• Imgarde,
  • Irmgarde
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


"2030.gadā Latvijā, visticamāk, “Rail Baltica” vilcieni nekursēs"

Teksta izmērs Aa Aa
Sabiedrība
VS.LV 17:33, 18.12.2024


Saeima izskata parlamentārās izmeklēšanas komisijas galaziņojumu par “Rail Baltica” projekta īstenošanu.


Saeimas foto

2030.gadā Latvijā, visticamāk, “Rail Baltica” vilcieni nekursēs, tā savā galaziņojumā konstatējusi parlamentārās izmeklēšanas komisija par dzelzceļa projekta “Rail Baltica” īstenošanu. Saeima trešdien, 18.decembrī, izskatīja parlamentārās izmeklēšanas komisijas galaziņojumu.

“Pusgadu esam strādājuši, lai atšķetinātu lielāko bezatbildības kamolu Latvijas jaunāko laiku vēsturē – “Rail Baltica” projektu. Ir izdarīti secinājumi par kļūdām, iezīmēti atbildīgie un izstrādāti priekšlikumi par to, kā projektu atkal nolikt uz sliedēm. Taču darbs ar to nav beidzies, un tagad nekavējoties jāievieš priekšlikumi par skaidru atbildību un efektīvu projekta vadību,” pauž parlamentārās izmeklēšanas komisijas par “Rail Baltica” projekta ieviešanu priekšsēdētājs Andris Kulbergs.

Galaziņojuma kopsavilkumā izmeklēšanas komisija norādījusi uz būtiskām kļūdām jau pašā projekta sākumā, nepilnībām nacionālās izpētes grupas darbā, nosakot “Rail Baltica” trases novietojumu Latvijā, uz neesošu projekta finansējuma pārvaldību un izmaksu uzraudzību, kā arī projekta uzraudzības trūkumu valdības līmenī.

Tāpat izmeklēšanas komisija norādījusi, ka projektā iesaistīti darbinieki bez attiecīgas pieredzes pārrobežu ātrvilcienu projektu ieviešanā, nav ņemta vērā pieredze citu līdzīgu projektu īstenošanā Eiropā, lai paredzētu reālu projekta ieviešanas termiņu un izmaksas, kā rezultātā kļūdaini tika noteikts projekta ieviešanas termiņš 2026.gadā un prognozētas izmaksas 1,9 miljardu eiro apmērā.

“Būtiskākais parlamentārās izmeklēšanas komisijas secinājums: Latvijas likumdošanas bāze, pārvaldības sistēma, ministriju nesadarbošanās, finanšu uzraudzības trūkums, premjeru un ministru neiesaiste – šo visu apstākļu kopums faktiski apjomīgā projekta stratēģisko un politisko lēmumu pieņemšanu un atbildību atstāja ierēdniecības līmenī. Valdības pieredzes trūkums, lielu projektu pārvaldes kārtības neesamība, neieinteresētība un atbildības neuzņemšanās ir novedusi pie dramatiska rezultāta ar valsts ilgtermiņa finanšu ietekmējošām saistībām,” teikts galaziņojumā.

Izmeklēšanas komisija galaziņojumā ietvērusi amatpersonu, tostarp arī bijušo amatpersonu, kuras pieļāvušas “Rail Baltica” projekta īstenošanas novilcināšanu, atbildības vērtējumu. Komisija konstatējusi, ka premjeru un citu atbildīgo ministru iesaiste “Rail Baltica” projekta uzraudzībā un koordinācijā nav notikusi un projekts vadīts vienīgi Satiksmes ministrijā. Tāpat izmeklēšanas komisija galaziņojumā atzīmē nepietiekamo Finanšu ministrijas iesaisti risku vadībā un finanšu kontrolē.

Galaziņojumā izmeklēšanas komisija iekļāvusi 16 priekšlikumus, un tajā arī pausts, ka pēc izmeklēšanas komisijas darbības beigām Saeimai būtu jāturpina parlamentārā kontrole pār “Rail Baltica” projektu. Tā būtu iespēja sniegt atbildes uz līdz šim neatbildētiem jautājumiem, vienlaikus sabiedrībai un plašsaziņas līdzekļiem sniedzot visaptverošu informāciju par notiekošo projektā.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Iebilst Zemkopības ministrijas iecerei atvieglot koku ciršanu

ZM priekšlikumi paredz palielināt koka celma diametru, līdz kuram atļauta ciršana bez saskaņošanas ar pašvaldību.

Sabiedrība Ārlietu ministre: Latvijas sadarbības ar ASV darba kārtība «ir pozitīva»

Latvijas attiecības ar ASV ir dziļas un sadarbības darba kārtība "ir pozitīva", šādu vērtējumu otrdien intervijā LTV "Rīta panorāmai" pauda Latvijas ārlietu ministre Baiba Braže (JV).

Sabiedrība Dienvidkurzemes novads turpina tiesāties pret atkritumu poligonu (+VIDEO)

Iedzīvotāji bažījas, ka pašvaldība tomēr ļaus attīstīt bīstamo atkritumu pārstrādi.

Sabiedrība Pēc tehnoloģiskā pārtraukuma atsāksies būvdarbi Mūkusalas ielas krasta promenādē

Pēc tehnoloģiskā pārtraukuma šodien plānots atsākt būvdarbus Mūkusalas ielas krasta promenādē, kur tiek veidota labiekārtota vide rīdziniekiem un tūristiem, aģentūru LETA informēja Rīgas domes Ārējās komunikācijas nodaļa.

Lasiet arī

Sabiedrība Pārdala līdzekļus “Rail Baltica” projektam

Eiropas Savienības Ekonomisko un finanšu jautājumu padomes (ECOFIN) sanāksmē pieņemts Padomes īstenošanas lēmums par grozījumu apstiprināšanu Latvijas Atveseļošanas fonda (AF) plānā. Grozījumi paredz finansējuma pārdales un izmaiņas AF plāna redakcijās.

Ekonomika Baltijas valstīm nevajag cerēt uz lieliem ES papildu līdzekļiem «Rail Baltica»

Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžeta periodā no 2021. līdz 2027.gadam transporta projektiem ir paredzēts noteikts līdzekļu apmērs, tādēļ nevajadzētu cerēt, ka Baltijas valstu dzelzceļa projektam "Rail Baltica" no ES izdosies piesaistīt būtiski lielāku finansējumu, intervijā aģentūrai LETA teica Eiropas ekonomikas un produktivitātes, īstenošanas un vienkāršošanas komisārs Valdis Dombrovskis (JV).

Ekonomika Rail Baltica projektam šogad papildu nepieciešami 62 miljoni eiro

Latvijā dzelzceļa "Rail Baltica" projekta aktivitāšu turpināšanai šogad papildu ir nepieciešami 62 miljoni eiro, trešdien pēc Ministru kabineta (MK) "Rail Baltica" projekta īstenošanas tematiskās komitejas sēdes sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).

Sabiedrība Piešķirs tomēr 3,3 miljonus RB Rail izdevumu apmaksai

Vienlaikus valdība pieņēma zināšanai, ka no valsts budžeta būs jāparedz papildu līdzekļi pārējo 2025.gadā identificēto Rail Baltica netiešo un neattiecināmo izmaksu, kā arī Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas (RCS) un RIX Rīgas lidostas (RIX) būvdarbu apmaksai, pamattrases dienvidu posma būvuzraudzībai un ar to saistītiem atbalsta pasākumiem. SM sadarbībā ar Finanšu ministriju turpinās darbu pie finansējuma risinājuma to segšanai.