Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūts izstrādājis pamatzināšanu testu, lai interaktīvā veidā palīdzētu cilvēkiem atpazīt zaļmaldināšanu.
Virkne uzņēmumu, reaģējot uz pieaugošo pieprasījumu pēc videi draudzīgas biznesa pieejas, arvien biežāk izmanto savā komunikācijā dažādus "zaļos" saukļus jeb marķējumus, tostarp "ilgtspējīgs produkts", "CO2 neitrāls produkts vai pakalpojums", "Eko produkts", "videi draudzīgs produkts", tomēr liela daļa Latvijas iedzīvotāju neizprot šo saukļu nozīmi.
Zināšanu tests sniedz ikvienam interesentam iespēju pārliecināties, cik kritiski viņi vērtē dažādus "zaļos" saukļus. Vienlaikus platformā ir apkopoti praktiski padomi, kā atpazīt ar zaļmaldināšanu saistītās situācijas ikdienā.
Tests pieejams vietnē "www.incsr.eu/ilgtspejas-tests/".
Šī testa izstrādi veicinājuši kompānijas "Kantar" veiktās aptaujas dati par dažādu "zaļo" saukļu uztveri Latvijas sabiedrībā. Dati liecina, ka viszemākā izpratne ir par šobrīd tik populārā marķējuma "ilgtspējīgs produkts" nozīmi - katrs ceturtais jeb 23% aptaujāto atzīst, ka īsti nezina, ko tas nozīmē. Ne viens vien uzskata, ka šādi saukli tiek apzīmētas preces un pakalpojumi atbilst starptautiskiem kvalitātes standartiem, ko apliecina atzīti sertifikāti, tos iespējams pilnībā vai daļēji pārstrādāt vai arī tie paredzēti ilgstošai lietošanai Tikai 29% norāda, ka šajā gadījumā runa ir par atbildīgi ražotām precēm un pakalpojumiem, kuru izstrādē ir ņemta vērā to ietekme uz cilvēkiem un vidi.
Savukārt salīdzinoši vislielākā izpratne ir par marķējumu "CO2 neitrāls produkts vai pakalpojums" un "100% pārstrādājams produkts, tā iepakojums" nozīmi. Pirmajā gadījumā 59% aptaujāto norāda, ka runa ir par produktiem, kuru ražošanai un transportēšanai izmantotas tehnoloģijas, kas nerada oglekļa dioksīda izmešus. Bet otrajā gadījumā - ka runa ir par produktiem, kas pilnībā vai daļēji ir ražoti no bioloģiski noārdāmiem kompostējamiem materiāliem, vai produktiem, ko pilnībā vai daļēji iespējams pārstrādāt. Vienlaikus ir cilvēki, kuru vērtējumā ar šādi tiek apzīmēti veselīgi un dārgi produkti.
Jāpiebilst, ka būtiski augstāka izpratne par dažādu marķējumu patieso nozīmi ir jauniešiem vecumā no 18 līdz 29 gadiem.
Kopumā tikai 0,8% aptaujāto uzskata, ka dažādi "zaļie" saukļi nenozīmē neko, un tie ir tikai un vienīgi populisms.
Aptauja īstenota 2022.gada jūnijā, tiešsaistē aptaujājot 1000 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 60 gadiem.