• Andžejs,
  • Andžs,
  • Edīte,
  • Esmeralda
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


LIZDA un IZM nenonāk pie vienota redzējuma par iemesliem finansējuma trūkumam

Teksta izmērs Aa Aa
Sabiedrība
LETA 13:45, 19.10.2023


Pēc Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) un Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sarunām ceturtdien puses nenonāca līdz kopīgam redzējumam par iemesliem finansējuma trūkumam pedagogu algu pieaugumam.


Foto: LETA

LIZDA ceturtdien tikās ar IZM pārstāvjiem, lai pieprasītu skaidrojumu par budžeta līdzekļu piešķīrumu mērķdotācijai un tās aprēķināšanas kārtību.

Kā galvenie iemesli vietām fiksētajam skolotāju atalgojuma samazinājumam tika minēti skolēnu skaita vai darba slodzes samazinājums.

Analizējot ministrijas rīcībā esošo informāciju, secināts, ka lielākoties skolotājiem atalgojums ir pieaudzis, apliecināja IZM Izglītības departamenta Edīte Kanaviņa. Viņa kā atalgojuma samazināšanas galvenos iemeslus pieminēja skolēnu skaita vai slodzes samazinājumu, taču esot arī gadījumi, kurus ministrija apspriedīs individuāli ar pašvaldībām. Pēc ministrijas aplēsēm, pedagogu skaits, kuriem samazinājies atalgojums, neesot liels.

Kanaviņa sacīja, ka līdz šim ministrija nav saņēmusi nevienu pašvaldības iesniegumu par problēmām valsts izmaksātās mērķdotācijas aprēķinos, tomēr līdz oktobra beigām pašvaldībām vēl ir iespēja pārskatīt savas tarifikācijas.

Tikšanās laikā arodbiedrības pārstāvji piekrita ministrijai, ka darba algas samazinājums varētu būt saistīts ar skolēnu skaita izmaiņām izglītības pakāpē vai darba slodzes samazinājumu. LIZDA priekšsēdētāja Inga Vanaga arī pieminēja, ka janvārī piešķirtā valsts budžeta mērķdotācija izmantota likmes paaugstināšanai, nevis darba slodzes balansēšanai. Tāpat atsevišķas pašvaldības samazinājušas savus ieguldījumus pedagogu darba samaksai, kā arī tās pārdala valsts mērķdotāciju.

Arodbiedrība neizslēdz iespēju, ka piešķirtais finansējums atalgojumam no septembra līdz decembrim ir par 12,47 miljoniem eiro mazāks nekā būtu nepieciešams. Izglītības un zinātnes ministres padomnieks analītikas jautājumos Jānis Salmiņš apliecināja, ka izprot arodbiedrības bažas par mērķdotācijas aprēķinu korektumu, tāpēc šobrīd notiekot darbs pie programmas finansējuma modeļa izstrādes, kas būšot caurskatāmāka finansējuma piešķiršanas kārtība.

"Mēs šobrīd runājam par 2% skolotāju, kuriem esam definējuši problēmas, un te tiešām ir vieta sarunām ar pašvaldībām, lai pašvaldības skaidrotu izmaiņas mērķdotāciju sadalē. Šobrīd neviena pašvaldība pie mums nav vērsusies," piebilda IZM parlamentārā sekretāre Silvija Reinberga (JV). Viņa atkārtoti apliecināja, ka ministrija ir vērsusies Valsts kontrolē un Finanšu ministrijā, lai saprastu, kurās pašvaldībās mērķdotāciju sadale veikta neprecīzi.

Kā ziņots, LIZDA iepriekš aģentūrai LETA pauda, ka vairākās pašvaldībās ar valsts izmaksāto mērķdotāciju šomēnes nepietiek pedagogu atalgojuma pieauguma nodrošināšanai un slodžu balansēšanas ieviešanai.

LIZDA uzsver, ka pēc vienošanās par pedagogu algu grafiku un slodžu balansēšanu Izglītības un zinātnes ministrija vairākkārt uzsvērusi, ka ar ieplānoto finansējumu pietiks visiem apsolītajiem mērķiem. Savukārt izglītības ministre uzsvērusi pašvaldību nozīmi mērķdotācijas sadalē izglītības iestādēm.

Valdība 21.aprīlī apstiprināja IZM iesniegtos grozījumus Ministru kabineta noteikumos, kas paredz, ka no šī gada 1.septembra pedagogiem, izņemot pirmsskolas izglītības pedagogus, zemākā stundas likme būs 8,50 eiro.

Savukārt pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogu zemākā darba algas likme no 1.septembra ir 1240 eiro jeb par 15,8% vairāk nekā pagājušajā mācību gadā. Pašreizējais pedagogu algas palielināšanas grafiks paredz nevienlīdzības mazināšanu starp pirmsskolas un vispārējās izglītības pedagogu zemāko darba algas likmi, kas radusies atšķirīgo slodžu dēļ - pirmsskolas izglītības pedagogu slodze ir 40 darba stundas nedēļā, savukārt pārējiem pedagogiem no 1.septembra noteiktā darba slodze ir 36 darba stundas nedēļā.

Kopumā zemākās darba samaksas paaugstināšanai un slodžu sabalansēšanai piešķirti 98 miljoni eiro. No tiem 20 miljoni piešķirti septembrī.

Atbilstoši ministrijas rīcībā esošiem datiem, zemākā noteiktā darba samaksas likme 8,50 eiro ir noteikta 35% izglītības iestāžu. 41,6% izglītības iestāžu darba samaksas likme noteikta 8,50 līdz 10 eiro, bet 18,5% izglītības iestāžu - 10 līdz 11,50 eiro. Darba samaksas likme lielāka par 11,50 eiro noteikta 4,7% izglītības iestāžu.

Vidējā vienas stundas likme valstī ir 9,63 eiro, un vidējā algas likme bez piemaksām skolotājam - 1392,59 eiro. Savukārt ar piemaksām pedagogi saņem vidēji 1478,99 eiro. IZM Izglītības departamenta Edītes Kanaviņas ieskatā, piemaksām ir novirzīts "pietiekami liels finansējums", lai saglabātu slodzes sadalījumu - 35% citiem pienākumiem, bet 65% kontaktstundām.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Sestdien dažviet Latvijā iespējams pērkona negaiss

Sestdien dažviet Latvijā iespējams pērkona negaiss, prognozē Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra sinoptiķi.

Sabiedrība Satiksmes ministrija plāno likvidēt AS "Ventas osta"

Satiksmes ministrija (SM) plāno likvidēt AS "Ventas osta", liecina Tiesību aktu portālā (TAP) publicētais rīkojuma projekts.

Sabiedrība Latvijas darbinieki ņem mazāk atvaļinājumu nekā viņu Baltijas kaimiņi (+VIDEO)

Kvalificēti speciālisti norāda, ka izņēmuma kārtā nākas iesaistīties darba procesā.

Lasiet arī

Sports IZM neiebilst pret Samoilova dalību reklāmās

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) neiebilst pret Sporta departamenta vadītāja, bijušā pludmales volejbolista Aleksandra Samoilova piedalīšanos reklāmās, "ciktāl tas atbilst normatīvo aktu prasībām un vispārpieņemtām ētikas normām", aģentūra LETA noskaidroja ministrijā.

Sabiedrība Pāreja uz mācībām tikai latviešu valodā noslēgsies 2025./2026. mācību gadā

Profesionālās atbalsta sistēmas izveide pedagogiem, darba samaksas palielināšana, risinājumi jaunu pedagogu piesaistei un profesijas konkurētspējai, latviska – vienota un iekļaujoša skola – pāreja uz izglītību valsts valodā, izmaiņas izglītības saturā, veicinot Latvijas ilgtermiņa drošību, iezīmē vienus no svarīgākajiem akcentiem, kas skar skolēnus un pedagogus jaunajā mācību gadā.

Sabiedrība Čakša pārdomājusi reorganizēt aģentūru

Ministre pieņēmusi lēmumu no reorganizācijas rīkojuma izslēgt Latviešu valodas aģentūru.

Sabiedrība Čakša skaidrojas, kāpēc augsta ranga IZM ierēdņi pēdējā laikā pamet darbu

Lielās pārmaiņas, kas iniciētas pēdējo četru gadu laikā, ir ļoti noslogojušas Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) darbiniekus un radījušas lielu spriedzi, vienlaikus nav sniegts pietiekami liels atbalsts ilgstošā laika posmā, pauda izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša (JV), skaidrojot darba attiecības pārtraukušo ierēdņu skaita iemeslus.