Strauji augošais pieprasījums ekonomisko pārtikas produktu segmentā, ko veicina šobrīd aktuālā zemo cenu groza iniciatīva, paver iespējas vietējo ražotāju izaugsmei. 20.augustā Rimi sortimenta speciālisti kopā ar Latvijas lielākajiem pārtikas ražotājiem analizēja pieprasījuma izmaiņas un vietējo ražotāju izaugsmes potenciālu atsevišķās produktu kategorijās, no kurām visplašākās iespējas šobrīd ir piena, ogu, maltās gaļas un graudaugu produktu ekonomiskajos segmentā. Šajās kategorijās vietējo ražotāju tirgus daļa nepārsniedz 30-40%, nespējot segt augsto pieprasījumu.
Pircēji aktīvi meklē akcijas, zemākas cenas piedāvājumus un iegādājas privātās preču zīmes produktus. Vienlaikus mazinās produktu izcelsmes valsts nozīme, tāpēc tieši ekonomiskajā segmentā būtu jāstiprina vietējo ražotāju piedāvājums un konkurētspēja, norāda Rimi eksperti. Jau šobrīd zemo cenu produktu groza komplektēšanā vienmēr tiek dota priekšroka vietējo ražotāju produktiem, ja vien ir iespējams nodrošināt nepieciešamo apjomu un kvalitāti.
"Mums ir svarīgi, lai Latvijas produkti veikalu plauktos vienmēr būtu pieejami plašā klāstā un nonāktu pircēju grozos. Pircēji labprāt meklē un iegādājas izdevīgākos vietējos produktus, un ir skaidrs, ka pieprasījums pēc ekonomiskā segmenta produktiem tikai turpinās augt, tāpēc šī segmenta attīstība ir mūsu prioritāte - un vienlaikus arī potenciāls ražotāju izaugsmei. Piemēram, Rimi zemo cenu groza piedāvājumā iekļautās Latvijas ražotāju cūkgaļas un dārzeņu pārdošanas apjomus izdevies paaugstināt vairāk nekā pieckārtīgi. Vēlamies veidot vēl ciešāku sadarbību, sniedzot atgriezenisko saiti ražotājiem par pieprasījuma tendencēm un kopā meklējot jaunas iespējas, kā papildināt izdevīgu ikdienas produktu klāstu un nodrošināt privātās preču zīmes produktu ražošanu pašmāju tirgū," uzsver Rimi Latvia valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais.
Kā rāda Rimi pārdošanas dati, šobrīd visvairāk Latvijas ražotāju produkcijas Rimi veikalos ir maizes segmentā - gandrīz 100% sortimenta. Tas saistīts ar pašmāju uzņēmumu augsto konkurētspēju un tehnoloģiskajām iespējām piedāvāt gan nepieciešamos apjomus pamata produktiem, gan izstrādāt jaunus produktus. Neizmantots potenciāls šajā kategorijā ir replicēt Latvijas seno tradīciju receptūras, kuras šobrīd pircēji meklē pie mājražotājiem.
Arī olu, krējuma un kefīra ekonomiskajā segmentā notiek spēcīga sadarbība ar vietējiem ražotājiem, kuru produkcija nodrošina 90% piedāvājuma. Toties milzīgs potenciāls paveras piena produktu zemo cenu segmentā - šeit Rimi veikalos gada laikā var realizēt aptuveni 6055 tonnas produktu, ar kurām varētu piepildīt gandrīz trīs olimpiskos peldbaseinus. Vietējo produktu potenciāls ir tādās preču grupās kā siers, sviests, margarīns un biezpiena sieriņi, kur pašlaik ir nedaudz virs 50% vietējo preču. Lielākā izaugsme iespējama piena kategorijā - vietējie ražotāji sedz tikai 31% no nepieciešamā apjoma. Turklāt šī gada laikā vien Rimi plāno ieviest 45 jaunus privātās preču zīmes produktus, aicinot pašmāju piegādātājus nodrošināt to ražošanu.
Plašas iespējas vietējiem ražotājiem ir arī augļu un dārzeņu ekonomiskajā segmentā, it sevišķi svaigo ogu grupā, kur pieprasījums krietni pārsniedz vietējo ražotāju piedāvājumu. Pēc Rimi novērojumiem, Latvijas pircējiem, pērkot augļus un dārzeņus, primāri ir svarīga produkta cena un kvalitātes atbilstība, izcelsmes valsts faktors kļūst mazsvarīgāks. "Pircēji labprāt izmanto akcijas, bet limitējošais faktors vietēji audzētiem produktiem ir pieejamais apjoms, piemēram, ķiršiem, zemenēm, avenēm un mellenēm. Šeit piedāvātais daudzums vienas akcijas ietvaros nespēj apmierināt klientu pieprasījumu. Šis ir ievērojams neizmantotais potenciāls, jo lokāli audzēto produktu apjoms ir mazs, un arī sezona ir ļoti īsa. Nespēja nodrošināt savu mājas tirgu ar nepieciešamajiem apjomiem sezonas laikā paver vieglu iespēju citu valstu uzņēmumiem ienākt Latvijas tirgū un brīžiem to pat pārpludināt ar apjomiem, ar kuriem vietējie audzētāji nespēj konkurēt," uzsver Rimi Latvia kategoriju departamenta direktore Inese Pētersone.
Svaigās gaļas kategorijā gandrīz vairāk nekā 40% zemo cenu produktu ir Latvijas izcelsmes un gandrīz 80% no visiem pārdošanas apjomiem veido Rimi privātās preču zīmes produkti. Attiecīgi arī šajā kategorijā ir labas izaugsmes iespējas, jo pieprasījums un pārdošanas apjomi pastāvīgi aug. Pašlaik nepilnīgi apgūts ir maltās gaļas segments, kur trūkst vietējo piegādātāju.
Pieaug arī pircēju interese par auzu, speltas, griķu un bioloģiskajiem miltiem un pilngraudu produktiem. "Miltu maisījumu produkti, universālie milti un pilngraudu milti, griķu un citu graudu maisījumi ir pastāvīgi augošs segments. Latvijā ražotu inovatīvu produktu graudaugu kategorijās joprojām trūkst, kas paver iespējas vietējo ražotāju izaugsmei," komentē Inese Pētersone.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Pievienojiet komentāru
Anonīmi komentāri
Atbilēt
Anonīmi komentāri