Savukārt pērn 33% no visiem Latvijā finansētajiem jaunajiem auto bija videi draudzīgi. Kopējais izsniegtais finansējuma apjoms šādu auto iegādei pērn sasniedza 22,7 miljonus eiro.
"Swedbank" auto finansēšanas jomas vadītājs Sergejs Romaņuks norāda, ka šogad īpaši izceļas mazlietoto elektroauto segments. Šogad jau 70% no finansētajiem elektroauto ir lietoti, savukārt pērn šis rādītājs bija 50%, bet 2023.gadā lietots bija tikai katrs piektais.
Viņš pauž, ka jauno auto tirgū elektroauto sāk nopietni konkurēt ar dīzeļdzinējiem, un benzīna automašīnām redzams neliels pieprasījuma kritums. Arvien vairāk lietoto auto īpašnieku izvēlas videi draudzīgākus risinājumus, un tas iezīmē vēsturisku pavērsienu Latvijas auto tirgū.
Īpaši strauju izaugsmi piedzīvo arī "plug-in" hibrīdi - to finansējums šogad pieaudzis sešas reizes, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn. Kā norāda Romaņuks, līdzīgas tendences vērojamas arī citviet pasaulē - elektroauto pārdošanas apjomi turpina augt gan Eiropā, gan Ziemeļamerikā un Āzijā. Daudzviet elektroauto jau pārsniedz 20% no kopējā jauno auto tirgus, un arvien vairāk valstis ievieš stingrākas emisiju prasības un paplašina atbalsta programmas.
"Swedbank" dati rāda, ka šī gada pirmajos mēnešos visvairāk iegādātas automašīnas ar benzīna dzinēju (61%), kam seko elektrodzinējs (30%, tai skaitā elektroauto un "plug-in" hibrīdi) un dīzelis (8%). Savukārt mazlietoto auto segmentā situācija ir līdzīgāka - ar benzīna dzinēju iegādāti 44% auto, kam seko dīzelis - 31% un elektrodzinējs - 25%.
Kā norāda klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis (ZZS), lielākais pienesums, ko var iegūt līdz ar elektroauto skaita pieaugumu, ir tas, ka šie transportlīdzekļi lielākoties izmanto Latvijā ražotu elektrību. Nereti elektroauto tiek uzlādēti ar mājsaimniecībās uzstādītiem saules paneļiem ražotu elektrību, un šāda pašpietiekamība ir būtisks ieguvums sabiedrībai.
"Mēs regulāri pilnveidojam atbalsta programmas. Esam palielinājuši atbalstu daudzbērnu ģimenēm, kuras pēdējā nepilnā gada laikā veido jau trešo daļu no visiem elektroauto pircējiem EKII programmas ietvaros," pauž Melnis.
Pirktāko jauno elektroauto topa augšgalā šī gada sākumā ierindojas "Lynk & Co 02", kas ir Ķīnas-Zviedrijas kopuzņēmuma ražojums. Šī modelis nesen debitējis Eiropas tirgū, un tā bāzes cena ir ap 35 000 eiro.
Otrajā vietā pirktāko jauno elektroauto vidū ierindojas "GWM Ora 03", kas arī ir Ķīnas ražotāja veikums, kam seko jau zināmāki autoražotāji - "Toyota BZ4X" un "Peugeot 5008" modeļi.
Tikmēr starp mazlietotajiem elektroauto vislielāko pieprasījumu izpelnījušies "Tesla Model 3", "Audi E-tron 50/55", "Hyundai Kona" un "Tesla Model Y".
"Swedbank" veiktās iedzīvotāju aptaujas dati rāda, ka 45% iedzīvotāju tuvāko piecu gadu laikā plāno mainīt un iegādāties jaunu spēkratu. Lai arī lielākā daļa vēl aizvien domā par benzīna un dīzeļa auto dzinējiem (attiecīgi 27%), katrs piektais respondents apsver hibrīdauto iegādi - 17% domā par pašuzlādes hibrīdu, bet 15% - par uzlādējamu jeb "plug-in" hibrīdu. Tikmēr elektroauto kā savu nākamo auto apsver katrs desmitais respondents.
Videi draudzīga auto iegādei galvenā motivācija cilvēkiem ir zemāka iegādes cena (73%) un zemākas ekspluatācijas izmaksas (71%). Tam seko nodokļu atvieglojumi (43%), draudzīgāki finansēšanas noteikumi (31%) un valsts atbalsts elektroauto iegādē (29%).
Savukārt galvenie faktori, kas attur iedzīvotājus no elektroauto iegādes, ir tā cena (66%), šaubas par elektroauto bateriju veiktspēju (47%), nepietiekama uzlādes infrastruktūra dzīvesvietā un tās apkārtnē (37%), un ikdienā veikto attālumu ilgums, kam nepietiktu ar vienu auto uzlādi (30%).
"Swedbank" aptauja par iedzīvotāju plāniem iegādāties auto veikta šī gada maijā, sadarbībā ar "Snapshots", aptaujājot 1014 iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem visā Latvijā.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Pievienojiet komentāru
Anonīmi komentāri
Atbilēt
Anonīmi komentāri