Saeima šodien noraidīja divus likumprojektus, kuros Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) Saeimas frakcijas deputāti kopā ar kolēģiem opozīcijā rosināja samazināt akcīzes nodokli degvielai.
Parlaments noraidīja iesniegtos grozījumus likumos "Par akcīzes nodokli" un "Par atbilstības novērtēšanu".
Kā ziņots, pirms nedēļas notikušajās debatēs pie frakcijām nepiederošs deputāts Vjačeslavs Dombrovskis norādīja, ka kolēģi noteikti ir pamanījuši degvielas cenu pieaugumu un zina, ka ne visiem Latvijas iedzīvotājiem ir transporta kompensācijas. Tā politiķis netieši norādīja uz pārējo iedzīvotāju atšķirību no deputātiem, kuriem nepieciešamības gadījumā ir iespēja saņemt transporta kompensāciju.
"Tas viss, protams, sit pa cilvēku makiem, bet ne tikai. Aug uzņēmumu izmaksas faktiski visās jomās. Līdz ar to ir pilnīgi neapšaubāmi, ka tas palielinās spiedienu, tas palielinās inflāciju kopējo faktiski gandrīz visām precēm un visiem pakalpojumiem," iepriekš grozījumu nepieciešamību pamatoja Dombrovskis.
Kā aģentūru LETA iepriekš informēja ZZS pārstāve Dace Kārkliņa, grozījumi tika iesniegti, lai reaģētu uz strauji pieaugošajām naftas cenām pasaules tirgos. Noraidītie grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli" paredzēja samazināt akcīzes nodokli par 0,15 eiro par vienu litru pie nosacījuma, ka "Brent Crude" naftas cenas biržā pārsniedz 100 ASV dolārus par barelu. Piedāvātā akcīzes nodokļa samazinājuma rezultātā tika prognozēts, ka mazumtirdzniecības cena samazinātos par 0,18 eiro par vienu litru, apgalvoja ZZS pārstāvji.
Grozījumus likumā parakstīja deputāti Dombrovskis, Edgars Tavars (ZZS), Uldis Augulis (ZZS), Didzis Šmits (ZZS), Viktors Valainis (ZZS), Raimonds Bergmanis (ZZS), Janīna Jalinska (ZZS), Jānis Dūklavs (ZZS), Armands Krauze (ZZS) un Evija Papule.
ZZS līdzpriekšsēdētājs Tavars akcentē, ka Krievijas agresija Ukrainā izraisījusi līdz šim nebijušu starptautisko sankciju vilni, kas radījis strauju naftas cenu lēcienu pasaules tirgos un līdz ar to arī mazumtirdzniecībā degvielas cenas sasniegušas nebijušu līmeni.
"Mums ir strauji jārīkojas, lai degvielas cenu kāpums nemazinātu iedzīvotāju pirktspēju un būtiski nekāptu uzņēmumu izmaksas, kas radīs inflācijas pieaugumu. Piedāvātais risinājums ir optimāls arī no valsts budžeta viedokļa, jo ietekme uz kopējiem nodokļu ieņēmumiem tiek prognozēta neliela," skaidro Tavars.
Papildus šiem akcīzes likuma grozījumiem opozīcijas virzīja arī izmaiņas likumā "Par atbilstības novērtēšanu", lai noteiktu, ka dīzeļdegvielu līdz 2023.gada 1.aprīlim ir atļauts realizēt bez pievienotas biodegvielas. Šāds priekšlikums tika sagatavots, lai par 0,10 līdz 0,12 eiro par litru samazinātu dīzeļdegvielas mazumtirdzniecības cenu, ko ietekmēs biodegvielas piejaukums. Šādas izmaiņas būtu nozīmīgas uzņēmējdarbības, īpaši lauksaimniecības jomā, atzīmē ZZS pārstāvji.
Kā ziņots, sabiedrības iniciatīvu platformā "Manabalss.lv" 17 dienu laikā savākti nepieciešamie 10 000 iedzīvotāju paraksti iniciatīvai samazināt akcīzes nodokli degvielai.
Iniciatīvas autors Jānis Taube norāda, ka, līdzīgi kā, piemēram, Polijā, akcīzes nodokļa samazināšana degvielai būtu veids, kā kompensēt strauji pieaugušās degvielas cenas gala patērētājam. Viņš ir pārliecināts, ka degviela nav luksus prece.