• Egīls,
  • Nauris
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Gada inflācija martā Latvijā samazinājusies līdz 3,3%

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
VS.LV 13:24, 08.04.2025


Latvijā patēriņa cenas šogad martā salīdzinājumā ar februāri pieauga par 0,9%, bet gada laikā - šogad martā salīdzinājumā ar 2024.gada martu - palielinājās par 3,3%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 3,7%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.



Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, martā pieaudzis par 1,9%.

2025.gada martā, salīdzinot ar 2025.gada februāri, būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,4 procentpunkti), apģērbam un apaviem (+0,3 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,2 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,1 procentpunkts), veselības aprūpei (+0,1 procentpunkts), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,1 procentpunkts) un ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,1 procentpunkts).

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 1,3%.

Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu mēneša laikā bija svaigiem dārzeņiem (+7%) un šokolādei (+11,9%). Dārgāki bija arī svaigi augļi (+3,1%), mājputnu gaļa (+2,6%), olas (+4,2%), margarīns (+12,2%) un liellopu gaļa (+7,1%). Saistībā ar akciju noslēgumu cena pieauga žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+2,7%), sieram un biezpienam (+1,9%), kā arī jogurtam (+4,1%). Savukārt cena samazinājās cūkgaļai (-2,4%), kā arī akciju ietekmē lētāka bija kafija (-1,1%), augļu un dārzeņu sulas (-3,2%), kartupeļi (-4,1%) un piens (-1%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 3%, ko galvenokārt ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums alkoholiskajiem dzērieniem no 1.marta. Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis kāpa par 2,9%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Tabakas izstrādājumiem cenas palielinājās vidēji par 3,2%.

Apģērbu un apavu grupā cenas mēneša laikā pieauga par 6,4%, tostarp apģērbiem cenas palielinājās vidēji par 5,2%, bet apaviem - par 11,1%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā samazinājās par 0,7%. Būtiskākais cenu kritums grupā bija elektroenerģijai (-3,9%), kamēr siltumenerģijai cena pieauga (+0,6%).

Veselības aprūpes grupā cenas mēneša laikā pieauga par 0,8%. Sadārdzinājās farmaceitiskie produkti un zobārstniecības pakalpojumi.

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva lētāki par 0,7%, ko lielākoties ietekmēja degvielas cenu kritums par 4,2%. Tostarp dīzeļdegvielai cena samazinājās par 4,4%, benzīnam - par 4,6%, bet auto gāzei - par 0,5%. Savukārt sadārdzinājās pasažieru aviopārvadājumi, kā arī personisko transportlīdzekļu apkope un remonts. Dārgāki bija arī citi pakalpojumi personiskajiem transportlīdzekļiem, ko lielākoties ietekmēja automašīnu tehniskās apskates cenu pieaugums no 1.marta.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā kāpa par 1,3%, sadārdzinoties televīzijas abonēšanas maksai, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un ziediem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums mēneša laikā bija ēdināšanas pakalpojumiem, mājokļa mēbelēm, telekomunikāciju pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājās personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2025.gada martā, salīdzinot ar 2024.gada martu, bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+1,7 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,7 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,3 procentpunkti), ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,2 procentpunkti), kā arī ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,3 procentpunkti).

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 6,4%.

Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu šajā grupā gada laikā bija kafijai (+16,2%) un šokolādei (+37,4%). Dārgāka bija arī mājputnu gaļa (+11,5%), sviests (+31,1%), piena produkti (+9,8%), svaigie dārzeņi (+5,8%), konditorejas izstrādājumi (+6%). Cenas pieauga maizei (+3,4%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+3,6%), svaigiem augļiem (+5,4%), sieram un biezpienam (+3,8%), olām (+9,1%), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+11,4%), augu eļļai (+13,1%), olīveļļai (+12,7%), kā arī jogurtam (+5,5%). Savukārt cena samazinājās cukuram (-24,5%), cūkgaļai (-1,6%), kā arī miltiem un citiem graudaugiem (-3,4%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 9,8%. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 21,6%, bet alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 3,9%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, vīnam un alum.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 1,2%. Gada laikā būtiskākais cenu kāpums bija elektroenerģijai (+9,7%). Dārgāki bija mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+7,5%), mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi (+9,5%), atkritumu savākšana (+10,4%), mājokļa īre (+6,7%), sašķidrināta gāze balonos (+12,8%), ūdensapgāde (+4,8%) un kanalizācijas pakalpojumi (+4,1%). Savukārt lētāka bija siltumenerģija (-8,6%), dabasgāze (-9,2%), kā arī cietais kurināmais (-4,7%).

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā kāpa par 4,6%. Gada laikā dārgāki kļuva zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi, farmaceitiskie produkti, medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā samazinājās par 2,1%, ko noteica degvielas cenu kritums par 6,3%. Dīzeļdegvielas cena samazinājās par 9%, benzīna - par 7,7%, savukārt auto gāzes cena pieauga par 28,8%. Gada laikā cenas samazinājās arī pasažieru aviopārvadājumiem un lietotām automašīnām. Savukārt cenas palielinājās citiem pakalpojumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā pieauga par 4,9%, sadārdzinoties televīzijas abonēšanas maksai, atpūtas un sporta pakalpojumiem, laikrakstiem un žurnāliem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, ziediem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija ēdināšanas pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, pirmsskolas izglītībai. Cenas samazinājās personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Elektrisko mašīnu tirgus Latvijā turpina paplašināties (+VIDEO)

Īpaši strauji audzis jauno ārēji lādējamo hibrīdauto segments.

Ekonomika ASV tarifs importam no Ķīnas sasniedz 145%

ASV prezidenta Donalda Trampa noteiktais tarifs importam no Ķīnas sasniedzis 145%, ceturtdien apstiprināja Baltais nams.

Ekonomika Kurzemē notiek meža karjeru rekultivācija (+VIDEO)

Kopumā LVM pārvalda vairāk nekā 100 minerālo materiālu ieguves vietu Latvijā.

Ekonomika Ko patērētājiem nozīmē cenu svārstības NordPool biržā (+VIDEO)

Ziemeļvalstīs cenu kāpumu galvenokārt noteica par 31% zemāka vēja staciju izstrāde.

Lasiet arī

Ekonomika Gada inflācija Latvijā pieaugusi līdz 3,7%

Latvijā patēriņa cenas šogad februārī salīdzinājumā ar janvāri pieauga par 0,8%, bet gada laikā - šogad februārī salīdzinājumā ar 2024.gada februāri - palielinājās par 3,7%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 3%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Ekonomika Augstās inflācijas laiks šobrīd Latvijā ir beidzies

Tomēr pēdējo mēnešu cenu pieaugums pārtikai Latvijā bijis relatīvi spēcīgāks, nekā par to varētu liecināt globālo cenu un ražotāju cenu izmaiņas.

Ekonomika Inflācija datos samazinās, bet galvās pieaug

Iespējams, ka patērētāju inflācijas gaidas ir ietekmējusi ziņu plūsma, kas cilvēku apziņā sajaucas ar realitāti. Taču, ja inflācijas gaidas noturēsies augstā līmenī vairākus mēnešus, tad ir jāsāk uztraukties.

Ekonomika Latvijas veikalos turpina augt cenas

Latvijā patēriņa cenas šogad janvārī salīdzinājumā ar decembri pieauga par 0,6%.