• Sīmanis,
  • Zintis
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


AS prasa Briškenam nekavējoties atbrīvot «airBaltic» valdi un padomi

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
LETA 06:48, 03.01.2025


Saeimas opozīcijā esošā "Apvienotā saraksta" (AS) frakcija pieprasa satiksmes ministram Kasparam Briškenam (P) nekavējoties atbrīvot lidsabiedrības "airBaltic" valdi un padomi, kuras priekšsēdētājs Klāvs Vasks nācis klajā ar atziņu, ka valstij aviokompānijā būs jāveic papildu ieguldījumi.


Foto: LETA

Kā aģentūru LETA informēja AS sabiedrisko attiecību konsultants Arno Pjatkins, politiskais spēks uzskata, ka meli, nekompetence un bezatbildīga izturēšanās pret sabiedrības ieguldītajiem līdzekļiem ir novedušas "airBaltic" līdz kritisku problēmu slieksnim, un pēdējie paziņojumi par tūkstošiem reisu atcelšanu un vienlaicīga prasība pēc papildu valsts ieguldījumiem ir kompānijas vadības nespējas kārtējais apliecinājums.

AS izplatītajā paziņojumā teikts, ka vēl pavasarī, satiksmes ministram un "airBaltic" vadībai kopā mēģinot pārliecināt Saeimas deputātus par kārtējā atbalsta nepieciešamību, tika kategoriski solīts, ka jau tuvākajā laikā tiks piesaistīts stratēģiskais investors, kompānija sāks akciju kotēšanas procesu.

"Tika apgalvots, ka šis būtu pēdējais valsts ieguldījums un ka nekādos apstākļos netiks samazināts reisu skaits un sasniedzamība," norāda AS, secinot, ka no solītā izdarīts "nav pilnīgi nekas, tieši pretēji - bažas par nacionālās aviokompānijas nākotni nekad nav bijušas tik nopietnas".

AS Saeimas frakcijas vadītājs Edgars Tavars uzsver, ka vairs nedrīkst noskatīties, "kā aug neizpildāmu saistību piramīda, kā azartspēlmaņiem līdzīgi darboņi laiž uz grunti nacionālo aviokompāniju, zaudējot simtiem miljonu sabiedrības naudas un cilvēku uzticēšanos".

Poliskā spēka Saeimas frakcija uzskata, ka par notiekošo pilnā mērā atbildība jāuzņemas uzņēmuma valdei un padomei. Tāpēc AS aicina satiksmes ministru nekavējoties tos atbrīvot no ieņemamajiem amatiem, informēja Pjatkins.

Kā ziņots, "airBaltic" padomes priekšsēdētājs Vasks vietnē "LinkedIn" paziņojis, ka pašreizējās obligāciju saistības un to procentu likmes nav ilgtspējīgas Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" ilgtermiņa darbībai, tādēļ papildu kapitāla ieguldījums no valsts, visticamāk, ir neizbēgams.

Lai izpildītu saistības un sasniegtu stratēģiskos mērķus, "airBaltic" nevar turpināt darboties ar jau gadiem uzkrātu negatīvu pašu kapitālu, norāda Vasks, piebilstot, ka tādēļ papildu kapitāla ieguldījums no valsts, visticamāk, ir neizbēgams, ja vien valsts nav gatava pilnībā atteikties no sava ieguldījuma par labu citiem investoriem.

Vasks arī atzīmē, ka pat tad nepieciešamā summa uzņēmuma ilgtspējīgai attīstībai varētu izrādīties nepietiekama, ja vien šāds ieguldījums nenotiek kā daļa no akciju sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO) procesa, kas ļautu sasniegt biznesa plānā paredzēto nepieciešamo kapitāla summu.

Vienlaikus Vasks raksta, ka pašlaik "airBaltic" IPO agrākais iespējamais datums ir 2025.gada pavasarī atkarībā no gala vienošanās noslēgšanas laika ar stratēģisko investoru un finanšu tirgus situācijas. Tomēr Vasks atzīst, ka laiks nav "airBaltic" sabiedrotais.

Tāpat Vasks atzīst, ka sarunas ar stratēģisko investoru, kas tika iecerēts gan kā "airBaltic" biznesa modeļa validators, gan IPO procesa veicinātājs, nav noritējušas tik raiti, kā bija cerēts.

Vasks norāda, ka šāda investora piesaiste nav tikai būtisks finansiāls atbalsts uzņēmuma kapitālam, tas kalpo arī kā kritisks uzņēmuma darbības un nākotnes izaugsmes iespēju apliecinājums.

"airBaltic" padomes priekšsēdētājs min, ka "neviena kompānija pasaulē nav veiksmīgi izvesta biržā bez skaidrām izaugsmes ambīcijām, labi definētas stratēģijas un spējīgas vadības komandas, kas iedvesmo investoru uzticību". Vaska ieskatā "airBaltic" atbilst šiem kritērijiem, taču tam ir nepieciešama visu iesaistīto pušu vienota vīzija un virzība uz mērķi, lai nodrošinātu panākumus.

Tāpat Vasks skaidro, ka aviokompānijas ietekme uz Latvijas ekonomiku sniedzas daudz tālāk par tās operacionālo darbību. Kā galvenais ekonomiskās izaugsmes, eksporta potenciāla un reģionālās savienojamības veicinātājs "airBaltic" ieguldījums Latvijas ekonomikas asinsritē ir neaizvietojams, uzsver Vasks.

Viņš norāda, ka stipra uzņēmuma veidošana un attīstība ir daudz ilgāka un sarežģītāka nekā iespēja to īsā laikā sagraut, pieņemot neapdomātus vai īstermiņa politiski motivētus lēmumus.

Tāpēc Vasks aicina visus iesaistītos izrādīt pacietību, sapratni un optimistiskāku skatījumu uz priekšdienām. "Ar skaidru vīziju un kopīgu rīcību mēs varam nodrošināt ne tikai "airBaltic" panākumus, bet arī plašāku ekonomisko izaugsmi," pauž Vasks.

Jau ziņots, ka 2024.gada 30.augustā valdība slēgtajā daļā vienojās, ka "airBaltic" pamatkapitāls, gatavojoties IPO procesam, tiks samazināts par 571,293 miljoniem eiro un tiks vienkāršota esošā uzņēmuma akciju struktūra, taču līdz šim izmaiņas atbilstoši "Firmas.lv" datiem nav veiktas.

Pamatkapitāla samazināšanas noteikumos teikts, ka "airBaltic" pamatkapitāls tiks samazināts līdz 25,179 miljoniem eiro.

Patlaban aviokompānijas pamatkapitālu veido 25 647 282 A kategorijas akcijas, kur katras akcijas nominālvērtība ir desmit eiro, 74 323 152 B kategorijas akcijas, kur katras akcijas nominālvērtība ir trīs eiro, 113 164 518 C kategorijas akcijas, kur katras akcijas nominālvērtība ir viens eiro, kā arī 38 660 300 D kategorijas akciju, kuru nominālvērtība ir desmit centi.

Paredzēts, ka visu A, B un C kategoriju akciju nominālvērtība tiks samazināta līdz desmit centiem un 571,293 miljonus eiro novirzīs iepriekšējo gadu uzkrāto zaudējumu segšanai.

Ziņots arī, ka Latvijas valdība 30.augustā sēdes slēgtajā daļā vienojās, ka valstij pēc "airBaltic" akciju IPO kompānijas kapitālā jāsaglabā vismaz 25% plus viena akcija.

Satiksmes ministrs Briškens iepriekš skaidroja, ka ar "airBaltic" stratēģisko investoru nenotiek sarunas par kontrolpaketes pārdošanu, bet par mazākuma paketes iegūšanu pirms IPO vai ejot uz IPO, kā arī, iespējams, līdzdalību IPO.

Tāpat vēstīts, ka biznesa ziņu aģentūra "Bloomberg", atsaucoties uz informētiem avotiem, iepriekš ziņoja, ka Vācijas nacionālā aviokompānija "Lufthansa" apsver iespēju iegādāties "airBaltic" akcijas.

Savukārt Latvijas Televīzijas raidījums "de facto" 2024.gada septembrī, atsaucoties uz tā rīcībā esošo informāciju, ziņoja, ka tiek apsvērts "airBaltic" stratēģiskajam investoram pārdot 10% akciju.

Briškens līdz šim oficiāli nav atklājis, vai potenciālais stratēģiskais investors ir Vācijas aviokompānija "Lufthansa", kā arī, cik daudz "airBaltic" kapitāldaļu un par kādu summu investoram varētu pārdot. "Darbs turpinās. Ir jābūt abpusējai vienošanās, lai šādu informāciju izpaustu. Līdz ko darījuma dokumenti būs noslēgti, nekavējoties abas puses to komentēs," iepriekš teica ministrs.

Vienlaikus ministrs iepriekš uzsvēra, ka atbildība par kapitāla piesaisti gulstas uz "airBaltic" izpilddirektoru un valdes priekšsēdētāju Martinu Gausu un "airBaltic" padomes priekšsēdētāju Vasku. "Uzņēmuma vadības darbs tiks vērtēts pēc sasniegtajiem rezultātiem," pauda ministrs.

Tāpat vēstīts, ka "airBaltic" 2023.gadā pārvadāja kopumā 4,536 miljonus pasažieru, kas ir par 35,7% vairāk nekā 2022.gadā, un veica 44 100 lidojumu, kas ir par 18,3% vairāk nekā gadu iepriekš.

"airBaltic" auditētais apgrozījums 2023.gadā bija 664,289 miljonu eiro apmērā, kas ir par 33,2% vairāk nekā 2022.gadā, kā arī kompānija guva peļņu 33,852 miljonu eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.

Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Koalīcija pirmdien lems par airBaltic vadības maiņu

Latvijas valdību veidojošās partijas pirmdien, 6.janvārī, lems par lidsabiedrības "airBaltic" vadības maiņu, piektdien vēstīja Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums "Panorāma".

Ekonomika airBaltic akcionāru sapulcē janvāra otrajā pusē vērtēs padomes darbu

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" akcionāru sapulcē šogad 21.janvārī paredzēts vērtēt uzņēmuma padomes darbu, liecina satiksmes ministra Kaspara Briškena (P) paziņojums sociālajos tīklos.

Ekonomika Valainis: «airBaltic» ir nepieciešama jauna vadība

Latvijas nacionālajai aviokompānijai "airBaltic" ir nepieciešama jauna vadība, piektdien intervijā Latvijas Radio pauda ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS).

Lasiet arī

Ekonomika airBaltic: mēs veicinām Latvijas tūrisma nozares attīstību

Šogad Latvijas nacionālā lidsabiedrība ir pārvadājusi gandrīz piecus miljonus pasažieru.

Ekonomika Briškens: Sarunas ar «airBaltic» investoru tuvojas akcionāru līguma noslēgšanai

Sarunās ar Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" stratēģisko investoru notiek virzība uz akcionāru līguma noslēgšanu, piektdien intervijā Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumam "Rīta panorāma" sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).

Sabiedrība «airBaltic» lidmašīna plāno veikt pārlidojumu pār Daugavu 11.novembra krastmalā

Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic", godinot Latvijas proklamēšanas 106.gadadienu, šodien piedalīsies svinīgajā parādē, veicot pārlidojumu pār Daugavu 11.novembra krastmalā, aģentūru LETA informēja "airBaltic" pārstāvji.

Ekonomika airBaltic turpina strādāt ar milzīgiem zaudējumiem

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" koncerns šogad deviņos mēnešos strādājis ar 48,503 miljonu eiro zaudējumiem pretstatā peļņai attiecīgajā periodā gadu iepriekš, ceturtdien "airBaltic" investoru zvanā sacīja "airBaltic" prezidents un izpilddirektors Martins Gauss.