• Gita,
  • Ligita
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


«airBaltic» akciju publiskais piedāvājums varētu notikt gada otrajā pusē

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
LETA 09:09, 03.01.2024


Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" akciju sākotnējais publiskais piedāvājums (IPO), ja process virzīsies sekmīgi, varētu notikt 2024.gada otrajā pusē vai gada beigās, intervijā aģentūrai LETA prognozēja satiksmes ministrs Kaspars Briškens ("Progresīvie").


Foto: LETA

Vienlaikus viņš uzsvēra, ka daudz ir atkarīgs gan no situācijas aviācijas nozarē globāli, gan finanšu resursu cenas.

Satiksmes ministrs stāstīja, ka pašlaik notiek darbs, lai atrastu emisijas nodrošinātājbanku, un IPO norises laiks būs atkarīgs arī no tās viedokļa.

"Tādēļ šis nebūs lēmums, ko Satiksmes ministrija vai Ministru kabinets pieņems uz labu laimi. Tuvojoties gada otrajai pusei, mēs redzēsim, vai aviācijas nozares konjunktūra kopumā ir labvēlīga, vai finanšu tirgos ir apetīte pēc šāda veida IPO. Ja tas izdosies, tad tas būs milzīgs solis "airBaltic" attīstībā, dodot iespēju pāriet tālākā attīstības fāzē, kā arī dos iespēju Latvijai atgūt līdzekļus, kas tika investēti Covid-19 laikā kā valsts atbalsts - kopumā aptuveni 400 miljoni eiro," pauda Briškens.

Tāpat viņš atzina, ka pašlaik nav konkrēta lēmuma, cik liels "airBaltic" akciju īpatsvars būtu jākotē biržā, jo no sākuma ir jāredz, kāda ir tirgus situācija.

"Ja mēs jau pirms laika signalizēsim, cik tas būs, tas uzreiz, protams, ietekmēs tirgus apetīti un nav garantiju, ka pozitīvā veidā. Mēs droši šo lēmumu varam atlikt līdz brīdim, kad būsim ieguvuši objektīvu tirgus vērtējumu "airBaltic" kapitāldaļām," sacīja Briškens.

Tāpat ministrs norādīja, ka uzņēmums pašlaik vērtē visas iespējas pārfinansēt obligācijas 200 miljonu eiro vērtībā, kuru termiņš beidzas 2024.gada jūlijā. Briškens norādīja, ka arī konsultanti labi apzinās, ka šo vērtspapīru pārfinansēšana ir viens no svarīgiem priekšnosacījumiem, lai varētu pretendēt uz sekmīgu IPO. Līdz ar to viens no risinājumiem ir, ka bankas, kuras organizē IPO, palīdz arī pārfinansēt obligācijas.

Savukārt jautāts par to, vai obligācijas varētu pārfinansēt valsts kā "airBaltic" akcionārs, jo valsts finanšu tirgos var aizņemties uz izdevīgākiem nosacījumiem nekā uzņēmums, Briškens šādu iespēju noraidīja, jo tad tas būtu uzskatāms par valsts atbalstu.

"Naudas cena šobrīd ir ļoti augsta. Valsts ir "airBaltic" akcionārs, un tad, ja visas citas opcijas ir izsmeltas vai tās ir negatīvas, vienmēr paliek iespēja runāt ar akcionāru. Bet mums ir saistības jau par iepriekš Covid-19 laikā sniegto valsts atbalstu, un valsts nevar tā vienkārši iepludināt jaunu naudu par tām likmēm, par ko valsts var aizņemties. Pat ja valsts kaut kādā brīdī investētu "airBaltic" aizdevuma formā vai kā citādi, tam būtu jānotiek uz tirgus nosacījumiem. Šeit nevar būt tā, ka tirgū var saņemt vienu likmi un valsts iedod aizdevumu pat divreiz zemāku likmi, jo tad tas būs valsts atbalsts, kas nav pieļaujams Eiropas Savienībā," uzsvēra satiksmes ministrs.

Viņš piebilda, ka pašlaik neredz nekādus "sarkanos vai dzeltenos karodziņus", kas signalizētu par valsts atbalsta nepieciešamību, jo "airBaltic" finanšu tirgos var aizņemties pats un kredītreitings uzņēmumam nav mainījies.

Savukārt jautāts, vai vēl kāds satiksmes nozares uzņēmums, kura kapitāldaļu turētājs ir ministrija, varētu tikt gatavots IPO, Briškens sacīja, ka pašlaik runa ir tikai par "airBaltic".

"Lai gan tīri teorētiski, ja skatāmies uz tiem uzņēmumiem, kas strādā konkurences apstākļos, es noteikti neizslēdzu, ka nākotnē varētu apsvērt šo uzņēmumu mazākuma akciju pakešu kotēšanu biržā, lai ģenerētu uzņēmuma attīstībai nepieciešamo kapitālu, uzlabotu pārvaldību, iedotu grūdienu Latvijas kapitāla tirgus attīstībai," sacīja Briškens.

Savukārt gandrīz visām kapitālsabiedrībām būtu jāvērtē iespējas iesaistīties kapitāla tirgū, emitējot obligācijas, norādīja ministrs.

"Tradicionāli kapitālsabiedrības vairāk ir paļāvušās uz banku aizdevumiem, īpaši tās, kurām ir pietiekami lieli apķīlājami aktīvi. Bet es noteikti rosinu mūsu nozares kapitālsabiedrībām vērtēt obligāciju emisijas kā vienu no iespējām piekļūt investīcijām nepieciešamajiem līdzekļiem," pauda Briškens.

Jau ziņots, ka lietišķo ziņu aģentūra "Bloomberg" oktobrī vēstīja, ka "airBaltic" pievienojies vairākām citām Eiropas kompānijām, kas nolēmušas atlikt augsta riska obligāciju emitēšanu, bažījoties par ilgstoši augstām procentu likmēm un ģeopolitiskajiem riskiem, kas ietekmē tirgu.

"airBaltic" ir nolīgusi "STJ Advisors LLP" un "Superia Corporate Finance", kas konsultē plānoto IPO.

"airBaltic" koncerna apgrozījums 2022.gadā bija 500,17 miljoni eiro, kas ir 2,5 reizes vairāk nekā 2021.gadā, bet kompānijas zaudējumi samazinājās 2,5 reizes - līdz 54,219 miljoniem eiro.

Savukārt 2023.gada deviņos mēnešos, salīdzinot ar attiecīgo periodu 2022.gadā, "airBaltic" koncerna apgrozījums palielinājās par 40,8%, sasniedzot 510,632 miljonus eiro. "airBaltic" pērn deviņos mēnešos strādāja ar 9,122 miljonu eiro peļņu pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.

Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Salaspilī būvēs jaunu dzīvojamo kvartālu (+VIDEO)

Projekta mājās būs 1-4 istabu dzīvokli.

Ekonomika Rīgā un Tallinā degvielas cenas kāpj, Viļņā tās samazinās

Pagājušajā darba nedēļā Rīgā un Tallinā degvielas cenas palielinājās, kamēr Viļņā tās samazinājās, liecina aģentūras LETA apkopotie dati.

Ekonomika Banku analītiķi Latvijā prognozē gada inflāciju 3,7-3,8% apmērā

Latvijā gada inflācija šogad maijā varētu būt bijusi 3,7-3,8%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 3,9%, aģentūrai LETA prognozēja banku analītiķi.

Ekonomika Viesītē durvis ver jauna alus darītava (+VIDEO)

"Šis nav stāsts par senām tradīcijām, bet gan par mūsdienīgu uzņēmējdarbību un pārliecību".

Lasiet arī

Sabiedrība VK iepazīstinās ar ziņojuma rezultātiem par valsts ieguldījumiem airBaltic

Kādus secinājumus ir izdarījuši auditori? Drīz uzzināsim!

Ekonomika FM: airBaltic galvenais fokuss nav papildu valsts finansējuma saņemšana

Šobrīd Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" galvenais fokuss ir investoru piesaiste un gatavošanās akciju sākotnējam publiskajam piedāvājumam (IPO), nevis papildu valsts finansējuma saņemšana, aģentūrai LETA norādīja Finanšu ministrijā (FM), komentējot, vai negatīva scenārija gadījumā valsts finansiāli atbalstīs aviokompāniju.

Ekonomika airBaltic: Pirmā ceturkšņa zaudējumi - 29 miljoni

airBaltic pirmajā ceturksnī apkalpojusi vairāk nekā miljonu pasažieru, un par 10 miljoniem samazinājušies zaudējumi.

Ekonomika airBaltic šogad strādāja ar gandrīz 30 miljonu eiro zaudējumiem

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" koncerns šogad pirmajā ceturksnī strādāja ar 29,348 miljonu eiro zaudējumiem, kas ir par 27,8% mazāk nekā 2024.gada pirmajā ceturksnī, liecina kompānijas publiskotā informācija.