Latvijā vieglo kravas automobiļu vidējais vecums ir 12 gadi

Ekonomika
VS.LV 15:42, 16.05.2025 0

Latvijā vieglo kravas automobiļu jeb N1 kategorijas transportlīdzekļu (kravas busiņu), kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, vidējais vecums ir 12 gadi, piektdien Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datu prezentācijas pasākumā informēja CSP Vides statistikas departamenta direktora vietniece un projekta vadītāja Dita Zemīte.

 
Foto: LETA

Viņa norādīja, ka 2025.gadā Latvijā kopumā reģistrēti aptuveni 70 000 vieglo kravas busiņu, kas ir par 31% vairāk nekā 2017.gadā.

Zemīte pauda, ka ir būtiski runāt par šo transportlīdzekļu kategoriju, jo 98% no transporta emisijām veido autotransports. Pētījumā noskaidrots, ka 96% N1 kategorijas transportlīdzekļu izmanto dīzeļdegvielu, bet 0,5% - ir elektromobiļi.

Tāpat pētījumā secināts, ka pērn 42,2% no Latvijā reģistrētajiem N1 kategorijas automobiļiem tikuši izmantoti. Lielākā daļa jeb 52% autovadītāju par biežāko iemeslu, kādēļ kravas busiņi netika izmantoti, minējuši dīkstāvi.

CSP dati arī liecina, ka 2024.gadā N1 kategorijas automašīnu braucienu skaits veidoja 12,7 miljonus, tostarp 73% no braucieniem bija bez kravas, bet 27% - ar kravu.

Pētījumā piedalījās 6292 vieglo kravas automobiļu īpašnieki.

Savukārt SIA "Omniva" piegāžu vadītāja Latvijā Asja Arutjunjana informēja, ka "Omniva" autoparku veido 110 transporta vienības, kuru pilnā masa ir līdz 3,5 tonnām, bet automobiļu vecums ir no diviem līdz pieciem gadiem. Vienlaikus "Omniva" busiņu vidējais braukšanas laiks dienā ir 4,5 stundas.

Arutjunjana norādīja, ka nozarē elektrokravas auto veiktspēja patlaban ir zema, bet, ieviešot 100% elektroauto parku, sūtījumu piegādes cena daudzkāršotos. Tāpat viņa informēja, ka "Omniva" veic pētījumus, lai noskaidrotu velokurjeru potenciālo izmantojumu, piemēram, Rīgas centrā.

Savukārt Transporta un sakaru institūta profesors Mihails Savrasovs papildināja, ka pētījuma dati ir atbalsts stratēģiskajai transporta plānošanai un modelēšanai, inovāciju veicināšanai un sabiedrības līdzdalībai, reģionālās ekonomiskās attīstības analīzei, kā arī tos var pielietot akadēmiskiem un pētnieciskiem mērķiem.

Jau ziņots, ka CSP regulāri apkopo statistiku par kravu pārvadājumiem ar N2 un N3 kategorijas transportlīdzekļiem, tomēr līdz šim Latvijā nebija pieejama detalizēta informācija par N1 kategorijas vieglajiem kravas automobiļiem.

Latvija bija viena no piecām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm, kas piedalījās šajā pilotprojektā.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika VNĪ nav izdevies izsolīt Ārlietu ministrijas īpašumā esošo ēku Pils ielā

VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (VNĪ) rīkotajā izsolē ar 1,15 miljonu eiro sākumcenu nav izdevies pārdot Ārlietu ministrijas īpašumā esošo ēku Pils ielā, Rīgā, liecina informācija elektronisko izsoļu vietnē "izsoles.ta.gov.lv".

Ekonomika Latio: Zemākais punkts mājokļu tirgū ir aiz muguras

Zemākais punkts mājokļu tirgū ir aiz muguras un 2025.gadā tirgus ir atdzīvojies - darījumu skaits būtiski palielinās, pircēju pārliecība stiprinās un cenas pakāpeniski sāk pieaugt, teikts nekustamo īpašumu kompānijas "Latio" jaunākajā tirgus pārskatā.

Ekonomika Latvijas tautsaimniecībai ir jāiesaista invalīdi darbā (+VIDEO)

Jau pirmajās sekundēs redzams, ka uzņēmuma vide nav pielāgota cilvēkiem ar kustību traucējumiem.

Ekonomika Sagatavojusi un iesniegusi SPRK jauno siltuma tarifa projektu Jelgavai (+VIDEO)

Cena valsts pilsētas iedzīvotājiem kļūs par 7,3% augstāka.

Lasiet arī

Ekonomika Uzņēmumi Latvijā atsakās no saviem auto, dodot priekšroku koplietošanai (+VIDEO)

Tas nozīmē ērtu pieeju mobilitātei, kuru izmantot tikai tad, kad tā ir patiešām nepieciešama.

Interesanti fakti Starptautiskā jauno automehāniķu konkursā uzvar latvietis

Pirmo reizi vēsturē starptautiskā jauno automehāniķu konkursa “Young Car Mechanic 2025” finālā uzvarējis latvietis – Aizkraukles Profesionālās vidusskolas audzēknis Niks Pētersons. Līdz ar to nākamgad pirmo reizi starptautiskā konkursa fināls norisināsies Latvijā.

Interesanti fakti Kas jāzina, ja spēkrats vasarā pārkarst - speciālista ieteikumi (+VIDEO)

Pretēji nosaukumam antifrīzs nav paredzēts tikai aizsardzībai pret sasalšanu.

Ekonomika Latvijas auto eksperts par jaunajām SUV tendencēm (+VIDEO)

Uzņēmumi labi saprot šīs vajadzības, tāpēc tirgū nepārtraukti parādās jauni modeļi.