Paziņojumā teikts, ka Rīgas brīvosta kruīza kuģiem piemēro kanāla maksu, loču maksu, piestātnes maksu, sanitāro maksu un pasažieru maksu. Atbilstoši veiktajiem grozījumiem tiks paaugstinātas likmes visām maksām, izņemot piestātnes maksu, jo tās likme ir vienāda ar piestātnes maksas likmi kravas kuģiem, kas patlaban netiek mainīta.
Kanāla maksa kruīza kuģiem pieaugs par 14,5% - no 5,5 līdz 6,3 centiem par bruto tonnu (GT), loču maksa kruīza kuģiem palielināsies par 5,5% - no 5,5 līdz 5,8 centiem par GT, sanitārā maksa augs par 14,3% - no 2,8 līdz 3,2 centiem par GT, bet pasažieru maksa palielināsies par 10% - no 1,21 eiro līdz 1,331 eiro par pasažieri.
Savukārt piestātnes maksa kruīza kuģiem saglabāsies 9,9 centi par GT.
Tādējādi, pēc Rīgas brīvostā minētā, turpmāk vienam kruīza kuģim piemēroto ostas maksu kopsumma atkarībā no kuģa lieluma varētu pieaugt par vidēji 7-8%. Lielākajam kuģim, kas pieteikts 2025.gada sezonai, ostas maksu izmaksas pieaugtu par 2990 eiro jeb 7,9%.
Brīvostā atgādina, ka kruīza kuģi, kas plāno sezonas laikā apmeklēt Rīgas brīvostu piecas un vairāk reizes, var saņemt Rīgas ostas maksām paredzētās atlaides.
Brīvostā skaidro, ka papildu ieņēmumus no kanāla maksas varēs novirzīt kuģošanas infrastruktūras uzturēšanai un attīstībai. Savukārt sanitārās maksas likmes paaugstināšana ļaus pakāpeniski palielināt pasažieru kuģu samaksātās sanitārās maksas apmēru, lai tā vairāk segtu faktiskās atkritumu apsaimniekošanas izmaksas.
Pasažieru kuģu nodoto atkritumu apmērs ir salīdzinoši lielāks nekā kravas kuģiem, bet vēsturiski noteiktās sanitārā maksas likmes ir būtiski mazākas. Tādējādi patlaban līdzekļus pasažieru kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanai iegūst arī no kravas kuģu samaksātās sanitārās maksas ieņēmumiem, bet turpmāk šī attiecība ir pakāpeniski jāmaina, uzsver brīvostā.
Brīvostā atzīmē, ka pērn 1.jūnijā Rīgas ostā tika ieviesta atsevišķa loču maksa un vienlaikus pārskatītas kanāla maksas likmes. Tomēr jaunā kārtība stājās spēkā pēc 2024.gada kruīza sezonas sākuma. Tādējādi, lai nemainītu nosacījumus sezonas laikā, attiecībā uz kruīza kuģiem esošā kanāla maksas likme tika sadalīta kanāla maksā un loču maksā, tomēr ostas maksu kopējais lielums kruīza kuģiem nemainījās.
Paziņojumā minēts, ka kruīza kuģiem pēdējo reizi ostas maksas tika pārskatītas 2023.gadā, kad visiem kuģu tipiem ostas maksu likmes tika paaugstinātas par 10%. Tādējādi divās pēdējās kruīza sezonās ostas maksu tarifi kruīza kuģiem pēc būtības nav mainīti.
Brīvostā arī min, ka esošās pasažieru kuģu apkalpošanas infrastruktūras kapacitāte Rīgas brīvostā ir nepietiekama gan attiecībā uz lielo kruīza kuģu uzņemšanu, gan attiecībā uz vairāku kruīza kuģu vienlaicīgu apkalpošanu. Tādēļ Rīgas brīvostas pārvalde kopā ar sadarbības partneriem ir iesaistījusies jauna "Ro-Pax" termināla izveides projektā, kuru plānots īstenot līdz 2030.gadam. Jaunajā terminālī varēs uzņemt lielus kruīza kuģus, tādējādi palielinot ostas kopējo kruīza kuģu apkalpošanas kapacitāti.
Rīgas brīvostā skaidro, ka tādējādi finanšu līdzekļu pieejamība ir galvenais priekšnoteikums projekta mērķa sasniegšanai. Līdz ar to nepieciešams pārskatīt ostas maksu likmes kruīza kuģiem, lai gūtu papildu ieņēmumus, kurus turpmāk novirzīt ar pasažieru kuģu apkalpošanu saistītās infrastruktūras attīstīšanai. Tomēr brīvostā piebilst, ka ostas maksu likmju paaugstināšanai jānotiek pakāpeniski.
LETA jau ziņoja, ka Rīgas ostā 2024.gadā apkalpoti kopumā 80 870 kruīza kuģu pasažieri, kas ir par 1% mazāk nekā 2023.gadā, kad tika apkalpots 81 681 kruīza kuģu pasažieris.
2024.gadā Rīgas ostā bija plānotas kopumā 66 kuģu vizītes, bet 2025.gadam Rīgas ostā ir pieteikta 81 kruīza kuģa vizīte.
Rīgas osta pēc pārkrauto kravu apmēra ir lielākā osta Latvijā.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Pievienojiet komentāru
Anonīmi komentāri
Atbilēt
Anonīmi komentāri