• Emīlija
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Kāpēc Latvijas iedzīvotājiem būtu jālieto zivju eļļa: ekspertu padoms (+VIDEO)

Teksta izmērs Aa Aa
Veselība
VS.LV 09:18, 23.10.2023


Starp preparātiem izvēloties tos, kuri satur tik daudz Omega-3, cik ir nepieciešams, tu vari sastapties ar būtisku cenu atšķirību.


Iespēja papildināt Omega-3 rezerves – tā ir apzināta zivju eļļas lietošana.

Liela daļa Latvijas iedzīvotāju saskaras ar dažādu vitamīnu un vērtīgu mikroelementu trūkumu – par D vitamīnu ir runāts daudz, taču bieži mēs nepelnīti aizmirstam Omega-3. “Omega-3 deficītu var novērst, divreiz nedēļā apēdot apmēram 200 gramus zivis, vēlams, treknas. Taču pētījumi rāda, ka Latvijā vairums cilvēku regulāri neēd pat tik nelielu daudzumu zivju. Alternatīva ir zivju eļļa. Taču es pati esmu pārliecinājusies par to, ka ne visas aptieku plauktos esošās zivju eļļas ir vērts pirkt. Lūk, ieteikumi, kam būtu jāpievērš uzmanība, lai nenopirktu “tukšumu”,” stāsta uztura speciāliste un RSU pasniedzēja Ksenija Andrijanova.

Pirmais apsvērums, kas jāņem vērā: zivju eļļas patēriņa norma ir 1000 mg dienā. “Ja organismā trūkst Omega-3, mūs sagaida paaugstināts insulta, infarkta un citu sirds-asinsvadu sistēmas slimību risks, problēmas ar arteriālo asinsspiedienu, metabolā sindroma risks, locītavu slimības un daudzas citas nepatikšanas. Omega-3 ir ļoti svarīga redzei, turklāt, ja sieviete ir gaidībās, šis mikroelements ir svarīgs augļa attīstībai. Omega-3 var uzņemt, divreiz nedēļā apēdot vismaz 180-200 gramu zivs. Varētu šķist, ka tas nav daudz, taču mēs Latvijā neapēdam pat tik daudz. Tāpat ir svarīgi, ka, jo lielākas un vecākas ir jūras zivs, jo vairāk smago metālu un dioksīnu tā satur, tādēļ var būt šaubas par to, cik daudz un cik kvalitatīvu Omega-3 mēs uzņemsim ar šādu zivi un kā ilgtermiņā mūsu veselību ietekmēs smagie metāli un dioksīni. Otra iespēja papildināt Omega-3 rezerves – tā ir apzināta zivju eļļas lietošana. Vai nu šķidrā veidā, vai arī kapsulās. Aptieku plauktos ir atrodami dažādi preparāti, varētu šķist – ņem jebkuru, taču esmu pārliecinājusies, ka no dažiem variantiem jēga ir maza,” skaidro uztura speciāliste.

Piemēram, ir pieejamas zivju eļļas kapsulas, kuras atbilstoši preparāta aprakstam satur tik maz Omega-3, ka nepieciešamās devas uzņemšanai būtu jādzer desmit kapsulas dienā. Ir arī mazāk radikāli piemēri: uz iepakojuma ir norādīts, ka dienas “deva” satur 800 mg zivju eļļas. Cik gan daudz ir jāizdzer, lai iegūtu norādīto devu? Divas kapsulas nevis vienu. Salīdzinājumam – ir preparāti ar efektīvu EPA un DHA devu (1410 mg aktīvo komponentu) – pietiek iedzert pusi tējkarotes un Omega-3 dienas deva ir sasniegta. Ja pašiem šķiet grūti atrast šādu produktu, vaicā farmaceitam – viņš palīdzēs.

Pirmajā brīdī šķiet, ka cena par zivju eļļas kapsulu iepakojumu ir izdevīga, taču tad, kad iedziļināmies, cik daudz Omega-3 satur viena kapsula, kļūst saprotams, ka patiesībā šīs pārtikas piedevas ir ļoti dārgas.

Tāpat ir sastopami preparāti, kuru aprakstā nav norādīts precīzs Omega-3 apjoms – šis ir brīdinājuma signāls. Ja precīzs apjoms nav norādīts, nav saprotams, cik karošu zivju eļļas vai kapsulu ir jāizdzer, lai uzņemtu dienas normu, tātad šādu vitamīnu labums ir iluzors un tie noder tikai sirdsapziņas nomierināšanai.

“Vēl vieni maldi, ar kuriem saskaros: cilvēki domā, ka, lietojot multivitamīnu kompleksus, viņi saņem visus nepieciešamos mikroelementus. Diemžēl tā nav taisnība. Tā kā Omega-3 ir polinepiesātinātā taukskābe, to parasti multivitamīniem nepievieno, tā ir pieejama tikai atsevišķi – kā zivju eļļa,” piebilst uztura speciāliste. Ir cilvēki, kuri nelieto zivju eļļu, jo nepanes zivs smaržu un garšu. Šādā gadījumā laba alternatīva ir zivju eļļas kapsulas vai šķidrs produkts, kuram ir noņemta zivs piegarša un smarža. “Aptieku plauktos var atrast labas kvalitātes produktus, piemēram, ar citrona garšu.”

Starp preparātiem izvēloties tos, kuri satur tik daudz Omega-3, cik ir nepieciešams, tu vari sastapties ar būtisku cenu atšķirību starp šīm pārtikas piedevām. Šādā gadījumā ir vērts pievērst uzmanību sertifikātiem. “Piemēram, vai ir sertifikāts “Jūras draugs”, kas nozīmē, ka zivis, no kurām ir ražots konkrētais produkts, tiek zvejotas atbilstoši ilgtspējas principiem un tiek iegūtas tikai tās sugas, kas ātri atjaunojas. Ir zivju eļļas zīmoli, kuri tiek ražoti no anšoviem – tās ir ļoti maziņas zivtiņas, taču, jo mazāks ir zivs izmērs, jo mazāk tā ir piesārņota ar smagajiem metāliem un dioksīniem – tā ir vēl viena nianse, kas ir svarīga, izvēloties produktu, kuru lietosi tu un tavi tuvinieki. Tādēļ ir svarīgi izpētīt, vai un kādā veidā tiek pārbaudīts smago metālu, dioksīnu un polihlorēto bifenilu (PHB) saturs pārtikas piedevā,” skaidro uztura speciāliste un RSU pasniedzēja.

Ir arī citi sertifikāti, piemēram, "International Fish Oil Standard". Augstākais novērtējums šajā pārbaudē nozīmē, ka izejvielas, no kurām tiek ražota zivju eļļa, atbilst visaugstākajiem kritērijiem. Eiropas pārtikas nekaitīguma iestāde (EFSA) šo standartu atzīst par caurspīdīguma simbolu un uzskata to par vienu no visuzticamākajiem zivju eļļas kvalitātes noteikšanā. Citiem produktiem šāda sertifikāta vienkārši var nebūt, piebilst speciāliste.

“Atceries teicienu “skopais maksā divreiz”. Ja tu esi nolēmis palīdzēt savam organismam un papildināt veselībai tik svarīgo Omega-3 uzkrājumu, tad apdomīgi izvēlies zivju eļļu, kuru pirksi, jo nekvalitatīvs produkts būs mazefektīvs un maksās daudz dārgāk nekā ļoti kvalitatīva alternatīva,” secina uztura speciāliste.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Veselība Mākslas terapija var palīdzēt bērniem ar īpašām vajadzībām (+VIDEO)

Dažkārt autiskā spektra traucējumi izpaužās kopā ar citām grūtībām, piemēram, hiperkativitāti.

Veselība Kardioloģe: 10 000 soļu dienā palīdz normalizēt asinsspiedienu (+VIDEO)

Pirmo reizi satiekoties ar ģimenes ārstu, ir jālūdz izmērīt spiedienu.

Veselība Nords: Gaidāmā karstuma dēļ skrējējiem jābūt piesardzīgiem

Rīgas maratons sestdien ir atklāts godam, taču svētdien gaidāmā karstuma dēļ skrējējiem jābūt piesardzīgiem, aģentūrai LETA uzsvēra maratona direktors Aigars Nords.

Veselība Aptauja: Ceturtā daļa iedzīvotāju preventīvi nerūpējas par savu veselību

Katrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs par savu veselību ikdienā drīzāk nerūpējas vai nerūpējas vispār, savukārt vairāk nekā puse jeb 56% tai pievērš zināmu uzmanību, tomēr dara to neregulāri, liecina jaunākā Veselības indeksa pētījuma dati.

Lasiet arī

Veselība Cik droši ir padarīt bērnu par vegānu, skaidro eksperts (+VIDEO)

Uzturam, ko ģimenē piedāvā, ir jāspēj organismu nodrošināt ar visām nepieciešamajām uzturvielām.

Veselība Eksperts: pareiza vitamīnu deva palīdzēs gūt panākumus sportā (+VIDEO)

Ja iepriekš neesi bijis fiziski aktīvs un regulāri sportojis, fiziskās aktivitātes ir ieteicams uzsākt piesardzīgi un pakāpeniski.

Veselība 98% aptaujāto mēģinātu mainīt uzturu, lai uzlabotu savu psihisko veselību

Vairums jeb 98% aptaujāto mēģinātu mainīt uzturu, lai uzlabotu savu psihisko veselību, liecina Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centra (RPNC) septembrī veiktās aptaujas dati.

Veselība Radīta jauna svara samazināšanas un veselīga dzīvesveida programma

Lai palīdzētu mazināt problēmas izplatību, SIA "OnPlate" uztura speciālisti kopā ar Latvijas vadošajiem ārstiem un funkcionālajiem speciālistiem ir radījuši svara samazināšanas programmu "Dzīvo Vieglāk", aģentūrai LETA pavēstīja uzņēmuma projektu koordinatore Madara Miesniece.