Saeimas deputāts Česlavs Batņa no Apvienotā saraksta iesniedzis priekšlikumus Izglītības un zinātnes ministrijai (IZM) par pedagogu darba slodzes un atalgojuma noteikšanas pamatprincipiem, kuri tiks izmantoti izglītības iestādēs, kas īsteno vispārējās izglītības un profesionālās ievirzes programmas.
Šie priekšlikumi ir sagatavoti, ņemot vērā IZM plānoto jauno finansēšanas modeli izglītības iestādēm "Programma skolā", kura pilna ieviešana ir paredzēta ar 2026.gada 1.septembrī. Lai sekmīgi īstenotu šo modeli, būtiska ir ne tikai skaidra kārtība, kā pašvaldības saņems finansējumu, bet arī konkrēti nosacījumi pedagogu darba samaksai un darba slodzes līdzsvarošanai. Šāda pieeja palīdzēs nodrošināt vienlīdzīgas un taisnīgas darba apstākļu un atalgojuma iespējas visiem Latvijas pedagogiem, neatkarīgi no atrašanās vietas - vai tas būtu reģions, pilsēta, novads vai ciemats.
Priekšlikumi paredz risināt vitāli svarīgos pedagogu darba samaksas un darba slodzes balansēšanas jautājumus:
1) noteikt konkurētspējīgu algas likmi;
Tas risinās pedagogu vakanču problemātiku un tas būtu viens no profesijas prestiža paaugstināšanas jautājumiem.
2) samazināt kontaktstundu skaitu un palielināt papildus pienākumu procentuālo sadalījumu;
Kontaktstundu skaita samazināšana varētu sniegt ieguldījumu pedagogu pārslodzes mazināšanā un izdegšanā, kas savukārt neapšaubāmi pozitīvi ietekmēs arī izglītības kvalitāti.
3) ieviest vienkāršu pedagogu darba slodzes aprēķina metodiku;
Koeficientu sistēmas izmantošana ir vienkāršs veids, kā aprēķināt un noteikt pedagoga pilno darba slodzi un balansēt to.
Vienas kontaktstundas izmaksas koeficients ietvers sevī balansu kontaktstundu/papildus pienākumi:
1) pirmsskolas izglītībā: 80/20%;
2) vispārējā izglītībā: 60/40%;
3) profesionālās ievirzes izglītībā: 75/25%.
Česlavs Batņa norāda, ka iesniegtie priekšlikumi ir tikai sākums iespējamai diskusijai un piedāvā IZM uzsākt darbu pie darba grupas izveides vai informatīvām diskusijām par pedagogu darba samaksas un darba slodzes iespējamajiem risinājumiem. Deputāts aicina IZM rast iespēju klātienē prezentēt šo piedāvājumu un veidot konstruktīvu dialogu par iespējamiem uzlabojumiem, lai nodrošinātu pedagogu darba apstākļu ilgtspējību un taisnīgumu visā Latvijā.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Pievienojiet komentāru
Anonīmi komentāri
Atbilēt
Anonīmi komentāri