Solidaritātes iemaksu dēļ banku izsniegtie kredīti varētu sadārdzināties

Ekonomika
LETA 06:49, 12.11.2024 0

Solidaritātes iemaksu dēļ banku izsniegtie kredīti varētu sadārdzināties, intervijā aģentūrai LETA pauda Finanšu nozares asociācijas valdes priekšsēdētājs Uldis Cērps.

 

Viņš norādīja, ka asociācija turpinās dialogu un skaidros valdībai, Saeimai un arī sabiedrībai, kādus riskus asociācija saskata, it īpaši, balstoties tajā, ko likumdevējs ir definējis, kā šī nodokļa mērķi.

"Ja šī nodokļa mērķis ir attīstīt kreditēšanu, mēs gribam vērst likumdevēja uzmanību uz faktu, ka ar šāda veida nodokli to sasniegt, visticamāk, neizdosies. Tieši pretēji, iespējams, ka efekts būs dārgāki kredīti gan iedzīvotājiem, gan uzņēmumiem," sacīja Cērps.

Vienlaikus viņš gan arī atzīmēja, ka bankas darbojas brīvā konkurences tirgū, tāpēc nevar spekulēt ar prognozēm, kā katra banka reaģēs uz pieaugošajām izmaksām. "Katrā ziņā tas, ka bankas var daļu no pieaugošām izmaksām iecenot savos produktos, ir iespējams. Šādus lēmumus katra banka pieņems individuāli, novērtējot savu tirgu un kreditēšanas politiku," teica Cērps.

Asociācijas vadītājs norādīja, ka līdzīgas problēmas Igaunijā un Lietuvā ir risinātas citādi, tostarp Igaunijā tas ir risināts, ceļot uzņēmumu ienākuma nodokli par diviem procentpunktiem visiem uzņēmumiem, bet Lietuva ir pieņēmusi nodokli, kas attiecas tieši uz banku sektoru, taču no nodokļu bāzes izslēdzot jauno kreditēšanu.

"Jaunā kreditēšana nebūt nav triviāli apjomi. Ja mēs paskatāmies uz šā gada pirmajiem sešiem mēnešiem, tad Latvijā jaunos kredītos ir izsniegti 1,6 miljardi eiro. Ja tos iekļauj ar nodokli apliekamajā bāzē, tad tas nerada stimulu kreditēšanai," teica Cērps.

Viņš arī minēja, to, ka šāds nodoklis nesasniegs paredzēto efektu, Finanšu nozares asociācija valdībai jau ir norādījusi labu laiku atpakaļ. Tāpat no šāda nodokļa piemērošanas šogad augustā valdību Latvijas ekonomikas novērtējumā rosināja atturēties Starptautiskais Valūtas fonds.

"Tas nozīmē, ka nebūt nav tā, ka mēs pašlaik runājam par kaut ko, kas ir tikai un vienīgi banku interesēs. Es domāju, mēs runājam par lietām, kas ir sabiedrības interesēs. Apstākļos, kad ir atsācies pieprasījums pēc kredītiem, darījumu apjomu līknes sāk iet uz augšu, sabiedrības interesēs nav pasākumi, kas var kredītus sadārdzināt," sacīja Cērps.

Viņš pauda, ka tas, ko saka likumprojekta anotācija un Latvijas Banka, ir, ka šis nodoklis var veicināt kreditēšanu, taču tieši tas ir tas, ko bankas nesaskata, par spīti iestrādātajai atlaižu sistēmai. Jo, lai varētu kvalificēties atlaidēm, lielākajām bankām ir jāaudzē kredītportfelis par apmēru, kas būtiski pārsniedz reālistiski sagaidāmu kredītportfeļa pieaugumu.

"Visticamākais iznākums būs tāds, ka bankām šis nodoklis būs jāmaksā - it īpaši lielajām, bet arī vairākām mazajām. Lielāki nodokļi pēc definīcijas nevar veicināt kreditēšanu. Tas ir tieši tik vienkārši," sacīja Cērps.

Pēc viņa teiktā, valdība, neskatoties uz šiem argumentiem, ir nolēmusi īstenot attiecīgo ideju tādēļ, ka ir nepieciešams finansēt pieaugušos budžeta izdevumus. "Mēs piekrītam tam, ka valsts budžetā pieaug izdevumi valsts aizsardzībai un drošībai. Tas ir kaut kas tāds, kam finanšu nozare fundamentāli piekrīt un ko pilnībā atbalsta. Mūsuprāt, problēmas rada tas, ka šo pieaugošo vajadzību pēc budžeta finansēšanas cenšas atrisināt tikai uz vienas nozares rēķina. Tas rada ārkārtīgi bīstamu precedentu nodokļu vidē attiecībā arī uz citām nozarēm," uzsvēra Cērps.

Tāpat viņš norādīja, ka šis nodoklis ir ar noteiktu gala termiņu, bet, ja tā piemērošanas laiks ir tik ilgs kā trīs gadi, tad nav garantijas, ka budžetā radīsies tik lieli papildu ieņēmumi, lai pēc tam šo nodokli varētu viegli atcelt. "Tas, mūsuprāt, arī ir ļoti liels risks," piebilda asociācijas vadītājs.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Nākamgad varētu atjaunot pasažieru vilcienu satiksmi starp Viļņu un Daugavpili

Pasažieru vilcienu satiksmi starp Viļņu un Daugavpili varētu atjaunot nākamā gada pavasarī pēc dzelzceļa remontdarbu pabeigšanas Latvijā, ceturtdien paziņoja Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmuma "Lietuvos geležinkeliai" (LTG) pasažieru pārvadājumu kompānijas "LTG Link" pārstāvji.

Ekonomika Latvijā atsavināti 20% no nepieciešamajām «Rail Baltica» zemes vienībām

Patlaban Latvijā ir atsavināti 20% no nepieciešamajām dzelzceļa projekta "Rail Baltica" zemes vienībām, ceturtdien starptautiskajā nākotnes transporta un mobilitātes konferencē "Look at the Future of Mobility 2024" sacīja SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.

Ekonomika Eksperti: kāpēc «zaļais» transports Latvijā ir apstājies (+VIDEO)

Dīleri stāsta, ka vairs nevēlas pieņemt lietotus elektroauto, jo iespējamība tos pārdot ir ļoti maza.

Ekonomika Rīgas vicemērs Ratnieks «‎Naudas pašvaldībām katastrofāli trūkst (+VIDEO)

Galvaspilsēta dod līdzekļus novadiem, bet pati ir spiesta ņemt kredītus.

Lasiet arī

Ekonomika ECB kārtējo reizi palielina procentu likmes (+INFOGRAFIKA)

Eiropas Centrālās banka (ECB) šodien palielina procentu likmes.

Ekonomika Kredīti kļūs vēl dārgāki! Šis bijis visneprognozējamākais ECB paziņojums

Eiropas Centrālās bankas (ECB) padome ceturtdien nolēmusi jau desmito reizi celt procentu likmes. Galvenā bāzes procentlikme paaugstināta līdz 4,50%, savukārt aizdevumu likme uz nakti paaugstināta līdz 4,75%, bet noguldījumu procentlikme – līdz 4%. Jaunās likmes stāsies spēkā no 20.septembra, vēsta LTV raidījums "Panorāma".

Ekonomika Swedbank mazajiem uzņēmumiem 1.pusgadā izsniegusi aizdevumus 33 miljonu apmērā

"Swedbank" izsniegto aizdevumu apmērs uzņēmumiem, kuru gada apgrozījums nepārsniedz divus miljonus eiro, 2023.gada pirmajā pusgadā veidoja 33 miljonus eiro, kas ir par 10% vairāk nekā attiecīgajā periodā gadu iepriekš, aģentūru LETA informēja bankas pārstāvji.