• Indriķis,
  • Ints,
  • Namejs
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Ārsts komentē riteņbraucēju un skrejriteņu vadītāju gūtās traumas

Teksta izmērs Aa Aa
Sabiedrība
LETA 15:27, 21.07.2024


Drošības pasākumu ignorēšana un izvairīšanās no aizsargekipējuma lietošanas ir cieši saistīta ar iedzīvotāju zemo izpratni par ceļu satiksmes drošības pamatprincipiem un robiem ceļu satiksmes noteikumos, norāda Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas (RAKUS) Traumatoloģijas un ortopēdijas klīnikas vadītājs Andris Vilkmanis.


Foto: LETA

Viņš atzīst, ka situācijas, kādās tiek gūtas traumas, ir dažādas. Nereti riteņbraucēji, pārvietojoties pa brauktuvi, notriec kādu citu velosipēdistu, kas brauc pa ietvi un šķērso krustojumu pa gājēju pāreju, kā rezultātā abi gūst traumas. Tāpat joprojām daudzos gadījumos ļoti nopietnas traumas tiek gūtas, vadot velosipēdu vai skrejriteni alkohola reibumā.

Vērtējot traumu smaguma pakāpi, Vilkmanis norāda, ka traumas, kuras gūst skrejriteņu vadītāji, parasti ir smagākas nekā tās, ko gūst velosipēdisti. "Ātrums, ar kādu pārvietojas skrejriteņu vadītāji, ir krietni lielāks un arī inerce lielāka, tāpēc arī traumas ir smagākas, lai gan traumētās vietas bieži vien ir tās pašas - galva, pleci, atslēgas kauls, elkoņi," viņš skaidro.

Traumas raksturs atkarīgs arī no tā, kā negadījuma mirklī cilvēks krīt - ja uz sāniem, parasti tiek lauzti plecu vai atslēgas kauli. Savukārt, ja notikusi divu transportlīdzekļu sadursme, cieš kājas - bieži vien tās tiek sadragātas auto un skrejriteņu sadursmē.

Pēc ārsta domām, drošības pasākumu ignorēšana un izvairīšanās no aizsargekipējuma lietošanas ir cieši saistīta ar iedzīvotāju zemo izpratni par ceļu satiksmes drošības pamatprincipiem un robiem ceļu satiksmes noteikumos.

"Gan velosipēds, gan skrejriteņa braucējs drīkst braukt, kur grib, - gan pa gājēju ietvi, gan pa riteņbraucēju celiņu un arī pa braucamo daļu. Privilēģija, ka var apbraukt sastrēgumus, bieži tiek izpildīta, nevajadzīgi riskējot un tracinot pārējos. Ļoti nopietnas traumas tiek gūtas, piemēram, spraucoties starp mašīnu rindām tuvāk krustojumam," atzīmē ārsts.

Viņš arī uzsver, ka ikdienā lielākā daļa velosipēdu vai skrejriteņu vadītāju brauc bez jebkādiem aizsarglīdzekļiem - bez ķiveres, šortos un vēl ar iešļūcenēm kājās. Ārsts neizprot, kā lai šāds cilvēks negūst smagas traumas, piemēram, gadījumā, kad, braucot pa vairāku joslu ielu, tiek saspiests starp mašīnām vai aizķerts ar auto spoguli un krīt.

Vilkmaņa vērtējumā, ja cilvēks ar braucamo pārvietojas un piedalās satiksmē, tam kā ceļu satiksmes dalībniekam ir jālasa zīmes un jārēķinās ar visiem ceļu satiksmes dalībniekiem, nevis jāpiešķir sev prioritārs statuss.

"Uz ielām kustība ir intensīva, numuru velosipēdiem vai skrejriteņiem nav, un diemžēl arī atbildība par neloģisku, pārgalvīgu rīcību, braucot, kur un kā gribu, izpaliek. Manuprāt, ikvienam ir jāzina un jāievēro ceļu satiksmes noteikumi. Kā ārsts, kurš ik dienas ārstē pacientu pārgalvības dēļ gūtās traumas, es ieteiktu gan velosipēdistiem, gan skrejriteņiem nežēlot naudu ķiverei, bet, ja tā jau ir iegādāta, - uzlikt to galvā, kad plānojat braukt. Jūsu galva un arī mēs - ārsti - būsim pateicīgi," aicina ārsts.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība IeM analizē šūnu apraides paziņojumu nenonākšanu līdz adresātiem

Iekšlietu ministrijas (IeM) Informācijas centrs kopā ar tehniskajiem sistēmas izstrādātājiem sācis analizēt situācijas, kurās šūnu apraides paziņojums nav sasniedzis saņēmējus, informēja ministrija.

Sabiedrība Vasarā bērnu pieskatīšana valstī kļūst par ikdienas izaicinājumu (+VIDEO)

"Tas norāda uz plaisu starp ģimeņu vajadzībām un darba vides atbalsta mehānismiem".

Sabiedrība «Presidential Alert» Latvijā? VUGD skaidro paziņojuma izcelsmi

Šūnu tehnoloģijas trauksmes paziņojuma nosaukums un valoda ir atkarīga no mobilo telefonu operētājsistēmas izstrādātāju īpatnībām, taču patlaban valstij nav iespējams to mainīt pēc saviem ieskatiem, aģentūrai LETA atzina Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā (VUGD).

Sabiedrība Sākas vilku medību sezona, atļauts nomedīt 370 vilkus

Valsts meža dienests patur tiesības samazināt nomedījamo vilku skaitu atbilstoši medību sezonas laikā iegūtajiem datiem par vilku populācijas stāvokli.

Lasiet arī

Sabiedrība Latvijā elektroskrejriteņiem no jūlija būs nepieciešama OCTA

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas polise no šā gada 1.jūlija būs nepieciešama arī elektroskrejriteņiem, informēja Satiksmes ministrijā (SM).

Sabiedrība Apdrošinātāji: skrejriteņu lietotāji Latvijā gūst ļoti smagas traumas (+VIDEO)

Vadītāji zaudē līdzsvaru, izvairoties no šķēršļiem, uzbrauc uz apmalēm un akmeņiem.

Sabiedrība Plāno atļaut elektroskrejriteņu un velosipēdu piespiedu pārvietošanu

Grozījumi arī noteiks trīs gadījumus, kad mikromobilitātes rīki, tajā skaitā velosipēdi, tiks atzīti par ilgstoši atstātiem uz ceļā.

Sabiedrība Ārste: bērni un viņu vecāki turpina pārkāpt likumu, nelietojot aizsargķiveres

Bērni joprojām turpina pārkāpt likumu, nelietojot aizsargķiveres, savukārt vecāki drošības neizpratnes dēļ pēc būtības pārkāpj bērna tiesības uz veselību, norāda Bērnu klīniskās universitātes (BKUS) virsārste Renāte Snipe.