• Aldis,
  • Aldris,
  • Alfons
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


«airBaltic» akciju publiskais piedāvājums varētu notikt gada otrajā pusē

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
LETA 09:09, 03.01.2024


Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" akciju sākotnējais publiskais piedāvājums (IPO), ja process virzīsies sekmīgi, varētu notikt 2024.gada otrajā pusē vai gada beigās, intervijā aģentūrai LETA prognozēja satiksmes ministrs Kaspars Briškens ("Progresīvie").


Foto: LETA

Vienlaikus viņš uzsvēra, ka daudz ir atkarīgs gan no situācijas aviācijas nozarē globāli, gan finanšu resursu cenas.

Satiksmes ministrs stāstīja, ka pašlaik notiek darbs, lai atrastu emisijas nodrošinātājbanku, un IPO norises laiks būs atkarīgs arī no tās viedokļa.

"Tādēļ šis nebūs lēmums, ko Satiksmes ministrija vai Ministru kabinets pieņems uz labu laimi. Tuvojoties gada otrajai pusei, mēs redzēsim, vai aviācijas nozares konjunktūra kopumā ir labvēlīga, vai finanšu tirgos ir apetīte pēc šāda veida IPO. Ja tas izdosies, tad tas būs milzīgs solis "airBaltic" attīstībā, dodot iespēju pāriet tālākā attīstības fāzē, kā arī dos iespēju Latvijai atgūt līdzekļus, kas tika investēti Covid-19 laikā kā valsts atbalsts - kopumā aptuveni 400 miljoni eiro," pauda Briškens.

Tāpat viņš atzina, ka pašlaik nav konkrēta lēmuma, cik liels "airBaltic" akciju īpatsvars būtu jākotē biržā, jo no sākuma ir jāredz, kāda ir tirgus situācija.

"Ja mēs jau pirms laika signalizēsim, cik tas būs, tas uzreiz, protams, ietekmēs tirgus apetīti un nav garantiju, ka pozitīvā veidā. Mēs droši šo lēmumu varam atlikt līdz brīdim, kad būsim ieguvuši objektīvu tirgus vērtējumu "airBaltic" kapitāldaļām," sacīja Briškens.

Tāpat ministrs norādīja, ka uzņēmums pašlaik vērtē visas iespējas pārfinansēt obligācijas 200 miljonu eiro vērtībā, kuru termiņš beidzas 2024.gada jūlijā. Briškens norādīja, ka arī konsultanti labi apzinās, ka šo vērtspapīru pārfinansēšana ir viens no svarīgiem priekšnosacījumiem, lai varētu pretendēt uz sekmīgu IPO. Līdz ar to viens no risinājumiem ir, ka bankas, kuras organizē IPO, palīdz arī pārfinansēt obligācijas.

Savukārt jautāts par to, vai obligācijas varētu pārfinansēt valsts kā "airBaltic" akcionārs, jo valsts finanšu tirgos var aizņemties uz izdevīgākiem nosacījumiem nekā uzņēmums, Briškens šādu iespēju noraidīja, jo tad tas būtu uzskatāms par valsts atbalstu.

"Naudas cena šobrīd ir ļoti augsta. Valsts ir "airBaltic" akcionārs, un tad, ja visas citas opcijas ir izsmeltas vai tās ir negatīvas, vienmēr paliek iespēja runāt ar akcionāru. Bet mums ir saistības jau par iepriekš Covid-19 laikā sniegto valsts atbalstu, un valsts nevar tā vienkārši iepludināt jaunu naudu par tām likmēm, par ko valsts var aizņemties. Pat ja valsts kaut kādā brīdī investētu "airBaltic" aizdevuma formā vai kā citādi, tam būtu jānotiek uz tirgus nosacījumiem. Šeit nevar būt tā, ka tirgū var saņemt vienu likmi un valsts iedod aizdevumu pat divreiz zemāku likmi, jo tad tas būs valsts atbalsts, kas nav pieļaujams Eiropas Savienībā," uzsvēra satiksmes ministrs.

Viņš piebilda, ka pašlaik neredz nekādus "sarkanos vai dzeltenos karodziņus", kas signalizētu par valsts atbalsta nepieciešamību, jo "airBaltic" finanšu tirgos var aizņemties pats un kredītreitings uzņēmumam nav mainījies.

Savukārt jautāts, vai vēl kāds satiksmes nozares uzņēmums, kura kapitāldaļu turētājs ir ministrija, varētu tikt gatavots IPO, Briškens sacīja, ka pašlaik runa ir tikai par "airBaltic".

"Lai gan tīri teorētiski, ja skatāmies uz tiem uzņēmumiem, kas strādā konkurences apstākļos, es noteikti neizslēdzu, ka nākotnē varētu apsvērt šo uzņēmumu mazākuma akciju pakešu kotēšanu biržā, lai ģenerētu uzņēmuma attīstībai nepieciešamo kapitālu, uzlabotu pārvaldību, iedotu grūdienu Latvijas kapitāla tirgus attīstībai," sacīja Briškens.

Savukārt gandrīz visām kapitālsabiedrībām būtu jāvērtē iespējas iesaistīties kapitāla tirgū, emitējot obligācijas, norādīja ministrs.

"Tradicionāli kapitālsabiedrības vairāk ir paļāvušās uz banku aizdevumiem, īpaši tās, kurām ir pietiekami lieli apķīlājami aktīvi. Bet es noteikti rosinu mūsu nozares kapitālsabiedrībām vērtēt obligāciju emisijas kā vienu no iespējām piekļūt investīcijām nepieciešamajiem līdzekļiem," pauda Briškens.

Jau ziņots, ka lietišķo ziņu aģentūra "Bloomberg" oktobrī vēstīja, ka "airBaltic" pievienojies vairākām citām Eiropas kompānijām, kas nolēmušas atlikt augsta riska obligāciju emitēšanu, bažījoties par ilgstoši augstām procentu likmēm un ģeopolitiskajiem riskiem, kas ietekmē tirgu.

"airBaltic" ir nolīgusi "STJ Advisors LLP" un "Superia Corporate Finance", kas konsultē plānoto IPO.

"airBaltic" koncerna apgrozījums 2022.gadā bija 500,17 miljoni eiro, kas ir 2,5 reizes vairāk nekā 2021.gadā, bet kompānijas zaudējumi samazinājās 2,5 reizes - līdz 54,219 miljoniem eiro.

Savukārt 2023.gada deviņos mēnešos, salīdzinot ar attiecīgo periodu 2022.gadā, "airBaltic" koncerna apgrozījums palielinājās par 40,8%, sasniedzot 510,632 miljonus eiro. "airBaltic" pērn deviņos mēnešos strādāja ar 9,122 miljonu eiro peļņu pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.

Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Nākamgad varētu atjaunot pasažieru vilcienu satiksmi starp Viļņu un Daugavpili

Pasažieru vilcienu satiksmi starp Viļņu un Daugavpili varētu atjaunot nākamā gada pavasarī pēc dzelzceļa remontdarbu pabeigšanas Latvijā, ceturtdien paziņoja Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmuma "Lietuvos geležinkeliai" (LTG) pasažieru pārvadājumu kompānijas "LTG Link" pārstāvji.

Ekonomika Latvijā atsavināti 20% no nepieciešamajām «Rail Baltica» zemes vienībām

Patlaban Latvijā ir atsavināti 20% no nepieciešamajām dzelzceļa projekta "Rail Baltica" zemes vienībām, ceturtdien starptautiskajā nākotnes transporta un mobilitātes konferencē "Look at the Future of Mobility 2024" sacīja SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.

Ekonomika Eksperti: kāpēc «zaļais» transports Latvijā ir apstājies (+VIDEO)

Dīleri stāsta, ka vairs nevēlas pieņemt lietotus elektroauto, jo iespējamība tos pārdot ir ļoti maza.

Ekonomika Rīgas vicemērs Ratnieks «‎Naudas pašvaldībām katastrofāli trūkst (+VIDEO)

Galvaspilsēta dod līdzekļus novadiem, bet pati ir spiesta ņemt kredītus.

Lasiet arī

Sabiedrība airBaltic un Air Canada: pirmais sadarbības lidojumu reiss notiks jau novembrī!

Latvijas lidsabiedrība airBaltic paziņo par sadarbības lidojumu vienošanās uzsākšanu ar Kanādas nacionālo aviokompāniju Air Canada.

Ekonomika airBaltic pieprasītākie galamērķi - Brisele, Amsterdama un Madeira

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" pieprasītākie galamērķi no Rīgas novembrī būs Brisele, Amsterdama un Madeira, informēja "airBaltic" pārstāvji, balstoties uz biļešu pārdošanas un ceļošanas paradumu datiem.

Ekonomika Problēmas ar lidmašīnu dzinēju trūkumu varētu turpināties vēl dažus gadus

Problēmas ar lidmašīnu dzinēju trūkumu un ar to saistītajiem jautājumiem varētu turpināties vēl vienu līdz divus gadus, intervijā aģentūrai LETA sacīja "airBaltic" prezidents un izpilddirektors Martins Gauss.

Ekonomika Gauss: Valsts ieguldītā nauda nekad nav bijusi airBaltic uzņēmuma vērtība

Valsts gadu gaitā ieguldītā nauda Latvijas nacionālajā aviokompānijā "airBaltic" nekad nav bijusi uzņēmuma vērtība, intervijā aģentūrai LETA uzsvēra "airBaltic" prezidents un izpilddirektors Martins Gauss.