Birškens: Latvijai transporta infrastruktūra beidzot jāplāno multimodālā līmenī

Ekonomika
LETA 14:13, 19.04.2023 0

Ņemot vērā, ka Latvijā viens no kritiskākajiem attīstības izaicinājumiem ir zemais iedzīvotāju blīvums, valstij ir beidzot jāsāk transporta infrastruktūru plānot multimodālā līmenī, šodien politiķu diskusijā "Valsts ceļu tīkls: noturēt esošo vai attīstīt" sacīja Kaspars Briškens (P).

 
Foto: LETA

Viņš uzsvēra, ka transporta infrastruktūras attīstībā galvenais mērķis ir nevis atsevišķs ceļš, dzelzceļš vai būvniecības nozares brīvā kapacitāte, bet gan savienojamība un piekļūstamība, caur kuru veidojas arī ekonomiskā attīstība.

Tostarp piekļūstamība ir būtiska ne tikai iedzīvotājiem reģionos, bet arī pārvadātājiem, operatīvajam transportam un militārajam transportam.

"Tas, ko Latvijai vajag darīt, atkal paturot prātā šo zemā blīvuma izaicinājumu, ir beidzot sākt mūsu savienojamības infrastruktūru plānot multimodālā līmenī," uzsvēra politiķis, piebilstot, ka tas nozīmē transporta infrastruktūru plānot vienoti, sadarbojoties gan autoceļu nozarei, gan dzelzceļam.

Vienlaikus Briškens pauda, ka finanšu līdzekļi, kas Latvijā transporta jomā ienāk no Eiropas struktūrfondiem, visticamāk, pamatā būs mērķēti uz dzelzceļa, nevis autoceļu attīstību, kā tas bija iepriekš.

Briškens ieteica pārskatīt nozares ilgtermiņa stratēģiskajos plānos ietverto ieceri par ātrgaitas četrjoslu ceļu izbūvi, piemēram, uz Jelgavu, norādot, ka šādas investīcijas varbūt labāk būtu ieguldīt dzelzceļa infrastruktūrā, nodrošinot 15 minūšu intervālu kustību, vilcienu savienojamību un stāvlaukumu izveidi, lai cilvēki varētu ērti piebraukt pie dzelzceļa stacijām.

"Nepārveidojot jau esošo ceļu infrastruktūru, bet ieguldot tās uzturēšanā un naudu investējot, lai piekļūstamība dzelzceļam būtu labāka, tad arī tā sinerģija veidosies," sacīja Briškens.

Tāpat diskusijas laikā politiķi pārrunāja iespējamos risinājumus finansējuma sadalījumam starp valsti un pašvaldībām, lai nodrošinātu skaidru atbildības jomu noteikšanu un resursu racionālu izmantošanu autoceļu pārvaldībai.

Edmunds Zivtiņš (LPV) sarunā akcentēja, ka nepieciešamas plašākas izmaiņas kopējā finansēšanas sistēmā. Viņaprāt, būtu nepieciešams atgriezties pie divu līmeņu ceļu fonda, kas attiecīgi sadala pieejamos līdzekļus valstij un pašvaldībām.

"Galvenā būtība ir tāda, ka tai naudiņai, kuru es atdodu, braucot un izmantojot automašīnu un ceļu, ir jāatnāk atpakaļ," sacīja Zivtiņš. Viņš pamatoja, ka atgriešanās pie ceļu fonda sistēmas nepieciešama, lai ceļu būvnieki varētu rēķināties ar pieejamiem līdzekļiem, nevis nozares ministram katru gadu tie "jādiedelē no jauna".

Pārējie diskusijas dalībnieki nebija vienisprātis par Zivtiņa ierosināto iniciatīvu.

"Summa nemainīsies no saskaitāmo kārtības", sacīja Edgars Tavars (AS), piebilstot, ka svarīgākais uzdevums, lai attīstītu nozari, ir panākt, lai Latvijas iekšzemes kopprodukts būtu par vismaz desmit miljardiem lielāks, lai budžeta ienākumi būtu par vismaz 1,5 miljardiem lielāki, kas tādējādi arī kāpinātu pieejamā finansējuma apjomu.

Vienlaikus Tavars nenoliedza, ka finansējuma trūkums patlaban vērojams arī citās nozarēs, tādēļ bez kopējās tautsaimniecības izaugsmes ceļu nozari sakārtot būs grūti.

Zivtiņš, atbildot uz Tavara teikto, norādīja, ka apzinās vispārējos finanšu ierobežojumus, tomēr patlaban nesaredz labāku veidu, kā risināt transporta infrastruktūras jautājumus.

"Es redzu tikai vienu iespēju, kā palīdzēt gan valstij, gan arī pašvaldībām, un tas ir izveidojot divu līmeņu ceļu fondu," uzsvēra Ziviņš.

LETA jau vēstīja, ka trešdien un ceturtdien, 20.aprīlī, notiek ikgadējā ceļu nozares konference "Valsts ceļu tīkls: noturēt esošo vai attīstīt".


Foto: LETA
Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Latvijas Bankas ekonomisti: Turpmākajos mēnešos pakalpojumu cenas augs lēnāk

Turpmākajos mēnešos pakalpojumu cenas augs lēnāk, jo algu kāpums vairs nav tik straujš kā pērn, vietnē "Makroekonomika.lv" raksta Latvijas Bankas ekonomisti Ieva Opmane un Andrejs Bessonovs.

Ekonomika Valmieras Industriālajā parkā uzsākta dzelzceļa būvniecība (+VIDEO)

Noritējušas izsoles divām esošajām rūpnieciskās apbūves teritorijām 23,7 ha un 12 ha platībā.

Ekonomika Bīstamu laiku zīme: kāpēc mūsu valstī arvien vairāk uzpērk zeltu (+VIDEO)

Arī Latvijā ir atrasti daži zelta gabaliņi smilšu grauda lielumā sanesumu iežos.

Ekonomika Latvijas Bankas ekonomisti: Energoresursu cenas šogad nedaudz mazināsies

Sagaidāms, ka energoresursu cenas šī gada laikā kopumā nedaudz mazināsies, vietnē "Makroekonomika.lv" raksta Latvijas Bankas ekonomisti Ieva Opmane un Andrejs Bessonovs.

Lasiet arī

Sabiedrība Daugavpilī un Rēzeknē sākusies meteoroloģiskā vasara

Daugavpils un Rēzeknes novērojumu stacijā pēdējās piecas diennaktis vidējā gaisa temperatūra bijusi +15 un vairāk grādu, kas nozīmē meteoroloģiskās vasaras sākumu, liecina Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra dati.

Ekonomika Aptuveni 50% teļu no Latvijas tiek eksportēti uz ārzemēm (+VIDEO)

Kad Latvijā ienāca ārvalstu dzīvnieku ģenētika, ienāca Holšteinas govis, ar to saimnieki atteicās no Latvijas brūnajām.

Pasaule Tramps plāno apmeklēt pāvesta Franciska bēres

ASV prezidents Donalds Tramps pirmdien paziņojis, ka plāno kopā ar dzīvesbiedri Melāniju doties uz Romu, lai piedalītos pāvesta Franciska bērēs.

Interesanti fakti Zinātnieki pirmo reizi laboratorijā izaudzējuši cilvēka zobu

Zinātniekiem pirmo reizi izdevies izaudzēt cilvēka zobu laboratorijas apstākļos – tas ir revolucionārs sasniegums, kas nākotnē var pilnībā mainīt pieeju zobu aizvietošanai. Par to ziņo The Telegraph.