Tas izriet no "Telia" sagatavotā piedāvājuma. Ņemot vērā dokumenta slepenību, netiek atklāts, cik plaši šis piedāvājums analizēts Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavotajā informatīvajā ziņojumā par turpmākās attīstības scenārijiem un vēlamo Latvijas valsts līdzdalības apmēru LMT un "Tet" uzņēmumu grupā, un vai valsts to uzskata par pieņemamu.
Atbildīgie ierēdņi un politiķi, aizbildinoties ar konfidencialitāti, plašākus komentārus par ierobežotas pieejamības informatīvā ziņojuma saturu nesniedz, tomēr ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS) aģentūrai LETA sacīja, ka šis darba dokuments balstās uz SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"" ("Possessor") pieaicināto konsultantu veikto tirgus izpēti.
Pēc Valaiņa teiktā, tirgus izpētes rezultāts un konsultantu redzējums tiks nodots tālākam darbam un izvērtējumam Ministru kabinetā, lai, iesaistot uzņēmumus un nozari, nonāktu pie konstruktīva valdības lēmuma un Latvijas valsts interesēm un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) nozarei atbilstošākā risinājuma.
Savulaik tikusi izveidota sarežģīta "Tet" un LMT pārvaldības shēma, par kuras maiņu abiem akcionāriem - Latvijas valstij un Zviedrijas kompānijai "Telia" - līdz šim tā arī nav izdevies vienoties.
Valstij "Possessor" personā pieder 51% "Tet" daļu, bet "Telia" meitasuzņēmumam "Tilts Communications" - 49% "Tet" daļu. Savukārt LMT kapitālā kopumā 49% pieder "Telia" un tās meitaskompānijai "Sonera Holding", 28% - Latvijas valstij caur Latvijas Valsts radio un televīzijas centru (23%) un "Possessor" (5%), bet vēl 23% LMT daļu pieder "Tet".
Tas teorētiski nozīmē, ka ar "Tet" starpniecību 11,73% LMT daļu kontrolē valsts un 11,27% - "Telia", kas savukārt nozīmē, ka "Telia" īpatsvars LMT kapitālā ir 60,3%, bet Latvijas valsts - 39,7%. Tomēr praksē tā nenotiek un faktiski valstij ir izšķiroša kontrole arī LMT, jo tai ir vairākums "Tet". Vienlaikus tas ir bremzējis vairākus stratēģiskus lēmumus, kuriem ir nepieciešama vienprātība.
"Telia" piedāvā šo kārtību mainīt. Proti, LMT par naudu iegādātos "Tet" telekomunikāciju biznesu, kas būtu izdalīts atsevišķā uzņēmumā (nosacīti "Tet Telco"), abiem esošajiem "Tet" akcionāriem tiktu izmaksātas speciālas dividendes un "Telia" valstij pārdotu savus 49% "Tet" daļu, savukārt no "Tet" iegūtu trūkstošo 1% LMT daļu, kā rezultātā abiem galvenajiem akcionāriem - valstij un "Telia" - piederētu pa 50% LMT.
Valsts īpašumā paliktu "Tet" grupas būvkompānija "Citrus Solutions", elektroenerģijas tirdzniecības bizness un citas ar telekomunikācijām tieši nesaistītās jomas.
Darījuma rezultātā tiktu manīts kompāniju augstākais menedžments, bet par LMT vadītāju ieteikts iecelts kādu neitrālu personu.
Priekšlikumā kā šāda darījuma pluss valstij minēts pieņēmums, ka proporcija LMT kapitālā mainītos no 60,3% "Telia" un 39,7% valstij uz 50% pret 50%. Tas gan neatbilst līdzšinējai reālajai situācijai abos uzņēmumos, kuros izšķirošā ietekme bijusi valstij.
Tiek piedāvāts vēlāk veikt IPO un 20% vai lielāku apjomu LMT akciju kotēt biržā. Publiskajā piedāvājumā daļu savu akciju pārdotu abi akcionāri.
Priekšlikumā teikts, ka LMT vērtība, pēc biržas "Nasdaq" aplēsēm, esot 586 miljoni eiro, "Tet" - 453 miljoni eiro, "Citrus Solutions" vērtība lēsta ap 50 miljoniem eiro, bet "Tet" grupas elektroenerģijas bizness esot bezvērtīgs.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Pievienojiet komentāru
Anonīmi komentāri
Atbilēt
Anonīmi komentāri