronavigācijas drošības organizācija "Eurocontrol" ir saņēmusi un apstiprinājusi lidojumam uz un no Maskavas MEDEVAC lidojuma statusu. Pamatojoties uz Eiropas Padomes regulā noteikto un "Eurocontrol" apstiprināto lidojuma plānu, gaisa kuģim tika atļauts izmantot Latvijas gaisa telpu.
"Eurocontrol" centralizēti pārbauda lidojumus, vai uz tiem tiek attiecināti kādi ierobežojumi.
Kā norādīja Vincevs, lai pārliecinātos par lidojuma apstākļiem, CAA ir pieprasījusi papildinformāciju citu valstu kompetentajām iestādēm.
Jau ziņots, ka caur Latvijas un vairāku citu Eiropas valstu gaisa telpu lidojusi medicīniskās palīdzības lidmašīna ar sankcijām pakļautu personu no Krievijas, vēsta vairāku valstu mediji.
Par Vācijas uzņēmumam "Augustus Business Aviation" piederošās lidmašīnas "Bombardier Challenger 604" lidojumu kļuvis zināms no vietnes "Flightradar24", kurā iespējams izsekot lidojumus. Lidmašīna, kas aprīkota ar reanimācijas iekārtām, no Frankfurtes ieradusies Maskavas Vnukovas lidostā, bet pēc tam devusies uz Nirnbergu.
Mediji vēsta, ka no Maskavas uz Vāciju ar lidmašīnu aizvesta persona, kas ir Rietumvalstu sankciju sarakstos, un min trīs variantus par to, kurš varēja būs lidmašīnā, - čellists Sergejs Roldugins, kurš tiek uzskatīts par Krievijas prezidenta Vladimira Putina aktīvu turētāju un tiek dēvēts par "Putina maku", Putina iecienītās grupas "Ļube" solists Nikolajs Rastorgujevs vai Čečenijas vadītājs Ramzans Kadirovs.
Tomēr nav oficiālas informācijas, kas tieši atradies šajā lidmašīnā, ar kuru 2019.gadā no Krievijas uz Vāciju ticis aizvests arī saindētais opozicionārs Aleksejs Navaļnijs.
"Un kaut kas man saka priekšā, ka šī [lidmašīna] nez vai pacēlās gaisā, lai glābtu vienkāršu maskavieti. Noticis kaut kas ārkārtējs, ja pat Latvija atvēra savu gaisa telpu šim lidojumam," savā kanālā ziņapmaiņas platformā "Telegram" raksta Krievijas politologs Andrejs Okuņs.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Pievienojiet komentāru
Anonīmi komentāri
Atbilēt
Anonīmi komentāri