• Janīna,
  • Linda
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Šogad "Skalbes" krīzes tālrunī pieaudzis zvanu skaits par pašnāvības domām

Teksta izmērs Aa Aa
Sabiedrība
LETA 16:07, 18.06.2025


Šī gada laikā, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, biedrības "Skalbes" krīzes tālrunis "116123" ir saņēmis vairāk zvanu, kuros cilvēki dalās ar domām par pašnāvību, ziņo par pašnāvības mēģinājumiem vai atklāj konkrētus plānus salīdzinoši ar tādu pašu laika periodu iepriekšējā gadā.



Kā aģentūru LETA informēja biedrībā, visbiežāk cilvēki dalījušies ar domām par pašnāvību - šādu zvanu skaits pieaudzis par 31%. Par 26% palielinājies arī to gadījumu skaits, kad tiek ziņots par pašnāvības mēģinājumiem. Savukārt visstraujākais pieaugums - par 88% - novērots tajos zvanos, kuros cilvēki atklāj konkrētu pašnāvības plānu.

Zvanos par pašnāvībām cilvēki saskaras ar sarežģītām problēmām, kas norāda uz zvanītāju emocionālās un sociālās spriedzes dziļumu, skaidro biedrībā.

Tas liecina ne tikai par personisku krīžu saasināšanos, bet arī par plašākiem sociāliem un ekonomiskiem faktoriem, kas veicina šo problēmu koncentrāciju, norāda "Skalbes".

Apkopotā informācija liecina, ka zvanītāju situācijas, kas saistās ar pašnāvību, aptver dažādas dzīves jomas.

Viena no tām ir sociālās grūtības. Daudzi zvanītāji min problēmas, kas saistītas ar darba zaudēšanu vai grūtībām darba vidē - šādu zvanu pieaugums ir par 80% vairāk nekā pērn.

Savukārt par 77% pieaudzis zvanu skaits par finansiālām problēmām. Tāpat par 75% vairāk zvanu saņemts par dzīvesvietas problēmām. Kopumā par 97% pieaudzis arī zvanu skaits par nestabilitāti dzīvē, kā arī pieredzi ar vardarbību.

Bieži zvanītāji runā arī par īpaši izteiktiem konfliktiem ar partneri - šādu zvanu skaits ir dubultojies. Par 90% šogad pieaudzis arī zvanu skaits par nesaskaņām ar bērniem, savukārt par nesaskaņām ar radiniekiem zvanu skaits pieaudzis par 53%.

Līdztekus par 160% palielinājies zvanu skaits par šķiršanos.

Daudzi zvanītāji arī izjūt apjukumu un izmisumu - kopumā par šīm tēmām zvanu skaits pieaudzis par 37%.

Fizisku vājumu zvanos šogad apstiprinājuši par 75% iedzīvotāju vairāk, depresīvu stāvokli - par 39% vairāk, bet par 89% vairāk zvanu saņemti saistībā ar šoka stāvokli, kas apgrūtina ikdienas dzīvi.

Īpaši satraucoši, biedrības ieskatā, ir vardarbības un emocionālo traucējumu rādītāji - pieredzē par emocionālo vardarbību zvanu skaits palielinājies par 66%. Savukārt zvanu skaits par fizisko vardarbību dubultojies, bet par ilgstošo vardarbību zvanu skaits pieaudzis par 82%.

Šie dati signalizē par iespējamu ilgtermiņa ietekmi uz cilvēku psihisko veselību, kas savukārt var novest pie pašnāvības domām. Šādos apstākļos emocionālais atbalsts kļūst par kritiski nozīmīgu resursu, kas var palīdzēt cilvēkiem ne tikai izturēt grūtības, bet arī spert pirmos soļus risinājumu meklēšanā, uzsver biedrībā.

Biedrība kopumā secina, ka 28 darbības gadu laikā pieprasījums pēc krīzes atbalsta sabiedrībā pieaug, un arvien vairāk cilvēku izmanto arī diennakts krīzes tālruni.

Apkopotā informācija liecina, ka kopš 2024.gada sākuma ir ievērojami pieaudzis to cilvēku skaits, kuri vēršas pēc palīdzības - īpaši vīrieši. Zvanu skaits no vīriešiem palielinājies par 68%, kas ir pozitīvs signāls, ka mazinās aizspriedumi runāt par grūtībām un tiek meklēta palīdzība grūtā laikā, uzsver "Skalbes".

Biedrība atgādina, ka nepieciešamības gadījumā krīzes tālrunī var arī pieteikties līdz desmit apmaksātām psihologa konsultācijām.

Krīzes tālruņa darbību finansē Nacionālais veselības dienests, savukārt biedrība "Skalbes" nodrošina speciālistu pieejamību - uz telefona zvaniem atbild krīžu konsultanti. Uz krīzes tālruni var zvanīt ne tikai tie, kuri paši piedzīvo emocionālu krīzi, bet arī viņu tuvinieki - draugi, ģimenes locekļi, kolēģi. Speciālisti sniedz atbalstu un palīdz saprast, kā palīdzēt otram cilvēkam.

Valsts apmaksātais diennakts krīzes tālrunis "116123" darbojas visā Eiropas Savienībā (ES). Latvijā kā bezmaksas atbalsta tālrunis tas darbojas kopš 2021.gada.

Biedrība "Skalbes" ir sabiedriskā labuma organizācija, kas kopš 1997.gada sniedz profesionālu psiholoģisko palīdzību un emocionālu atbalstu cilvēkiem krīzes situācijās. Organizācijas mērķis ir stiprināt sabiedrības psiholoģisko labklājību, veicināt izpratni par cilvēktiesībām un humānismu, kā arī nodrošināt iespējas saņemt atbilstošu palīdzību neatkarīgi no personas sociālā vai etniskā piederības.

Biedrība 28 gadu laikā sniegusi palīdzību tūkstošiem cilvēku, uzklausot vairāk nekā 250 000 zvanu.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Saeimas pārstāvji ar tiesnešiem pārrunāja aktuālos tiesiskuma jautājumus

Sarunā tika akcentēts, ka valstij ir pienākums aizsargāt gan vārda brīvību, gan tiesības uz brīvām un neietekmētām vēlēšanām.

Sabiedrība Rīgas pašvaldības uzņēmumi vēlas darboties ārpus galvaspilsētas

Strādājot eksporta tirgos, varam nodrošināt vēl lielāku ekonomisku ieguvumu katram rīdziniekam.

Sabiedrība 3. līmeņa pensiju uzkrājumi Latvijā saņem atbalstu no darba devējiem (+VIDEO)

Tas sniedz būtisku pievienoto vērtību darbinieku labklājībai ilgtermiņā.

Sabiedrība Švinkas padomnieka amatu pēc nedēļas amatā atstājis Butāns

Satiksmes ministra Ata Švinka (P) padomnieka amatu stratēģiskās komunikācijas jautājumos atstājis Edgars Butāns, kurš šajā amatā strādāja no šā gada 1.augusta, noskaidroja aģentūra LETA.

Lasiet arī

Kriminālziņas Itālijā aizdomās par "Nord Stream" sabotāžu aizturēts Ukrainas pilsonis

Itālijā aizturēts Ukrainas pilsonis, kas tiek turēts aizdomās par iespējamu līdzdalību gāzes vadu "Nord Stream" sabotāžā Baltijas jūrā, ceturtdien paziņoja Vācijas prokurori.

Pasaule Sārts: Krievija saredz tikai tādu mieru, kur Ukraina ir tās kontrolē

Krievija saredz tikai tādu mieru, kur Ukraina ir tās kontrolē, aģentūrai LETA pēdējā laika miera meklējumus vērtēja NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra direktors Jānis Sārts.

Ekonomika Delska jaunais 10 MW datu centrs Latvijā iegūst Tier III Design sertifikātu

Baltijas datu centru operators Delska ir ieguvis prestižo Uptime Institute Tier III Design sertifikātu sava topošā 10MW datu centra EU North Riga LV DC1 projektam, kas ir nozīmīgs sasniegums un apliecinājums datu centra darbības nepārtrauktībai.

Kriminālziņas No divām personām Krāslavas novada Ezernieku pagastā izkrāpj 13 100 eiro

Krāpnieki no divām personām Krāslavas novadā izvilinājuši 13 100 eiro, aģentūru LETA informēja Valsts policijas sabiedrisko attiecību speciāliste Jūlija Jurāne.

Ekonomika Ekonomists: vidējā svērtā mājokļu cena Rīgā atkāpās (+VIDEO)

Mājsaimniecība, novirzot hipotekārā kredīta apkalpošanai ne vairāk kā 30% no ģimenes ienākumiem, varēja atļauties iegādāties 108 m2 lielu dzīvokli.

Pasaule Latvijas eksperti: Zelenskis varētu pārsteigt ar kādu negaidītu paziņojumu

Andis Kudors un Sandis Šrāders komentēja iespējamo Ukrainas un Krievijas prezidentu tikšanos.