• Einārs,
  • Ervīns,
  • Klāvs
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Miljonārs: Dzelzceļa kravu plūsmas Baltijas valstīs turpinās kristies

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
LETA 07:07, 28.02.2023


Dzelzceļa kravu plūsmas Baltijas valstīs turpinās kristies un arī optimistiskā scenārija gadījumā, ja karš Ukrainā beigsies un attiecības ar Krieviju pamazām normalizēsies, pie kādreizējiem kravu apjomiem atgriezties neizdosies, intervijā aģentūrai LETA sacīja Igaunijas uzņēmējs miljonārs Oļegs Osinovskis, kuram piederošās "Skinest Grupp" viens no pamatdarbības veidiem ir dzelzceļa transports.


Foto: LETA

Osinovskis skaidroja, ka Krievijas sāktais karš ir mainījis gandrīz visu loģistiku - Eiropas Savienība ieviesa sankcijas, Krievija ieviesa sankcijas, Ukraina ir izolēta no 1520 milimetru platuma dzelzceļa tīkla, jo pa vidu ir tai naidīgā Baltkrievija. Tas viss ir novedis pie kravu apjoma samazinājuma. 2022.gada pirmajā pusē gan tas vēl nebija tik spēcīgi jūtams, bet ceturtajā ceturksnī kritums jau bija liels un turpmāk tikai palielināsies, prognozēja Osinovskis, piebilstot, ka Baltijas valstis tomēr robežojas tikai ar Krieviju un Baltkrieviju, un tas nozīmē, ka dzelzceļa kravu plūsmas turpinās kristies.

Vienlaikus Osinovskis atzina, ka kravu plūsma no austrumu puses samazinājās jau arī pirms kara sākuma. Igaunijā kravu plūsma samazinājās jau no 2007.gada pēc tam, kad Tallinā tika pārvietots padomju armijas karavīru piemineklis. Latvijā tas bija vērojams pēdējos gados.

"Par tādiem kravu apjomiem, kādi Latvijā bija, piemēram, 2012., 2013. vai 2014.gadā, vajag vienkārši aizmirst - tādu vairs nebūs nekad. Tādēļ tiem, kuri šodien sapņo par kādreizējiem 60 miljoniem tonnu, to vajag aizmirst. Tad vienkārši bija dažādu apstākļu sakritība, kura nekad neatkārtosies. Ja Latvijā būs 20 miljoni tonnu dzelzceļa kravu, tas būs jau izcili labi. Es domāju, ka būs mazāk," teica Osinovskis.

Uzņēmējs skaidroja, ka Igaunijas valdība pieņēma lēmumu, ka Igaunijas valsts uzņēmums "Operail" no 1.janvāra nevedīs kravas, kuras ir iekrautas Krievijas dzelzceļa stacijās, un kravas, kuras tiek sūtītas uz Krievijas dzelzceļa stacijām.

"Ja jūs man jautāsiet, vai šis lēmums ir prātīgs, tad emocionāli - neapšaubāmi, jā. Taču, ja mēs lūkojamies pragmatiski, tad, ja mūsu mērķis ir nodarīt Krievijai ekonomiskus zaudējumus, lai tā nevarētu finansēt karu Ukrainā, tad no šī viedokļa šim lēmumam īsti lielas jēgas nav, jo, pat ja visas Baltijas valstis pilnībā pārtrauks dzelzceļa satiksmi ar Krieviju, Krievija to, visdrīzāk, pat nepamanīs, bet mums pašiem tas iegriež," skaidroja Osinovskis.

Igaunijā pašlaik bez "Operail" ir trīs aktīvi kravu pārvadātāji - Silamē osta, "Go Rail" un "LDz Cargo". Arī Osinovska uzņēmums "Skinest Rail" ir pārvadātājs, bet pašlaik ar to aktīvi nenodarbojas. Pašlaik "LDz Cargo" strādā vienā maršrutā un ved kravas no Paldisku ostas uz Koidulas staciju pie Igaunijas un Krievijas robežas.

"Ja nemaldos, viņi ved palmu eļļu. Uz Paldisku ostu tiek atvesta eļļa, tad to sapilda dzelzceļa cisternās un "LDz Cargo" to ved līdz robežai. Es personīgi tur neko sliktu nesaskatu," teica Osinovskis.

Viņš piebilda, ka pašlaik Eiropā neviens, kuram ir kaut cik veselā saprāta, vispār neķeras klāt pie sankcijām pakļautu preču pārvadāšanas. Zinot, kādi ir likumi, tas var nozīmēt biznesa nāvi. Taču Osinovskis norādīja, ka šeit ir arī morāles aspekts, un daudzi uzņēmumi principā nevēlas strādāt ar Krievijas kravām - arī ar tām, kas nav pakļautas sankcijām.

"Vai "LDz Cargo" kā valsts uzņēmumam ir vai nav jāseko morāles principiem - tas ir labs jautājums," teica Osinovskis.

Viņš piebilda, ka, prognozējot nākotni, jāņem vērā, ka 2013.-2014.gadā Krievija joprojām būvēja savas ostas Baltijas jūrā, ar pilnu jaudu nestrādāja Ustjlugas komplekss, Novorosijska un citas ostas. Šodien tas viss strādā.

"Tādēļ arī tajā gadījumā, ja viss būs labi, attiecības normalizēsies, rēķināties ar tādiem kravu apjomiem kā kādreiz nevar. Tas ir izslēgts. Ja kāds saka, kā būs tāpat, kā bija, tad vienīgā atbilde ir - nebūs," uzsvēra Osinovskis.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika "Rīgas satiksme" plāno iegādāties 120 jaunus autobusus

Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" plāno iegādāties 120 jaunus autobusus, aģentūru LETA informēja uzņēmumā.

Ekonomika Polija nosaka sankcijas veikalu tīkla «Mere» īpašniekiem

Polijas Iekšlietu ministrija noteikusi sankcijas zemo cenu veikalu tīkla 'Mere" īpašniekiem par netiešu atbalstu Krievijas agresijai Ukrainā, ziņo portāls "Notes from Poland".

Ekonomika Neprognozē Latvijas ekonomikas kritumu ASV un ES tirdzniecības karu dēļ (+VIDEO)

Inflācija gada sākumā bija augstāka nekā gaidīts, un to virzīja pakalpojumu, kā arī pārtikas cenu kāpums

Ekonomika Pagarina termiņu konkursam uz Stradiņa slimnīcas padomes locekļa amatu

Pagarināts termiņš konkursam uz Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas (PSKUS) padomes locekļa amatu veselības aprūpes jomā, liecina informācija Valsts kancelejas (VK) tīmekļvietnē.

Lasiet arī

Sabiedrība Piektdien atklās modernizētās platformas dzelzceļa pieturās Skultes līnijā

VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) piektdien, 25.oktobrī, atklātas jaunās, modernizētās pasažieru platformas septiņos dzelzceļa pieturas punktos Skultes līnijā.

Ekonomika Dzelzceļa kravu pārvadājumu apmērs deviņos mēnešos samazinājies par 25,5%

Dzelzceļa kravu pārvadājumu apmērs šogad deviņos mēnešos Latvijā samazinājies par 25,5% salīdzinājumā ar 2023.gada attiecīgo periodu un bija 8,63 miljoni tonnu, liecina Satiksmes ministrijas apkopotie dati.

Ekonomika Briškens mainīs Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumus (+VIDEO)

Kravu pārvadājumu rādītāji Latvijā pastāvīgi samazinās.

Ekonomika Latvijas pasažieru dzelzceļa pārvadājumi joprojām ir lielākie Baltijā (+VIDEO)

Šobrīd AS "Pasažieru vilciens" no ražotāja "Škoda Vagonka" ir saņēmusi 19 jaunos elektrovilcienus.