īgas pašvaldības SIA "Rīgas meži" sākusi informatīvu kampaņu "Negāz mežā, gāz trasē!", aicinot motociklu, auto un kvadriciklu vadītājus neizbraukāt mežus vietās, kur tas nav atļauts, bojājot zemsedzi un radot nopietnu kaitējumu dabai.
Šī situācija ir kļuvusi par ievērojamu problēmu Rīgā un Pierīgā, kur, saskaņā ar "Rīgas mežu" datiem, motorizēto transportlīdzekļu noslodze ir īpaši augsta.
Lai mazinātu nelegālās motobraukšanas negatīvās sekas, "Rīgas meži" sāk kampaņu, kas mudina motobraucējus izmantot speciāli izveidotas enduro moto takas un cieņpilni izturēties pret citiem meža apmeklētājiem.
Kampaņas mērķis ir skaidrot sabiedrībai to, kur moto, auto un kvadriciklu vadītāji drīkst un kur nedrīkst pārvietoties mežā, kā arī izglītot meža apmeklētājus par videi draudzīgas un drošas braukšanas principiem mežos un to apkārtnēs.
Vienlaikus kampaņa mudina uz mierīgu un atbildīgu līdzāspastāvēšanu starp visiem meža apmeklētājiem, veicinot cieņu gan pret dabu, gan apkārtējo interesēm, skaidro "Rīgas mežu" valdes priekšsēdētāja Anita Skudra.
Nelegāla motobraukšana mežā ir būtiska sociāla un vidi degradējoša problēma, kas rada ne tikai fizisku kaitējumu videi, bet arī apdraud cilvēku drošību, uzsver kampaņas rīkotāji.
Vislielāko satraukumu izraisa slazdi, kas ik pa brīdim parādās mežu teritorijās, norāda Geistere. Pāri takām un ceļam pārvilktas troses vai stieples un slikti pārredzamās vietās noguldīti baļķi, ko izvietojuši aizkaitināti vietējie iedzīvotāji, nopietni apdraud motobraucēju veselību, viņa uzsver.
Saskaņā ar "Rīgas mežu" izvērtējumu, daudzās Pierīgas dabas teritorijās novērots blīvs nesaskaņoti iebrauktu maršrutu tīkls, kas rada nopietnus riskus meža biotopiem un dabas vērtībām. Šie maršruti šķērso 30 sugu atradņu laukumus, 165 mikroliegumus un vairāk nekā 2000 nokartētu meža biotopu, ko apdraud nelegāla motorizēta satiksme.
Turklāt ne visi motobraucēji pārvietojas tikai pa meža ceļiem un dabiskām brauktuvēm. Vislielāko kaitējumu rada vadītāji, kas, meklējot piedzīvojumus, izvēlas braukt pa mazākām taciņām, kāpām vai meža zemsedzi. Tas ne vien rada erozijas riskus, bet arī palielina ugunsgrēku iespējamību, jo no spēkrata dzinēja iespējamas tehnisko šķidrumu noplūdes, izpūtēji var radīt dzirksteļošanu, kā rezultātā var aizdegties meža zemsedze, skaidro "Rīgas mežu" pārstāve.
Tāpat transportlīdzekļu radītais troksnis traucē ne vien cilvēkus, bet arī meža iemītniekus - vietās, kur vizinās ar motorizēto tehniku, pārstāj ligzdot putni un tiek izbiedēti dzīvnieki, kuru uzvedība var kļūt neprognozējama.
"Rīgas meži" izveidojuši divas enduro moto takas, kas paredzētas drošai un atbildīgai braukšanai - vienu pie Sporta kompleksa "333" un otru netālu no Jaunmārupes.
Tomēr, neskatoties uz to, ka Rīgā un Pierīgā ir reģistrēti aptuveni 48% no visiem motocikliem Latvijā, 2024.gada pirmajā pusē enduro moto takas apmeklēja tikai 170 motobraucēji mēnesī. Salīdzinoši zemā apmeklējuma statistika liecina, ka lielākā daļa motobraucēju joprojām izvēlas nelegālus maršrutus, secina kampaņas rīkotāji.