Sekmīgai Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības (ES) Padomē norisei veidos jaunu valsts pārvaldes iestādi - Latvijas prezidentūras ES Padomē sekretariātu, tajā paredzot 15 darba vietas, otrdien lēma valdība.
Sekretariāts pastāvēs noteiktu laiku - līdz prezidentūras koordinācijas darba pabeigšanai 2029.gada 30.jūnijā.
Paredzēts, ka sekretariāts atradīsies ārlietu ministra pakļautībā un nodrošinās nacionāla mēroga koordināciju starp valsts pārvaldes iestādēm sagatavošanās un Latvijas prezidentūras ES Padomē norises laikā.
Ārlietu ministrijas (ĀM) organizētā sanāksmē ar nozaru ministriju pārstāvjiem, kas notika pagājušā gada septembrī, par 2015.gada prezidentūras pieredzi un secinājumiem, gatavojoties 2028.gada prezidentūrai, dalībnieki izteikuši atbalstu līdzīgai centralizētai pieejai, tajā skaitā, attiecībā uz prezidentūras sekretariāta izveidi.
Nākamgad paredzēts sekretariātā sākotnēji izveidot desmit terminētas amata vietas, tajā skaitā būs amati - sekretariāta direktors, sadarbības koordinators, juridiskais padomnieks, galvenais grāmatvedis un sekretariāta vadības asistents.
Sekretariāta direktors būs valsts civildienesta ierēdnis, kuru izraudzīsies konkursā.
Sākot ar 2025.gada 1.jūliju, papildus izveidos vēl piecas amata vietas - sekretariāta direktora vietnieks, personāla vadības partneris, informācijas sistēmu uzturētājs, finansists un vecākais jurists.
Sekretariāta darbības nodrošināšanai 2025.gadam nepieciešamais finansējums tiks pārdalīts no budžeta resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas "Latvijas prezidentūras ES Padomē nodrošināšana" rezervētā finansējuma.
Sekretariāta finanšu līdzekļus veidos valsts pamatbudžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem, ziedojumi un dāvinājumi, ārvalstu un starptautisko organizāciju finanšu palīdzība.
Nolikumā norādīts, ka sekretariāta funkcijas ir koordinēt prezidentūras pasākumu programmas un laika grafika sagatavošanu, ar prezidentūras organizāciju saistītos administratīvos, loģistikas, finanšu un drošības jautājumus, kā arī kultūras programmas un sabiedrisko attiecību un komunikācijas programmas sagatavošanu un tās īstenošanu.
Sekretariāts veiks tādus uzdevumus, kā, piemēram, koordinēs valsts iestāžu darbību ar prezidentūras sagatavošanu un norisi saistītos jautājumos, koordinēs prezidentūras personāla plānošanu, piesaisti un apmācību.
Tāpat sekretariāts sadarbībā ar ministrijām un Valsts kanceleju izvērtēs pasākumu, aktivitāšu un prezidentūras nodrošināšanai paredzēto finanšu līdzekļu plānu, apkopos un sagatavos kopējo izdevumu tāmi un ziņojumu par pasākumu un aktivitāšu īstenošanas gaitu un finanšu līdzekļu izlietojumu.
Sekretariāts arī veiks iepirkumus, lai nodrošinātu prezidentūras organizatorisko darbību, koordinēs sadarbību ar starptautiskajām organizācijām, sabiedrības pārstāvjiem, lai piesaistītu līdzekļus pasākumu vai pakalpojumu līdzfinansēšanai, koordinēs delegāciju uzņemšanu, sniegs atbalstu, organizējot prezidentūras pasākumus ārvalstīs un īstenos vēl citus uzdevumus.
Sekretariātam ir vairākas tiesības, piemēram, pēc konsultācijām ar valsts iestādēm un sabiedrības pārstāvjiem iesaistīt to pārstāvjus prezidentūras jautājumu risināšanā, izveidot darba grupas un organizēt to savstarpējo sadarbību, slēgt līgumus ar valsts iestādēm un sabiedrības pārstāvjiem, pieprasīt un saņemt no valsts iestādēm, kā arī no fiziskajām un juridiskajām personām nepieciešamo informāciju.
Valdība otrdien nolēma, ka no pārdalītā finansējuma 1,4 miljonu eiro apmērā 443 432 eiro pārskaitīs uz programmu "Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē sekretariāta darbības nodrošināšana", savukārt vēl vienu miljonu eiro - uz programmu "Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības Padomē nodrošināšana (ministrijas pasākumi)".