Bijušais EDzL vadītājs: Rail Baltica vadlīnijas ir mainījušās simtiem reižu

Ekonomika
VS.LV 22:25, 25.09.2024 0

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" būvprojektēšanas vadlīnijas ir mainījušās simtiem reižu, trešdien "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijā sacīja bijušais par "Rail Baltica" izbūvi Latvijas teritorijā atbildīgās SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris.

 

Trešdien komisijas diskusijas centrā bija Rīgas Centrālās stacijas un Rīgas lidostas pasažieru termināļa objektu sadārdzinājumi.

Komentējot abu staciju sadārdzinājumus, Vingris teica, ka lielākā daļa prasību, kā tapa objektu projekti, bija noteikti būvprojektēšanas vadlīnijās visās trijās Baltijas valstīs, kuras visu laiku atjaunojās un tika precizētas simtiem reižu, piemēram, prasības platformu garumiem.

Bijusī Satiksmes ministrijas (SM) Dzelzceļa politikas un infrastruktūras departamenta direktora vietniece Olita Bērziņa papildināja, ka pie šīm vadlīnijām strādā Baltijas valstu kopuzņēmums AS "RB Rail", kā arī visu trīs nacionālo ieviesēju Baltijas valstīs deleģētie pārstāvji, kuriem bija jābalso par šīm izmaiņām.

Vingris arī teica, ka, protams, daudzi precizējumi bija ļoti tehniski, tomēr šis process ietekmēja projekta virzību.

Kulbergs rezumēja, ka šis fakts ir svarīgs, jo nebija iespējams būvēt un projektēt objektus, ja nav skaidrības un konkrēti "rāmji". "Tas nozīmē, ka visu laiku objektus vajadzēja pārprojektēt. Sanāk, jūs paprasāt naudu projektēšanai, to gandrīz pabeidzat, tad atnāk citas prasības, un tad atkal ir jāpārtaisa. Attiecīgi atkal no jauna jāprasa naudu," uzsvēra Kulbergs.

Vingris skaidroja, ka lidostas tvērums, piemēram, mainījās, kad tika pamainīts novietojums, kas bija lidostas interesēs. Tāpat, piemēram, 2014.gadā lidostas stacijas kapacitāti prognozēja daudz mazāku nekā vēlāk, kad būtiski pieauga termināļa platība. Savukārt Centrālās stacijas gadījumā bija vairāki iemesli, kas to padarīja īpaši sarežģītu un attiecīgi dārgāku, piemēram, būve atrodas tuvu intensīvai satiksmei, vēsturiskā centra aspekts un citi.

Kulbergs arī atgādināja iepriekšējā komisijas sēdē dzirdēto no Finanšu ministrijas (FM) valsts sekretāres Baibas Bānes. Viņa teica, ka visām finansiālajām saistībām, ko uzņemas valsts, ir nepieciešams Ministru kabineta lēmums un tas ir jāparedz valsts budžetā.

Vingris, reaģējot uz šo izteikumu, teica, ka "Rail Baltica" projektā Latvijā nevienā aktivitāte nav bijis finansējums pilnā apmērā. Viņaprāt, lielākā kļūda projektā ir kopējā finanšu plāna neesamība, papildinot, ka jau 2023.gada rudenī EDzL to signalizēja un gaidīja, kad informatīvais ziņojums tiks skatīts valdībai, lai apstiprinātu finansēšanas modeļus un ieviešanas scenāriju līdz 2030.gadam. "Tomēr rudenī mainījās ministri, un redzam, ka pat pašlaik šāds ziņojums vēl tikai top un par to diskutē," uzsvēra Vingris.

Kulbergs jautāja, kad bija pirmā indikācija, ka projekta izmaksas paaugstināsies, jo sākumā Latvijas projekta izmaksas bija 1,9 miljardi eiro. Vingris skaidroja, ka jau 2019.gadā bija skaidrs, ka projekts nemaksās 1,9 miljardus eiro, un par to EDzL sūtīja vēstules Satiksmes ministrijai. "Bijušā satiksmes ministra Tāļa Linkaita laikā Latvijas izmaksu aplēses ļoti aptuveni bija no četriem līdz pieciem miljardiem eiro," sacīja Vingris.

Vingris papildināja, ka pirmā reakcija no SM bija, ka EDzL prezentēja to satiksmes ministram Linkaitam, bet pēc tam nekāda progresa vai atgriezeniskā saite šajā jautājumā nebija. Komisijas locekle, Saeimas deputāte Skaidrīte Ābrama (P) norādīja, ka tas nozīmē, ka SM tika brīdināta, bet tā bija slepena informācija, kura plašākai sabiedrībai tajā laikā netika sniegta.

Bijusī SM valsts sekretāre Ilonda Stepanova nepiekrita, ka izmaksu aplēses tajā laikā bija tik lielas, jo SM tajā laikā bija pieminējusi, ka izmaksas pieaugs un būs virs diviem miljardiem. Viņa pamatoja, ka tajā brīdī ministrija balstījās uz to, ka sagaidīs pilnu izmaksu analīzi, jo arī šīs iekšējās EDzL aplēses bija pieņēmums.

Tostarp Vingris sēdē uzsvēra, ka patlaban lielākā problēma projektā nav naudas trūkums, bet naudas netērēšana, jo ir daudzi simti miljoni, kuri netiek tērēti.

Kā vēstīts, Saeima šogad 13.jūnijā pēc 34 deputātu priekšlikuma nolēma izveidot parlamentārās izmeklēšanu komisiju par "Rail Baltica" projekta virzībā pieļautajām kļūdām. Komisijai noteikts sešu mēnešu darba termiņš.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Politoloģe: Latvijas Bankas prezidenta izraudzīšanās procesā ieguvēja ir ZZS

Latvijas Bankas prezidenta amata kandidātu atlases procesā līdz šim lielākā ieguvēja varētu būt Zaļo un zemnieku savienība (ZZS), kura, visticamāk, no "Jaunās vienotības" (JV) ir saņēmusi pretī kādu labumu par sava kandidāta atsaukšanu, intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja politoloģe un Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) docētāja Lelde Metla-Rozentāle.

Ekonomika Baņķiere nosaukusi to, kas varētu glābt Latvijas ekonomiku

Latvijas ekonomiku var izglābt tikai un vienīgi eksports, taču nākamajā gadā būtisks eksporta pieaugums nav gaidāms nevienai nozarei, aģentūrai LETA pauda "SEB bankas" valdes priekšsēdētāja Ieva Tetere.

Ekonomika Valsts prezidents izsludina nākamā gada valsts budžetu ar 2,9% deficītu

Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs izsludinājis 2025.gada valsts budžetu, kurā konsolidētā budžeta ieņēmumi plānoti 15,1 miljards eiro, izdevumi - 17,1 miljards eiro, bet valsts budžeta deficīts plānots 2,9% no iekšzemes kopprodukta (IKP), liecina paziņojums oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

Ekonomika Jaunie ilgtspējas laikmeta riski uzņēmējdarbībā – laiks proaktīvai rīcībai

Edgars Sedovs, Rietumu Bankas Uzņēmuma risku vadības un Kredītriska pārvalžu vadītājs

Lasiet arī

Kriminālziņas SM ir slēpusi Ministru kabinetam patieso Rail Baltica izmaksu pieaugumu

Satiksmes ministrija (SM) ir slēpusi Ministru kabinetam patieso "Rail Baltica" projekta izmaksu pieaugumu, to pārrēķinot 2016.gada cenās, lai sadārdzinājums neizskatītos tik liels, teikts dzelzceļa projekta "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas gala ziņojumā, kura vienlaikus aicina izveidot Saeimas apakškomisiju, kas uzraudzīs projekta ieviešanu.

Sabiedrība Rail Baltica parlamentārā izmeklēšanas komisija pieņem gala ziņojumu

Dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta parlamentārā izmeklēšanas komisija ceturtdien apstiprināja gala ziņojumu, tomēr publiski pieejams tas varētu būt tikai piektdien, 13.decembrī.

Ekonomika Oficiāli izdota instruktāža būvniekam sākt būvdarbus «Rail Baltica» pamattrasē

Oficiāli ir izdota instruktāža būvniekam - pilnsabiedrībai "E.R.B. Rail JV" - sākt būvdarbus dzelzceļa "Rail Baltica" pamattrasē, otrdien intervijā Latvijas Radio sacīja par "Rail Baltica" izbūvi Latvijas teritorijā atbildīgās SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.

Sabiedrība Deputāti kritizē priekšlikumu piešķirt 50 miljonus eiro Rail Baltica projektam

Saeimas deputāti ārkārtas sēdē par nākamā gada budžeta projektu piektdien kritizēja opozīcijas parlamentārieša Jāņa Vitenberga (NA) iesniegto priekšlikumu nākamā gada budžetā nodrošināt papildu 50 miljonu eiro valsts finansējumu dzelzceļa projekta "Rail Baltica" būvniecības procesa sadaļām, kas nevar tikt līdzfinansētas no Eiropas Savienības līdzekļiem.