Uzņēmēju noskaņojums 2023.gada jūlijā pasliktinājies gan rūpniecībā un būvniecībā, gan pakalpojumu sektorā un mazumtirdzniecībā. Tomēr mazumtirdzniecība ir vienīgā uzņēmējdarbības joma, kurā konfidences rādītājs, lai arī samazinājies, joprojām ir pozitīvs, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veikto konjunktūras apsekojumu dati.
Uzņēmējdarbības konfidences rādītāji raksturo vispārējo situāciju nozarē un tiek iegūti, veicot rūpniecības, būvniecības, mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozaru konjunktūras apsekojumus. Ja rādītājs ir virs nulles, ir pozitīva uzņēmējdarbības vide, ja zem nulles - negatīvs uzņēmēju noskaņojums.
Jūlijā konfidences rādītājs mazumtirdzniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem bija 2,2, un, salīdzinot ar jūniju, tas samazinājās par diviem procentpunktiem, sasniedzot šī gada zemāko vērtību. Lai arī kopš marta uzņēmēju noskaņojums visās mazumtirdzniecības apakšnozarēs ir pozitīvs, jūlijā konfidences rādītājs ir samazinājies par 3,9 procentpunktiem pārtikas preču mazumtirdzniecībā un par 10,9 procentpunktiem degvielas mazumtirdzniecībā. Vienīgi nepārtikas preču mazumtirdzniecībā uzņēmēju noskaņojums ir uzlabojies par 0,4 procentpunktiem. Arī automobiļu un to detaļu un piederumu pārdošanā, kā arī automobiļu remontā uzņēmēju noskaņojums, salīdzinot ar jūniju, ir pasliktinājies par attiecīgi 4,4 un 8,8 procentpunktiem.
Jūlijā 23% mazumtirgotāju atzīmēja, ka neizjūt nekādus ierobežojošus faktorus savai saimnieciskajai darbībai, un tas ir par četriem procentpunktiem mazāk nekā jūnijā. Vislielākais mazumtirgotāju īpatsvars (49%) kā ierobežojošu faktoru norāda konkurenci savā tirdzniecības sektorā. Salīdzinot ar jūniju, šis rādītājs pieaudzis par trīs procentpunktiem. 19% mazumtirgotāju kā ierobežojošu faktoru norādīja darbaspēka trūkumu, bet 28% - nepietiekamu pieprasījumu. 12% mazumtirgotāju atzīmēja, ka to darbību ierobežo dažādi citi faktori, piemēram, preču pieejamība, augstās energoresursu cenas, ģeopolitiskā situācija.
Pakalpojumu sektorā noskaņojums jau trešo mēnesi pēc kārtas negatīvs
Pakalpojumu sektorā jūlijā pēc sezonāli koriģētiem datiem konfidences rādītājs bija - 4,2, un uzņēmēju noskaņojums, salīdzinot ar jūniju, ir pasliktinājies par vienu procentpunktu. Kā ierasts, noskaņojuma rādītāji dažādās pakalpojumu nozarēs būtiski atšķiras un arī to izmaiņu tendences ir dažādas atkarībā no nozares specifikas un sezonas ietekmes. Optimistiskākie atbilstoši sniegto pakalpojumu raksturīgajai sezonalitātei ir ceļojumu biroju un tūrisma operatoru rezervēšanas (32,2), gaisa transporta (47,4) un izmitināšanas pakalpojumu sniedzēji (22,2). No nozarēm, kuras nav tieši saistītas ar pieprasījuma pieaugumu vasaras sezonā, augstākie noskaņojuma rādītāji ir finanšu pakalpojumus un apdrošināšanu papildinošos pakalpojumos (16,4), kā arī datorprogrammēšanā (16,2). Savukārt zemākie noskaņojuma rādītāji jūlijā ir uzglabāšanas un transporta palīgdarbību nozarē (- 13,9), apsardzes pakalpojumos un izmeklēšanā (- 9,9), kā arī darbaspēka meklēšanā un nodrošināšanā ar personālu (- 9,9). Kopumā jūlijā no 30 apsekotajām pakalpojumu apakšnozarēm 14 uzņēmēju noskaņojums ir pozitīvs, 15 - negatīvs, bet vienā (ēku uzturēšanas un ainavu arhitektūras pakalpojumi) konfidences rādītājs ir nulle.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Pievienojiet komentāru
Anonīmi komentāri
Atbilēt
Anonīmi komentāri