• Helmuts,
  • Zina,
  • Zinaīda
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Krauze: «Rail Baltica» projekts uz gadu jāiesaldē

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
LETA 07:16, 11.10.2024


Latvija "Rail Baltica" projektu nevar atļauties, tāpēc tas uz gadu jāiesaldē un jāapstādina, lai atrisinātu visus finansiālos jautājumus, intervijā aģentūrai LETA teica zemkopības ministrs Armands Krauze (ZZS).


Foto: LETA

Viņš atzīmēja, ka "Rail Baltica" projekta plānošana ir nepareiza valstiskā līmenī. Ja kādreiz projekta izmaksas bija plānotas 1,9 miljardu eiro apmērā, tad tagad tās prognozētas aptuveni desmit miljardu eiro apmērā.

"Protams, ir inflācija, bet ir skaidrs, ka nav bijusi laba plānošana un projekta virzība. Es personīgi nesaprotu, kā mēs tagad varētu atbalstīt gandrīz 10 miljardu izdevumus "Rail Baltica". Varbūt daudziem iedzīvotājiem bija sapnis, ka mēs Rīgā iekāpsim vilcienā un izkāpsim Berlīnē, tagad saprotam, ka Rīgā nekāpsim, bet Salaspilī. 10 miljardi eiro! Latvijai nav naudas, un neviens godīgi nevar pateikt, ka mēs vispār nevaram atļauties "Rail Baltica"," uzvēra Krauze.

Ministrs akcentēja, ka tādu naudu Latvija no budžeta projektam atvēlēt nevar, kas rada nepieciešamību aizņemties. Brisele sākotnēji no projekta solīja finansēt 85%, bet šobrīd var secināt, ka reālais finansējums būs daudz mazāks un var gadīties otrādāk, ka 15% iedod Brisele un 85% jāfinansē Latvijai.

"Es nevaru piekrist tam, ka mani bērni un vēl mazbērni maksās par "Rail Baltic", kur vēl nevar zināt, vai būs vilcieni, kas tur brauks. Par tiem neviens šobrīd nerunā," atzina Krauze.

Ministrs norādīja, ka šis ir viņa personīgais viedoklis un par to partijā nav runāts. ZZS viedoklis ir, ka 85% no projekta ir jāfinansē Eiropai un "Rail Baltica" trasei jāienāk arī Rīgā, kā arī ir jāzina finanšu avoti.

"Ja mums nav naudas, tad mēs nepērkam luksusa lietas ne sev, ne mājai, ne ģimenei. Šajā gadījumā mēs sēžam koka šķūnītī un sapņojam, ka mums būs pils, ka mums kāds iedos miljardus, par ko šo pili uzcelt," atzīmēja ministrs.

Tāpat viņš minēja, ka projekta izveidē ir arī daudz mītu, piemēram, par militāro mobilitāti. Militārā mobilitāte ir ļoti būtiska, bet patlaban tās mērķiem ir pieejams labs ceļu tīkls un "Rail Baltica" gadījumā Latvijā ir paredzēts izbūvēt tikai četrus tiltus, kas, ņemot vērā, kā Ukrainā militārajā konfliktā tiltus iznīcina, militārajai mobilitātei būtisku vērtību nesniegs.

Tiltus nosargāt nevar un militārajai mobilitātei daudz būtiskāk ir izveidot labu ceļu tīklu, skaidroja Krauze.

Kā vēstīts, Saeima šogad 13.jūnijā pēc 34 deputātu priekšlikuma nolēma izveidot parlamentārās izmeklēšanu komisiju par "Rail Baltica" projekta virzībā pieļautajām kļūdām. Komisijai noteikts sešu mēnešu darba termiņš.

Tāpat vēstīts, ka atbilstoši Baltijas valstu augstāko revīzijas iestāžu īstenotajam "Rail Baltica" projekta situācijas izpētes ziņojumam patlaban nav skaidrības par "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas ekspluatācijas un pārvaldīšanas modeli.

Atbilstoši "Rail Baltica" izmaksu un ieguvumu jaunākās analīzes datiem dzelzceļa līnijas kopējās izmaksas Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro, tostarp projekta pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu veidot 15,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 6,4 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

Latvijā "Rail Baltica" pamatlīnijas būvniecību plānots sākt 2024.gadā.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Automobiļu importa tarifu dēļ Stellantis aptur ražošanu Kanādā un Meksikā

Francijas un ASV autobūves uzņēmums "Stellantis" ceturtdien paziņoja, ka uz laiku atlaiž 900 darbiniekus piecās ASV ražotnēs un aptur ražošanu Meksikas un Kanādas rūpnīcās, ņemot vērā jauno muitas tarifu stāšanos spēkā.

Ekonomika Vai Latvijā būs ar akumulatoru darbināmi elektrovilcieni (+VIDEO)

Eiropas Komisija ir gatava par to runāt, ja mums ir jēgpilns investīciju projekts.

Ekonomika Latvijas Banka: ASV muitas tarifu tiešā ietekme uz Latviju būs neliela

ASV prezidenta Donalda Trampa noteikto tirdzniecības tarifu tiešā ietekme uz Latviju pagaidām kopumā būs neliela, bet tirdzniecības kari mazinās pieprasījumu visā pasaulē, aģentūrai LETA norāda Latvijas Bankas ekonomists Matīss Mirošņikovs.

Ekonomika Pārtikas cenu jautājumā politikas veidotāji neiedziļinās pēc būtības

Pārtikas cenu jautājums ir tēma par kuru ir izdevīgi skaļi runāt, taču politikas veidotāji šajā jautājumā neiedziļinās pēc būtības, intervijā aģentūrai LETA sacīja SIA "Elvi Latvija" valdes locekle Laila Vārtukapteine.

Lasiet arī

Sabiedrība Tiks turpināta Rīgas Centrālās stacijas dienvidu daļas būvniecība

Kā jau iepriekš ziņots, Atveseļošanas fonda (AF) finansējums 114,6 miljonu eiro apmērā tika rasts, pārvirzot 74,4 miljonus eiro, kas sākotnēji tika plānoti bezemisijas dzelzceļa infrastruktūras attīstības projektam un 40,23 miljonus eiro no metrobusa projekta. Abus minētos projektus nevarēja īstenot atbilstoši AF finansēšanas nosacījumiem.

Sabiedrība Pārdala līdzekļus “Rail Baltica” projektam

Eiropas Savienības Ekonomisko un finanšu jautājumu padomes (ECOFIN) sanāksmē pieņemts Padomes īstenošanas lēmums par grozījumu apstiprināšanu Latvijas Atveseļošanas fonda (AF) plānā. Grozījumi paredz finansējuma pārdales un izmaiņas AF plāna redakcijās.

Ekonomika Baltijas valstīm nevajag cerēt uz lieliem ES papildu līdzekļiem «Rail Baltica»

Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžeta periodā no 2021. līdz 2027.gadam transporta projektiem ir paredzēts noteikts līdzekļu apmērs, tādēļ nevajadzētu cerēt, ka Baltijas valstu dzelzceļa projektam "Rail Baltica" no ES izdosies piesaistīt būtiski lielāku finansējumu, intervijā aģentūrai LETA teica Eiropas ekonomikas un produktivitātes, īstenošanas un vienkāršošanas komisārs Valdis Dombrovskis (JV).

Ekonomika Rail Baltica projektam šogad papildu nepieciešami 62 miljoni eiro

Latvijā dzelzceļa "Rail Baltica" projekta aktivitāšu turpināšanai šogad papildu ir nepieciešami 62 miljoni eiro, trešdien pēc Ministru kabineta (MK) "Rail Baltica" projekta īstenošanas tematiskās komitejas sēdes sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).