• Erlends,
  • Rolanda,
  • Rolands,
  • Ronalds
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Krauze: «Rail Baltica» projekts uz gadu jāiesaldē

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
LETA 07:16, 11.10.2024


Latvija "Rail Baltica" projektu nevar atļauties, tāpēc tas uz gadu jāiesaldē un jāapstādina, lai atrisinātu visus finansiālos jautājumus, intervijā aģentūrai LETA teica zemkopības ministrs Armands Krauze (ZZS).


Foto: LETA

Viņš atzīmēja, ka "Rail Baltica" projekta plānošana ir nepareiza valstiskā līmenī. Ja kādreiz projekta izmaksas bija plānotas 1,9 miljardu eiro apmērā, tad tagad tās prognozētas aptuveni desmit miljardu eiro apmērā.

"Protams, ir inflācija, bet ir skaidrs, ka nav bijusi laba plānošana un projekta virzība. Es personīgi nesaprotu, kā mēs tagad varētu atbalstīt gandrīz 10 miljardu izdevumus "Rail Baltica". Varbūt daudziem iedzīvotājiem bija sapnis, ka mēs Rīgā iekāpsim vilcienā un izkāpsim Berlīnē, tagad saprotam, ka Rīgā nekāpsim, bet Salaspilī. 10 miljardi eiro! Latvijai nav naudas, un neviens godīgi nevar pateikt, ka mēs vispār nevaram atļauties "Rail Baltica"," uzvēra Krauze.

Ministrs akcentēja, ka tādu naudu Latvija no budžeta projektam atvēlēt nevar, kas rada nepieciešamību aizņemties. Brisele sākotnēji no projekta solīja finansēt 85%, bet šobrīd var secināt, ka reālais finansējums būs daudz mazāks un var gadīties otrādāk, ka 15% iedod Brisele un 85% jāfinansē Latvijai.

"Es nevaru piekrist tam, ka mani bērni un vēl mazbērni maksās par "Rail Baltic", kur vēl nevar zināt, vai būs vilcieni, kas tur brauks. Par tiem neviens šobrīd nerunā," atzina Krauze.

Ministrs norādīja, ka šis ir viņa personīgais viedoklis un par to partijā nav runāts. ZZS viedoklis ir, ka 85% no projekta ir jāfinansē Eiropai un "Rail Baltica" trasei jāienāk arī Rīgā, kā arī ir jāzina finanšu avoti.

"Ja mums nav naudas, tad mēs nepērkam luksusa lietas ne sev, ne mājai, ne ģimenei. Šajā gadījumā mēs sēžam koka šķūnītī un sapņojam, ka mums būs pils, ka mums kāds iedos miljardus, par ko šo pili uzcelt," atzīmēja ministrs.

Tāpat viņš minēja, ka projekta izveidē ir arī daudz mītu, piemēram, par militāro mobilitāti. Militārā mobilitāte ir ļoti būtiska, bet patlaban tās mērķiem ir pieejams labs ceļu tīkls un "Rail Baltica" gadījumā Latvijā ir paredzēts izbūvēt tikai četrus tiltus, kas, ņemot vērā, kā Ukrainā militārajā konfliktā tiltus iznīcina, militārajai mobilitātei būtisku vērtību nesniegs.

Tiltus nosargāt nevar un militārajai mobilitātei daudz būtiskāk ir izveidot labu ceļu tīklu, skaidroja Krauze.

Kā vēstīts, Saeima šogad 13.jūnijā pēc 34 deputātu priekšlikuma nolēma izveidot parlamentārās izmeklēšanu komisiju par "Rail Baltica" projekta virzībā pieļautajām kļūdām. Komisijai noteikts sešu mēnešu darba termiņš.

Tāpat vēstīts, ka atbilstoši Baltijas valstu augstāko revīzijas iestāžu īstenotajam "Rail Baltica" projekta situācijas izpētes ziņojumam patlaban nav skaidrības par "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas ekspluatācijas un pārvaldīšanas modeli.

Atbilstoši "Rail Baltica" izmaksu un ieguvumu jaunākās analīzes datiem dzelzceļa līnijas kopējās izmaksas Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro, tostarp projekta pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu veidot 15,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 6,4 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

Latvijā "Rail Baltica" pamatlīnijas būvniecību plānots sākt 2024.gadā.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Latvija mācīs ES ražot zaļo ūdeņradi (+VIDEO)

Inovatīvā sistēma darbojas istabas temperatūrā, tai piemīt enerģētiskas priekšrocības ūdeņraža izdalīšanās ciklā.

Ekonomika Trampa kriptovalūtu platformas pirmā tirdzniecības diena bijusi neveiksmīga

ASV eksprezidenta un prezidenta kandidāta Donalda Trampa kriptovalūtu platformas pirmā tirdzniecības diena otrdien bija neveiksmīga, jo tika nopirkta tikai neliela daļa no digitālajiem žetoniem šajā tirgū.

Ekonomika LAD: zemes saimnieki var pieteikties 2025. gada ekoshēmu atbalstam (+VIDEO)

Resors ir ieinteresēts samazināt amonjaka ieviešanu.

Ekonomika ASV piespriež «Lufthansa» rekordlielu naudassodu par ebreju diskrimināciju

ASV Transporta ministrija ir apsūdzējusi Vācijas aviokompāniju "Lufthansa" ebreju pasažieru diskriminācijā un piespriedusi tai 4 miljonu ASV dolāru naudassodu - lielāko, kādu šī ministrija jebkad piespriedusi, teikts otrdien publicētā paziņojumā.

Lasiet arī

Sabiedrība Siliņa sasauc kārtējo Rail Baltica īstenošanas tematiskās komitejas sēdi

Tematiskās komitejas sēdē nozaru ministriju pārstāvji kopā ar Rail Baltica projekta ieviesējiem iepazīsies ar priekšlikumu Rail Baltica ieviešanas scenārijam.

Ekonomika RB Rail: Rail Baltica pamattrases izbūvi varētu sākt līdz šī gada beigām

Latvijā turpinās sagatavošanās darbi, lai līdz šī gada beigām sāktu dzelzceļa projekta "Rail Baltica" pamattrases izbūvi dienvidu posmā, informē AS "RB Rail" pārstāvji.

Sabiedrība "Rail Baltica" vilcieniem jāpietur Rīgā

Pretējā gadījumā Zaļo un Zemnieku savienības politisks atbalsts "Rail Baltica" projekta tālākai īstenošanai nav garantēts.

Ekonomika ES: Latvijas valdībai jāmeklē iespējas samazināt «Rail Baltica» izmaksas

Latvijas valdībai ir jāmeklē iespējas samazināt dzelzceļa projekta "Rail Baltica" izmaksas, ceturtdien intervijā Latvijas Radio pauda Eiropas Komisijas (EK) priekšsēdētājas izpildvietnieks Valdis Dombrovskis (JV).