Vienlaikus bankām un nebanku aizdevējiem jau šobrīd ir visi nepieciešamie resursi un prasmes, lai ar pārdomātu mārketingu piedāvātu aizņēmējiem nosacījumus, kas ne vienmēr ir visizdevīgākie. Par laimi, pastāv efektīvs risinājums – kredītu salīdzināšana. Problēma slēpjas tajā, ka ne visi, kas vēlas saņemt kredītu, ir informēti par šādiem rīkiem un iespējām, kā rezultātā viņi neizmanto pieejamos resursus, lai izvēlētos visizdevīgākos nosacījumus.
Šajā kontekstā ir jāuzsver, ka lielākās daļas mūsu iedzīvotāju zināšanas par nebanku kreditēšanas tirgu ir stipri novecojušas. Tās ir palikušas aptuveni desmit gadu senā līmenī, kad nebanku kreditētāji darbojās praktiski neregulētā vidē, kurā bija iespējams piedāvāt augstus procentus un citus nelabvēlīgus nosacījumus. Taču pēdējos desmit gados situācija ir būtiski mainījusies – šobrīd tirgus tiek stingri regulēts, ir noteiktas maksimālās pieļaujamās procentu likmes un citi ierobežojumi. Tajā pašā laikā nebanku kreditēšanas tirgū ir saglabājusies konkurence un cīņa par klientiem, kas diemžēl gandrīz nav sastopams banku sektorā.
Mūsdienās nebanku kreditēšanas tirgus var piedāvāt faktiski tos pašus populāros kredītu veidus privātpersonām kā bankas – patēriņa, auto un hipotekāros kredītus. Tā kā nebanku sektorā joprojām saglabājas konkurence par klientiem, šo aizdevēju kredīta pieteikumi tiek izskatīti daudz ātrāk nekā bankās. Turklāt nebanku aizdevēji bieži vien pieiet dažiem nosacījumiem mazāk formāli, piemēram, prasībai, ka, lai saņemtu hipotekāro kredītu bankā, nepieciešams strādāt vienā darbavietā vismaz sešus mēnešus. Jāatzīmē arī, ka ir klienti, kuri pat nemēģina vērsties bankās pēc kredīta, jo uzskata, ka pieteikumu izskatīšanas process tur ir pārāk lēns un birokrātisks. Neaizmirsīsim arī, ka ir aizņēmēju kategorija, kuriem algas tiek izmaksātas formā, kas neļauj viegli saņemt kredītu bankā. Rezultātā nebanku aizdevēju procentu likmes un kreditēšanas nosacījumi bieži ir konkurētspējīgi salīdzinājumā ar banku piedāvājumiem, turklāt tos var viegli un ātri salīdzināt, atšķirībā no banku piedāvājumiem.
Pašlaik Latvijā tiek aktīvi apspriests jautājums par nepieciešamību atcelt ierobežojumus kredītu reklāmām. Jāatzīmē, ka šo diskusiju mērķis ir palielināt izsniegto kredītu apjomu, lai atbalstītu ekonomiku un veicinātu tās izaugsmi. Tomēr privātpersonām jāņem vērā, ka tas var atjaunot situāciju, kurā vairāk kredītu varēs izsniegt tās finanšu iestādes, kurām ir spēcīgākas mārketinga komandas un lielāki mārketinga budžeti, nevis tās, kurām ir izdevīgākas procentu likmes un nosacījumi klientiem. Tā kā, visticamāk, kredītu reklāmas ierobežojumi tiks atcelti, vēlos atgādināt klientiem, ka tas neatceļ nepieciešamību pārdomāti un rūpīgi salīdzināt procentu likmes, skaitļus un citus piedāvāto kredītu nosacījumus. Ieteicams saņemt vismaz vairākus finansēšanas piedāvājumus no dažādām kredītiestādēm, pirms pieņemt galīgo lēmumu. Citiem vārdiem sakot, impulsīvi pirkumi pastāv ne tikai lielveikalos – tie ir sastopami arī kreditēšanas pasaulē, un nevajadzētu tiem ļauties.
Aleksandrs Šmačenko, SIA “Elizings” valdes priekšsēdētājs
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Pievienojiet komentāru
Anonīmi komentāri
Atbilēt
Anonīmi komentāri