• Alens,
  • Jorens,
  • Žanis
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


«RB Rail» nosauca galveno šķērsli «Rail Baltica» projektā

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
LETA 07:46, 29.04.2025


Galvenais šķērslis privātās un publiskās partnerības (PPP) modeļa izmantošanai dzelzceļa "Rail Baltica" projekta īstenošanā ir laiks, aģentūrai LETA norādīja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" valdes priekšsēdētājs Marko Kivila.


Foto: LETA

Viņš uzsvēra, ka PPP modeļa ieviešana ir laikietilpīga, tāpēc, izvēloties šo pieeju, pastāv risks neiekļauties noteiktajā termiņā, kas ir 2030.gads.

Vienlaikus Kivila informēja, ka "RB Rail" ir veicis tirgus konsultācijas par PPP iespējām, ņemot vērā Latvijas valsts interesi. Pēc viņa teiktā, PPP modeli Latvijā galvenokārt varētu izmantot teritorijai no Salaspils virzienā uz ziemeļiem - Igaunijas robežai, lai nodrošinātu pilnībā funkcionālu pārrobežu savienojumu.

"Tirgus ir izrādījis interesi par šo projekta daļu PPP kontekstā, taču šī interese balstās uz iespēju vēlāk atgūt investīcijas. Protams, peļņas iespēja ir svarīga uzņēmumiem," skaidroja Kivila. Viņš arī piebilda, ka iespējams izdalīt mazākus posmus PPP īstenošanai, taču šādā gadījumā jāvērtē, vai tam vispār ir jēga, ja pārējā projekta daļa netiktu īstenota.

Kopuzņēmuma vadītājs papildināja, ka tirgus būtu gatavs PPP projektam, ja tiek veikti tā saucamie "pieejamības maksājumi", kas praktiski nozīmē, ka valsts sākt veikt maksājumus pēc būvniecības pabeigšanas un infrastruktūras nodošanas ekspluatācijā, ja privātais partneris izpilda līgumā noteiktās pieejamības un darbības prasības. Tomēr lēmums par PPP izmantošanu projektā vēl nav pieņemts.

Kivila skaidroja, ka visas trīs valstis ir saņēmušas no "RB Rail" finansēšanas stratēģiju projektam, kurā izklāstītas iespējamās finansēšanas opcijas un norādīts, kuras no tām var izmantot, lai sasniegtu 2030.gada mērķi pirmajai fāzei. "PPP nav starp šīm iespējām. Tā ir opcija, ko varētu īstenot, taču tad būtu jāvienojas par citu laika grafiku," skaidroja Kivila.

Viņš uzsvēra, ka valstīm pēc iespējas drīz ir jāpieņem lēmums, jo pretējā gadījumā ir noteikts projekta mērķis, bet nav mehānisma, kā to sasniegt.

Tāpat Kivila skaidroja, ka patlaban projektam ir apstiprināts četru miljardu eiro finansējums galvenokārt no Eiropas Savienības (ES), bet vēl pastāv cerība, ka līdz 2030.gadam četrus miljardus varētu iegūt no ES finanšu instrumentiem. Savukārt vēl aptuveni septiņus miljardus valstīm būtu jāsedz pašām, izmantojot kādu citu finansēšanas modeli, piemēram, PPP vai aizņēmumus.

Komentējot potenciālo 400 miljonu eiro ietaupījumu "Rail Baltica" pirmajā kārtā Latvijā, Kivila sacīja, ka ir grūti prognozēt lielāku ietaupījumu, jo 400 miljoni galvenokārt rodas no trokšņu aizsargbarjeru nepieciešamības samazinājuma visā projektā - gan pēc apmēra, gan augstuma. Tāpat daļēji atteikšanās no atsevišķiem infrastruktūras objektiem, piemēram, ceļa pārvadiem, ļautu ietaupīt, tomēr šie lēmumi ir jāpieņem Latvijas valdībai, jo tie var ietekmēt iedzīvotāju mobilitāti - īpaši lauku reģionos.

Viņš rezumēja, ka ir nepieciešama finansēšanas stratēģija. "Projekta realitāte ir tāda, ka vēl joprojām pilnīgai operacionālas līnijas izbūvei visās trijās Baltijas valstīs trūkst septiņi miljardi eiro. Ir vajadzīgi lēmumi un vajadzīgs virziens," sacīja Kivila.

LETA jau ziņoja, ka pērn 10.decembrī valdība vienojās, ka līdz šā gada jūlijam Satiksmes ministrijai (SM), Finanšu ministrijai (FM) un Ekonomikas ministrijai (EM) ir jānosaka un jāiesniedz kopējie projekta maksimāli pieļaujamie cenu griesti, balstoties uz projekta ekonomisko pamatojumu, kā arī ir jāturpina strādāt pie priekšlikumiem papildu finanšu instrumentu piesaistei, tostarp 2026.-2028.gada finansējuma nepārtrauktības nodrošināšanai.

Atbilstoši jaunākajai "RB Rail" informācijai "Rail Baltica" pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu sasniegt 14,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 5,5 miljardus eiro, tomēr ir iespējams potenciāls ietaupījums līdz 400 miljoniem eiro no tehnisko risinājumu optimizācijas, kā arī ir iespējami citi ietaupījumi.

Kopējās projekta izmaksas atbilstoši izmaksu un ieguvumu analīzei Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Elektroenerģijas vidējā cena pagājušajā nedēļā Latvijā pieaugusi par 27%

Elektroenerģijas vidējā cena pagājušajā nedēļā salīdzinājumā ar nedēļu iepriekš Latvijā pieauga par 27%, informēja AS "Latvenergo".

Ekonomika No decembra Rīgā plānots ūdensapgādes tarifa pieaugums par 14,1%

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai (SPRK) iesniegts SIA "Rīgas ūdens" ūdenssaimniecības pakalpojumu tarifa projekts, kas paredz no 2025.gada 1.decembra tarifa pieaugumu par 14,1% jeb 0,33 eiro par kubikmetru bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN), teikts "Rīgas ūdens" paziņojumā biržai "Nasdaq Riga".

Ekonomika Šis gads IT nozarei nav krīze, bet pāreja no skrējiena uz augšanu (+VIDEO)

Ģeopolitikas un citu ārējo apstākļu ietekmē ekonomikā ir jūtams sabremzējums, ziņo eksperts.

Ekonomika Piešķir teju 4 miljonus vēsturiskas ēkas iegādei Raiņa bulvārī 11

Ēkas fasāde paliks nemainīga, saglabājot pilsētas ainavas līdzšinējo izskatu.

Lasiet arī

Interesanti fakti Partnerību noslēgušie partneri varēs neliecināt tiesā viens pret otru

Valdība šodien atbalstīja grozījumus Administratīvās atbildības likumā (AAL), nosakot, ka partnerību noslēgušas personas tiesā varēs neliecināt viens pret otru.

Sabiedrība Kanāda vēl trīs gadus turpinās vadīt NATO daudznacionālo brigādi Latvijā

Kanāda vēl vismaz trīs gadus vadīs NATO daudznacionālo brigādi Latvijā, apliecinot stingru apņemšanos garantēt sabiedroto klātbūtni Baltijas reģionā, šodien žurnālistiem paziņoja Kanādas premjerministrs Marks Kārnijs.

Sports Banki: Šī būs grūta apakšgrupa

Latvijas vīriešu basketbola izlasei visas pretinieces Eiropas čempionāta apakšgrupas spēlēs būs grūti uzvaramas vienības, preses konferencē norādīja Latvijas izlases galvenais treneris Luka Banki.

Sports Sporta cienītāji BTA Nakts Pusmaratonā izskrien naksnīgo Jelgavu

Vairāk nekā četri tūkstoši jelgavnieki un pilsētas viesi atsaucās apdrošināšanas akciju sabiedrības BTA aicinājumam izskriet naksnīgo Jelgavu, piektdienas vakarā piedaloties BTA Jelgavas Nakts Pusmaratonā.

Sports LOK atjauno Olimpisko sacensību aģentūras darbību, tās vadību uzticot Muižniecei

Latvijas Olimpiskā komiteja (LOK) atjaunojusi nodibinājuma "Olimpisko sacensību aģentūra" (OSA) darbību, tās vadību uzticot bijušajai izglītības un zinātnes ministrei Anitai Muižniecei ("Latvijas attīstībai"), aģentūru LETA informēja LOK.

Sports Semeņistaja nepārvar ASV atklātā čempionāta pirmo kārtu

Latvijas tenisa otrā rakete Darja Semeņistaja pirmdien, piedzīvojot debiju "Grand Slam" pamatturnīrā, zaudēja ASV atklātā čempionāta pirmajā kārtā.