Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē otrdien deputāti iebilda Finanšu ministrijas (FM) sagatavotajam likumprojektam par transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmju palielināšanu, neievērojot principu, ka automobiļi, kas rada lielāku piesārņojumu, maksā vairāk.
Likumprojekts paredz no 2025.gada palielināt visas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes par 10%.
Saeimas deputāts Andris Kulbergs (AS) norādīja, ka likumprojektā nav ietverta progresivitāte attiecībā uz transporta "zaļināšanu". Viņš apgalvoja, ka FM nav ņēmusi vērā Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) un Satiksmes ministrijas (SM) iebildumus par to, ka automobiļi, kas vidi piesārņo vairāk, arī maksātu vairāk.
Tomēr FM Muitas un akcīzes nodokļa nodaļas departamenta direktora vietniece Jolanta Krastiņa sacīja, ka, ja šādi priekšlikumi būtu bijuši, tie tiktu vērtēti. "No SM tika saņemts viens iebildums, bet tas nebija par šo progresivitāti," teica Krastiņa.
FM Netiešo nodokļu departamenta direktore Solvita Āmare-Pilka papildināja, ka FM ir atvērta diskusijai par šīm likmēm, ja šādus priekšlikumus FM saņems. "Likumprojektu saskaņoja ar visām ministrijām, un KEM šādus priekšlikumus nesniedza, kā arī to atbalstīja valdības sēdē, kur KEM varēja iebilst," norādīja Āmare-Pilka.
Deputāts Jānis Patmalnieks (JV) secināja, ka šajā jautājumā var novērot informācijas aprites problēmas, tādēļ viņš gaidīs šos risinājumus, kā likmes varētu atbilst ilgtermiņa plāniem, kad Latvija virzās uz transporta "zaļināšanu" un attiecīgo progresivitātes piemērošanu. "Izskatās, ka šogad tas nebūtu iespējams, bet vismaz aiznākamgad," norādīja Patmalnieks.
Kulbergs norādīja, ka šo priekšlikumu noteikti iesniegs likumprojekta tālākajā izskatīšanā Saeimas komisijās. Viņš norādīja, ka nākamgad nevar pacelt cenas un tad uz paceltās cenas bāzes domāt par šo diferenciāciju.
No 2025.gada paredzēts palielināt visas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes par 10%, paredz FM sagatavotie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā.
Tāpat likumprojekts paredz no 2027.gada palielināt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes par 10%.
Paredzēts noteikt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa samaksas termiņu - kalendārajam gadam sekojošā gada 31.janvāri.
Atbilstoši Ceļu satiksmes likuma grozījumiem, kas pieņemti 2023.gada 22.jūnijā, no 2025.gada 1.janvāra, Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētam vieglajam automobilim pirmreizējo valsts tehnisko apskati veiks ne vēlāk kā 36 mēnešus pēc tam, kad attiecīgais transportlīdzeklis pirmoreiz reģistrēts Latvijā, savukārt otro, trešo un ceturto valsts tehnisko apskati veiks ik pēc 24 mēnešiem un pēc tam katru gadu.
Pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) aprēķiniem, transportlīdzekļu skaits, par kuriem nebūs samaksāts transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, varētu pieaugt par 60 000 vienībām, jo liela daļa nodokļa maksātāju ir pieraduši transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli par transportlīdzekli maksāt pirms valsts tehniskās apskates.
Lai risinātu radušos situāciju, proti, lai nodoklis tiktu maksāts regulāri - katru gadu - likumprojektā paredzēts noteikt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa samaksas termiņu, kas turpmāk būs kalendārajam gadam sekojošā gada 31.janvāris.