• Akvelīna,
  • Ernestīne,
  • Ingmārs
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Izveido kompleksu pret pavasara vitamīnu deficītu – farmaceita padoms (+VIDEO)

Teksta izmērs Aa Aa
Veselība
VS.LV 12:37, 16.03.2024


Tikai nelietojiet nevienu atsevišķu minerālvielu vienlaikus ar multivitamīniem vai antioksidantiem.


Pēc smagas ziemas jāpapildina veselīgo vielu trūkums.

Fantāzijas filmās un grāmatās to varoņi visu organismam nepieciešamo uzņem ar kapsulām vai speciāliem maisījumiem. Lai arī, iespējams, tāda veida uzturs būtu maksimāli optimāls, tā ir tikai fantāzija, un zinātnieki, kuri strādā šajā jomā, visas ēdienkartes savietošanu ikvienam noderīgā kapsulā jau ir noraidījuši. Tāpēc daudzveidīga, uzturvielām bagāta ēdienkarte ir labākais veids, kā uzņemt organismam nepieciešamo. Tomēr, ja trūkst kādu noteiktu vitamīnu vai minerālvielu, vai vēlaties papildināt ikdienas ēdienkarti ar uztura bagātinātājiem, farmaceite Ieva Turonoka iesaka, kā to darīt, lai gūtu maksimālu labumu.

Taukos un ūdenī šķīstošie vitamīni

Vitamīnus iedala pēc to šķīšanas īpašībām – ūdenī šķīstošie vitamīni ātri oksidējas, tie ir diezgan neizturīgi pret karsēšanu, un to krājumi organismā nav lieli, tāpēc ikdienā nemitīgi atjaunojami ar uzturu. Savukārt taukos šķīstošie vitamīni labi uzkrājas un ir daudz izturīgāki pret vides faktoriem. Tātad abu veidu vitamīnu uzņemšana organismā atšķiras.

Kad lietot ūdenī šķīstošos vitamīnus?

Tā kā šie vitamīni izšķīst ūdenī, organismā nav to rezervju, tāpēc lielākā daļa ir jāuzņem katru dienu. Pirmais jāmin slavenais antioksidants C vitamīns un B vitamīnu grupa: tiamīns (B1), riboflavīns (B2), niacīns (B3), pantotēnskābe (B5), piridoksīns (B6), biotīns (B7), folijskābe (B9) un kobalamīns (B12). Ūdenī šķīstošie vitamīni lietojami maltītes laikā vai starp tām, ar vienu izņēmumu – B12 labāk uzsūcas tieši ēdienreizē. C vitamīns var traucēt B12 uzsūkšanos, tāpēc, ja, papildus uzturam, tiek lietoti abi preparāti, starp devām jāievēro vismaz 2 stundu intervāls.

Kad lietot taukos šķīstošos vitamīnus?

Atcerieties, taukos šķīstošie vitamīni – K, E, D, A (KEDA)! Šos vitamīnus jāuzņem kopā ar taukus saturošiem produktiem, lai organisms tos absorbētu un spētu izmantot. Tam nav nepieciešams trekns ēdiens. Lieliski piemēroti būs veselīgi augu izcelsmes produkti, piemēram avokado vai rieksti.

Ja nepieciešams uzņemt papildu dzelzi

Vislabāk dzelzi uzņemt tukšā dūšā. Kā jau visām zālēm, uzdzerot ūdeni. Taču te vietā vēl kāds ieteikums – labāk par ūdeni darbosies kāda citrusaugļa sula, jo C vitamīns palīdz dzelzij uzsūkties. Dzelzi nevajadzētu lietot kopā ar kalcija preparātiem vai ar kalciju bagātu pārtiku, piemēram, pienu – tas traucēs dzelzs uzsūkšanos. Starp citu, šis ir iemesls, kādēļ sievietēm pēcmenopauzes periodā, kad ir lieli osteoporozes riski kalcija zuduma dēļ, nevajadzētu lietot uztura bagātinātājus ar dzelzi, ja vien ārsts nav norādījis citādi. Šis jāņem vērā, iegādājoties multivitamīnu kompleksus, jo tajos varētu būt pārāk liela dzelzs deva.

Konkurence nav vēlama

Lielas minerālvielu devas var konkurēt savā starpā par uzsūkšanos organismā. Nelietojiet vienlaikus kalcija, cinka vai magnija uztura bagātinātājus. Tāpat nelietojiet nevienu atsevišķu minerālvielu vienlaikus ar multivitamīniem vai antioksidantiem, piemēram, tādiem, kas satur beta karotīnu un likopēnu. Var gadīties, ka šīs vielas uzsāk cīniņu par labāko uzsūkšanos, kurā neuzvar neviens.

Ja lietojat A vitamīnu

Pirms A vitamīna papildus lietošanas pārbaudiet tā devu. Grūtniecēm devas, kas pārsniedz 10 000 SV dienā, var izraisīt iedzimtus defektus mazulim. Augsts A vitamīna un parasti drošā beta karotīna (viela, ko organisms pārvērš A vitamīnā) līmenis var palielināt plaušu vēža risku, ja esat smēķētājs un varbūt pat tad, ja esat bijušais smēķētājs.

Laiks multivitamīnu kompleksiem

“Ja nav kāds īpašs veselības stāvoklis, piemēram, D vitamīna trūkums, grūtniecība vai kas cits, pavasara sākums ir labs brīdis, kad ir vērts apdomāt par multivitamīnu kursu. Īpaši svarīgi tas varētu būt vecāka gadagājuma cilvēkiem, jo sevišķi, ja ēdienkarte nav daudzveidīga, kustību apjoms ierobežots un miegs, kā tas dažkārt gados vecākiem cilvēkiem mēdz būt, ir caurs,” saka farmaceite.

Kā tie būtu pareizi lietojami? “Ikdienas multivitamīnu devu var lietot jebkurā diennakts laikā, taču jāņem vērā, ka organisms dažus vitamīnus veiksmīgāk uzsūc ar pārtiku, tāpēc labāk tos “apēst” kopā ar maltīti. Ja neēdiet brokastis, savu ikdienas vitamīnu devu dzeriet pusdienu vai vakariņu laikā. Šāda pieeja var palīdzēt izvairīties no dedzināšanas sajūtas kuņģī, kas var rasties, ja tableti norij tukšā dūšā. Jebkurā gadījumā – nevienu preparātu, tai skaitā vitamīnu, nevajag vienkārši rīt sausu. Vismaz glāze ūdens ir jāizdzer, lai tablete neiestrēgtu barības vadā, pielīpot pie tā sieniņām un nodarot kaitējumu.

Multivitamīnos nav vienas standarta sastāva formulas. Tās atšķiras, turklāt atsevišķi vitamīni var saturēt daudz lielākas devas nekā ieteicamās. Un otrādi – citos kāda vitamīna vai minerālvielas var būt mazāk, nekā konkrētajam cilvēkam būtu vajadzīgā dienas deva. Vislabākais piemērs ir kalcijs. Ja tā trūkst, multivitamīnu komplekss nebūs labākā izvēle, jo kalcija daudzums, kas vajadzīgs, lai sasniegtu ieteicamo dienas devu, piemēram, menopauzes laikā, komplektā ar citiem vitamīniem vienkārši neietilps vienā tabletē! Tādēļ labākais padoms – kopā ar farmaceitu izpētiet sastāvdaļu sarakstu, lai precīzi zinātu, kas ir iekļauts uztura bagātinātājā, kuru apsverat lietot.”

Personalizējiet savu formulu

Labs veids, kā iegūt vairāk nepieciešamo uzturvielu, ir iegādāties vecumam un dzimumam pielāgotas formulas. Piemēram, vitamīnos, kas paredzēti gados vecākiem cilvēkiem ir vairāk kalcija, D un B12 vitamīna. Tas tādēļ, ka novecojot, organisms tik labi vairs neabsorbē B12. Sievietēm pēc menopauzes ir nepieciešams papildu kalcijs un D vitamīns, lai saglabātu kaulu veselību. Turpretim vīriešiem paredzēto vitamīnu sastāvā nebūs dzelzs.

Grūtnieču vitamīni un rīta nelabums

Lai gaidāmais mazulis attīstītos vesels, grūtniecības laikā svarīgi uzņemt papildu folijskābi un dzelzi. Tos var atrast lielākajā daļā grūtnieču vitamīnu. Taču, galvenokārt tieši dzelzs satura dēļ tie var izraisīt sliktu dūšu, ar ko topošajām mātēm jau tāpat dažkārt ir problēmas. “Ja tā notiek, pirms vitamīnu lietošanas apēdiet vieglas uzkodas. Konsultējieties ar savu ārstu par piemērotākajiem grūtnieču vitamīniem un, ja tie nepieciešami, pajautājiet farmaceitam, kā pārvarēt blaknes.”

Vai vitamīniem jābūt garšīgiem?

Dažkārt vitamīni ir gluži kā želejkonfektes vai košļājamas dražejas ar patīkamu garšu. Farmaceitiem nav drošas atbildes par šādu pieeju. Kāds pētījums atklāja, ka cilvēki, kuri lieto D vitamīnu želejkonfekšu veidā, ir līdzestīgāki un uzņem to regulārāk, nekā, piemēram, lietojot vitamīnu pilienu vai kapsulu formā.

Ja vitamīns ir jālieto ilgstoši, kā tas parasti ir D vitamīna gadījumā, tad šādi problēma patiešām ir labāk risināma. No otras puses, konfekšu formas preparātā var būt cukurs un daudz kaloriju, tos ir viegli apēst pārāk daudz, turklāt tie var bojāt zobus. Tādējādi izvēle jāpielāgo individuāli, atbilstoši vajadzībām un dienas ritmam.

Uztura bagātinātāji un medikamenti

“Vitamīnus un minerālvielas saturoši preparāti un uztura bagātinātāji var būtiski ietekmēt dažu medikamentu darbību. “Ja lietojat asins šķidrinātāju, piemēram, varfarīnu, pat neliels K vitamīna daudzums multivitamīnos var samazināt medikamenta iedarbību. Uzņemot vairāk nekā 1000 mg E vitamīna dienā, var palielināties asiņošanas risks. Un, ja lietojat medikamentus vairogdziedzerim, kalcijs, magnijs vai dzelzs var samazināt zāļu iedarbību, tādēļ tie rekomendējami tikai ar četru stundu intervālu.

Ir ļoti svarīgi, lai ārsts un farmaceits zinātu visu par visām pacienta ikdienā lietotajām zālēm. Veidojiet pierakstus ar medikamentiem un uztura bagātinātājiem, rūpīgi fiksējot arī devas – tas veselības aprūpes speciālistiem palīdzēs optimizēt zāļu iedarbību un izvairīties no nevēlamām blakusparādībām vai pārdozēšanas,” aicina farmaceite Ieva Turonoka.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Veselība Kardioloģe: 10 000 soļu dienā palīdz normalizēt asinsspiedienu (+VIDEO)

Pirmo reizi satiekoties ar ģimenes ārstu, ir jālūdz izmērīt spiedienu.

Veselība Nords: Gaidāmā karstuma dēļ skrējējiem jābūt piesardzīgiem

Rīgas maratons sestdien ir atklāts godam, taču svētdien gaidāmā karstuma dēļ skrējējiem jābūt piesardzīgiem, aģentūrai LETA uzsvēra maratona direktors Aigars Nords.

Veselība Aptauja: Ceturtā daļa iedzīvotāju preventīvi nerūpējas par savu veselību

Katrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs par savu veselību ikdienā drīzāk nerūpējas vai nerūpējas vispār, savukārt vairāk nekā puse jeb 56% tai pievērš zināmu uzmanību, tomēr dara to neregulāri, liecina jaunākā Veselības indeksa pētījuma dati.

Veselība Latvijas vīrieši sāk slimot 20 gadus agrāk nekā Zviedrijā vai Maltā (+VIDEO)

"Regulāras un preventīvas rūpes par savu labsajūtu ilgtermiņā ir ekonomiski izdevīgas", - pauž eksperti.

Lasiet arī

Veselība Eksperts: pareiza vitamīnu deva palīdzēs gūt panākumus sportā (+VIDEO)

Ja iepriekš neesi bijis fiziski aktīvs un regulāri sportojis, fiziskās aktivitātes ir ieteicams uzsākt piesardzīgi un pakāpeniski.

Veselība Kāpēc Latvijas iedzīvotājiem būtu jālieto zivju eļļa: ekspertu padoms (+VIDEO)

Starp preparātiem izvēloties tos, kuri satur tik daudz Omega-3, cik ir nepieciešams, tu vari sastapties ar būtisku cenu atšķirību.

Veselība 98% aptaujāto mēģinātu mainīt uzturu, lai uzlabotu savu psihisko veselību

Vairums jeb 98% aptaujāto mēģinātu mainīt uzturu, lai uzlabotu savu psihisko veselību, liecina Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centra (RPNC) septembrī veiktās aptaujas dati.

Veselība Radīta jauna svara samazināšanas un veselīga dzīvesveida programma

Lai palīdzētu mazināt problēmas izplatību, SIA "OnPlate" uztura speciālisti kopā ar Latvijas vadošajiem ārstiem un funkcionālajiem speciālistiem ir radījuši svara samazināšanas programmu "Dzīvo Vieglāk", aģentūrai LETA pavēstīja uzņēmuma projektu koordinatore Madara Miesniece.