• Liāna,
  • Lilija
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Pērkot par 5 gadiem vecāku auto, būs jāmaksā speciāls nodoklis

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
lsm.lv 11:21, 31.08.2020 14


Lai veicinātu Latvijas autoparka atjaunināšanu, paredz ieviest vienreizēju nodokli, iegādājoties par 5 gadiem vecāku spēkratu, vēsta Latvijas Radio. Ja Eiropas Savienībā vidējais automašīnu vecums ir 10–11 gadi, tad Latvijā braucam ar auto, kas ir trīs gadus vecāki nekā Eiropā. Nodokļa lielums vēl nav noteikts.


Foto: LETA

Eiropas transportlīdzekļu datu bāzes autoDNA.lv vadītājs Agris Dulēvičs pastāstīja, ka pēc divu mēnešu krituma pavasarī lietoto automašīnu reģistrācijas apjomi jūlijā atgriezās ierastajā līmenī. Krīzes laikā strauji kritās lietotu mašīnu reģistrācija un imports, bet Latvijā tas bija tikai dažus mēnešus, precīzāk – divus. Citās valstīs joprojām ir lieli pārvietošanās ierobežojumi, bet Latvijā situācija ir diezgan laba.

Pēc auto datu bāzes datiem redzams, ka Latvijā pērk vidēji 15 gadus vecus auto, Igaunijā – 14 gadus vecus. Pērk BMW, "Audi", "Volvo", "Volkswagen". Vidējā pirkuma cena ir 5000-6000 eiro. Pērk arī jaunākus auto – 2007., 2008. gada, bet salīdzinoši maz.

Jau februārī Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji rosināja Latvijā ieviest vienreizēju papildus nodokli, kas būs jāmaksā, reģistrējot par 5 gadiem vecāku automašīnu. SM Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns stāstīja, ka automašīnu pircēji bieži vien iegādājas tik vecus spēkratus, ka tie jau apdraud satiksmes drošību. Tāpat arī jādomā, kā samazināt kaitīgo izmešu daudzumu.

Senāk tapušie automobiļi ir būvēti pēc vecām tehnoloģijām, ir tehniski nolietoti un to detaļu nomaiņa, kas ietekmē izmešus, piemēram, kvēpu filtra, augstspiediena sūkņu remonts un regulēšana var izmaksāt pusi no automobiļa iegādes cenas. Protams, arī CO2 izmeši ir krietni lielāki, un tos nākas ikdienā elpot.

Piemēram, Lietuvā papildu nodokli ieviesa 2020. gada 1. jūlijā. Ja CO2 daudzums izplūdes gāzēs ir liels, tad papildus jāmaksā līdz 180 eiro. SM piedāvājums ir maksāt papildus par reģistrāciju tādu summu, ka tā varētu ietekmēt lēmumu par automašīnas iegādi.

Vectirāns uzsvēra, ka daudzu Eiropas valstu politika ir samazināt veco, īpaši ar dīzeļdzinējiem aprīkoto, automašīnu skaitu uz ceļiem, tās aizstājot ar jaunākām un videi draudzīgākām automašīnām.

Automobiļu ražotājvalstis var atļauties dotēt saviem iedzīvotājiem mazizmēra vai bezizmešu automobiļus un gatavojas tuvākajā laikā kardināli mainīt autoparka sastāvu. Tad būs ekonomiski izdevīgi no šiem auto atbrīvoties un iegādāties elektro automobiļus. Līdz ar to vecie auto vēl straujāk ienāks Latvijas tirgū un būs vēl lētāki nekā iepriekš.

Protams, papildus nodoklis, kaut arī vienreizējs, radīs papildu izmaksas automašīnu īpašniekiem.

Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins uzskata, ka plānotais nodoklis automašīnām, kas vecākas par 5 gadiem, apdrošināšanas maksu būtiski neietekmēs. Obligātajā civiltiesiskajā transportlīdzekļu apdrošināšanā (OCTA) nav atšķirības starp lietotiem un jauniem auto, bet lietotāja paradumiem. Savukārt KASKO apdrošināšanas izmaksas lietotām automašīnām pamazām krīt. Dārgākas ir jaunas automašīnas, tām arī apdrošināšana ir dārgāka. Abāšins ir pārliecināts, ka jāveicina autoparka atjaunināšana, bet apdrošināšanas jomu tas praktiski neietekmēs.

Par to, cik liels vienreizējs nodoklis būs jāmaksā, automašīnu reģistrējot, ja auto būs vecāks par 5 gadiem, diskusijas turpināsies, kad plānotās izmaiņas nodokļu likumprojektā apstiprinās Ministru Kabinets.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Lielākais aizsardzības industrijas izaicinājums ir cilvēkresursi

Patlaban lielākais aizsardzības industrijas izaicinājums ir cilvēkresursi, intervijā aģentūrai LETA sacīja Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijas ("DAIF Latvija") valdes priekšsēdētāja Elīna Egle-Ločmele.

Ekonomika Kurzemē sagaida bagātīgu zemeņu ražu (+VIDEO)

"Varam tirgū nolaist cenu jau pirmā gada ogām".

Ekonomika «RB Rail» nosauca galveno šķērsli «Rail Baltica» projektā

Galvenais šķērslis privātās un publiskās partnerības (PPP) modeļa izmantošanai dzelzceļa "Rail Baltica" projekta īstenošanā ir laiks, aģentūrai LETA norādīja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" valdes priekšsēdētājs Marko Kivila.

Ekonomika Elektroenerģijas tirgus cena pagājušajā nedēļā Latvijā pieauga par 46%

Elektroenerģijas tirgus cena pagājušajā nedēļā Latvijā pieauga par 46% - līdz 94,90 eiro par megavatstundu (MWh), informēja AS "Latvenergo" pārstāvji.

Lasiet arī

Ekonomika Krievijas graudaugu tranzīts caur Latviju samazinājies 11,5 reizes

Krievijas graudaugu tranzīts caur Latviju šogad pirmajā ceturksnī salīdzinājumā ar 2024.gada pirmo ceturksni samazinājies 11,5 reizes, aģentūra LETA noskaidroja Valsts ieņēmumu dienestā (VID).

Sabiedrība Trešdienas pēcpusdienā sāks pastiprināties vējš

Trešdienas pēcpusdienā Latvijā pieņemsies spēkā vējš, visstiprāk tas pūtīs vakarā un naktī uz 1.maiju, prognozē sinoptiķi.

Kultūra Keita Midltone atkal pazudusi — princesi nav redzējuši vairāk nekā mēnesi

Velsas princese atkal atkāpusies no sabiedrības uzmanības centra. Karaļnama piekritējus satraucis Keitas Midltones prombūtne Vatikānā notikušajās pāvesta Franciska bērēs 26. aprīlī.

Interesanti fakti Kāpēc kaķi laiza sevi un savus saimniekus?

Kaķi ir pazīstami ar savu neatkarīgo raksturu, taču pat visnoslēgtākie murrātāji dažkārt mēdz laizīt savus saimniekus. Kāpēc viņi tā dara?