Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, martā pieaudzis par 1,9%.
2025.gada martā, salīdzinot ar 2025.gada februāri, būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,4 procentpunkti), apģērbam un apaviem (+0,3 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,2 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,1 procentpunkts), veselības aprūpei (+0,1 procentpunkts), kā arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,1 procentpunkts) un ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,1 procentpunkts).
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 1,3%.
Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu mēneša laikā bija svaigiem dārzeņiem (+7%) un šokolādei (+11,9%). Dārgāki bija arī svaigi augļi (+3,1%), mājputnu gaļa (+2,6%), olas (+4,2%), margarīns (+12,2%) un liellopu gaļa (+7,1%). Saistībā ar akciju noslēgumu cena pieauga žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+2,7%), sieram un biezpienam (+1,9%), kā arī jogurtam (+4,1%). Savukārt cena samazinājās cūkgaļai (-2,4%), kā arī akciju ietekmē lētāka bija kafija (-1,1%), augļu un dārzeņu sulas (-3,2%), kartupeļi (-4,1%) un piens (-1%).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 3%, ko galvenokārt ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums alkoholiskajiem dzērieniem no 1.marta. Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis kāpa par 2,9%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam. Tabakas izstrādājumiem cenas palielinājās vidēji par 3,2%.
Apģērbu un apavu grupā cenas mēneša laikā pieauga par 6,4%, tostarp apģērbiem cenas palielinājās vidēji par 5,2%, bet apaviem - par 11,1%.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā samazinājās par 0,7%. Būtiskākais cenu kritums grupā bija elektroenerģijai (-3,9%), kamēr siltumenerģijai cena pieauga (+0,6%).
Veselības aprūpes grupā cenas mēneša laikā pieauga par 0,8%. Sadārdzinājās farmaceitiskie produkti un zobārstniecības pakalpojumi.
Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva lētāki par 0,7%, ko lielākoties ietekmēja degvielas cenu kritums par 4,2%. Tostarp dīzeļdegvielai cena samazinājās par 4,4%, benzīnam - par 4,6%, bet auto gāzei - par 0,5%. Savukārt sadārdzinājās pasažieru aviopārvadājumi, kā arī personisko transportlīdzekļu apkope un remonts. Dārgāki bija arī citi pakalpojumi personiskajiem transportlīdzekļiem, ko lielākoties ietekmēja automašīnu tehniskās apskates cenu pieaugums no 1.marta.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā kāpa par 1,3%, sadārdzinoties televīzijas abonēšanas maksai, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem un ziediem.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums mēneša laikā bija ēdināšanas pakalpojumiem, mājokļa mēbelēm, telekomunikāciju pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājās personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.
Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2025.gada martā, salīdzinot ar 2024.gada martu, bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+1,7 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,7 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,3 procentpunkti), ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,2 procentpunkti), kā arī ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,3 procentpunkti).
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 6,4%.
Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu šajā grupā gada laikā bija kafijai (+16,2%) un šokolādei (+37,4%). Dārgāka bija arī mājputnu gaļa (+11,5%), sviests (+31,1%), piena produkti (+9,8%), svaigie dārzeņi (+5,8%), konditorejas izstrādājumi (+6%). Cenas pieauga maizei (+3,4%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+3,6%), svaigiem augļiem (+5,4%), sieram un biezpienam (+3,8%), olām (+9,1%), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+11,4%), augu eļļai (+13,1%), olīveļļai (+12,7%), kā arī jogurtam (+5,5%). Savukārt cena samazinājās cukuram (-24,5%), cūkgaļai (-1,6%), kā arī miltiem un citiem graudaugiem (-3,4%).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 9,8%. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 21,6%, bet alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 3,9%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, vīnam un alum.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 1,2%. Gada laikā būtiskākais cenu kāpums bija elektroenerģijai (+9,7%). Dārgāki bija mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+7,5%), mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi (+9,5%), atkritumu savākšana (+10,4%), mājokļa īre (+6,7%), sašķidrināta gāze balonos (+12,8%), ūdensapgāde (+4,8%) un kanalizācijas pakalpojumi (+4,1%). Savukārt lētāka bija siltumenerģija (-8,6%), dabasgāze (-9,2%), kā arī cietais kurināmais (-4,7%).
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā kāpa par 4,6%. Gada laikā dārgāki kļuva zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi, farmaceitiskie produkti, medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā samazinājās par 2,1%, ko noteica degvielas cenu kritums par 6,3%. Dīzeļdegvielas cena samazinājās par 9%, benzīna - par 7,7%, savukārt auto gāzes cena pieauga par 28,8%. Gada laikā cenas samazinājās arī pasažieru aviopārvadājumiem un lietotām automašīnām. Savukārt cenas palielinājās citiem pakalpojumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā pieauga par 4,9%, sadārdzinoties televīzijas abonēšanas maksai, atpūtas un sporta pakalpojumiem, laikrakstiem un žurnāliem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, ziediem.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija ēdināšanas pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, pirmsskolas izglītībai. Cenas samazinājās personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Pievienojiet komentāru
Anonīmi komentāri
Atbilēt
Anonīmi komentāri