Eksperti skeptiski par iespējām iegūt ietekmi airBaltic ar akciju iegādi

Ekonomika
LETA 17:28, 19.01.2024 0

Iegādājoties nelielu daļu Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" akciju, Lietuvai ietekmes uzņēmumā nebūs, atzinuši aviācijas nozares eksperti, kam piekrīt arī Lietuvas lidostu operatorkompānijas vadītājs, tomēr Viļņas Tirdzniecības, rūpniecības un amatniecības kameras viceprezidents paudis pārliecību, ka tas varētu ļaut palielināt tiešo reisu skaitu no Lietuvas galvaspilsētas, kas ir nozīmīgi investoru piesaistei.

 
Foto: LETA

Īrijas aviācijas grupas "Heston Aviation" akcionārs Jons Butautis piektdien Lietuvas sabiedriskajam radio atzina, ka būtu pašapmāns iedomāties, ka 5% vai 10% akciju iegāde ļautu ietekmēt ārvalstu aviokompānijas ekonomiskos lēmumus. "Tā būtu pilnīgi mazākuma akciju pakete, un jebkuras organizācijas labas pārvaldības principi noteic, ka Lietuvai būtu pilnīgs mazākums akcionāru sanāksmēs un tā nevarētu ietekmēt stratēģiju," viņš paskaidroja.

Uzņēmēja vērtējumā, Lietuvai nevajadzētu iegādāties "airBaltic" akcijas, jo pieaugošais pieprasījums pēc aviosatiksmes organiski tiks apmierināts, bet uz atsevišķiem galamērķiem reisus varētu subsidēt.

"Mums tādas akcijas nav īsti vajadzīgas. Es saprotu, kā iegūtu Latvija no tā, ka mēs iegādātos šīs akcijas, bet es īsti neredzu, kāds tieši labums no "airBaltic" akciju iegādes būtu Lietuvai," sacīja Butautis. "Pieprasījums pēc ceļojumiem pieaugs, un, ja mēs investēsim infrastruktūrā saskaņā ar pašreizējiem lidostas plāniem, es domāju, ka šo pieprasījumu organiski apmierinās "airBaltic" vai citas aviosabiedrības," viņš teica.

Arī Lietuvas valsts kompānijas "Lietuvos oro uostai", kas pārvalda Viļņas, Kauņas un Palangas lidostas, vadītājs Simons Bartkus atzina, ka Lietuvai kā mazākuma akcionāram ietekmēt lēmumus varētu būtu sarežģīti, tomēr viņš sagaida, ka "airBaltic" tādā gadījumā varētu piedāvāt tiešos reisus no Lietuvas uz tālākiem galamērķiem, par kuriem interesējas uzņēmēji.

"Ar vai bez akcijām, es sagaidu, ka viņu stratēģija, ko viņi attīsta no Rīgas, Tallinas un mazākā mērā arī no Viļņas, mums būtu izdevīga un mēs varētu iegūt vairāk lidojumu," Lietuvas radio teica Bartkus, paskaidrojot, ka "airBaltic" stratēģija paredz orientēties uz biznesa klientiem, piedāvājot reisus uz galamērķiem, kas nav satiksmes mezgli vai brīvdienu maršruti, bet ir svarīgi dažādu jomu biznesam.

Lietuvas Civilās aviācijas asociācijas vadītāja Orijana Mašale pauda šaubas, vai "airBaltic" akciju iegāde uzlabotu Lietuvas gaisa satiksmes savienojumus.

"Noteikti ir daudz rentablāki veidi, kā to panākt, nevis iegādāties "airBaltic" akcijas, kas, visticamāk, Lietuvu atstātu mazākuma pozīcijā. No uzņēmējdarbības viedokļa mums nevajadzētu ļauties šai ilūzijai," viņa teica Lietuvas Radio, paskaidrojot, ka "nevajadzētu gaidīt, ka lidmašīnas un visa pamatdarbība pēkšņi pārcelsies no Rīgas lidostas uz Viļņas lidostu, ja Lietuva būs ieguvusi mazākuma līdzdalību".

Savukārt Viļņas Tirdzniecības, rūpniecības un amatniecības kameras viceprezidents Taurims Valis pauda pārliecību, ka Lietuva no "airBaltic" akciju iegādes vairāk iegūtu nekā zaudētu, jo tas ļautu palielināt tiešo reisu skaitu no Lietuvas, kas ir izšķirīgi svarīgi investoru piesaistē.

"Ja mēs runājam par ārvalstu investīciju piesaisti, tiešie lidojumi ir elements, kam ir tieša ietekme, un bez tiem mēs daudz ko zaudējam, neradām darbavietas, daudzu investoru acīs esam margināli un provinciāli," viņš paskaidroja.

Jau vēstīts, ka Lietuvas satiksmes ministrs Marjus Skuodis šomēnes paziņoja, ka Lietuva apsver iespēju iegādāties "airBaltic" akcijas. Viņš teica, ka pašlaik notiek sarunas par iespējamā darījuma nosacījumiem.

Latvijas satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) gada sākumā prognozēja, ka "airBaltic" akciju sākotnējais publiskais piedāvājums (IPO), ja process virzīsies sekmīgi, varētu notikt 2024.gada otrajā pusē vai gada beigās.

Septembrī "airBaltic" nolīga "STJ Advisors LLP" un "Superia Corporate Finance", kas konsultē plānoto IPO.

Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.

Lietuvā ir bijuši vairāki mēģinājumi veidot nacionālo lidsabiedrību, tomēr tie cietuši neveiksmi un pašlaik valstij nav savas nacionālās aviokompānijas.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Nākamgad varētu atjaunot pasažieru vilcienu satiksmi starp Viļņu un Daugavpili

Pasažieru vilcienu satiksmi starp Viļņu un Daugavpili varētu atjaunot nākamā gada pavasarī pēc dzelzceļa remontdarbu pabeigšanas Latvijā, ceturtdien paziņoja Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmuma "Lietuvos geležinkeliai" (LTG) pasažieru pārvadājumu kompānijas "LTG Link" pārstāvji.

Ekonomika Latvijā atsavināti 20% no nepieciešamajām «Rail Baltica» zemes vienībām

Patlaban Latvijā ir atsavināti 20% no nepieciešamajām dzelzceļa projekta "Rail Baltica" zemes vienībām, ceturtdien starptautiskajā nākotnes transporta un mobilitātes konferencē "Look at the Future of Mobility 2024" sacīja SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.

Ekonomika Eksperti: kāpēc «zaļais» transports Latvijā ir apstājies (+VIDEO)

Dīleri stāsta, ka vairs nevēlas pieņemt lietotus elektroauto, jo iespējamība tos pārdot ir ļoti maza.

Ekonomika Rīgas vicemērs Ratnieks «‎Naudas pašvaldībām katastrofāli trūkst (+VIDEO)

Galvaspilsēta dod līdzekļus novadiem, bet pati ir spiesta ņemt kredītus.

Lasiet arī

Sabiedrība airBaltic un Air Canada: pirmais sadarbības lidojumu reiss notiks jau novembrī!

Latvijas lidsabiedrība airBaltic paziņo par sadarbības lidojumu vienošanās uzsākšanu ar Kanādas nacionālo aviokompāniju Air Canada.

Ekonomika airBaltic pieprasītākie galamērķi - Brisele, Amsterdama un Madeira

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" pieprasītākie galamērķi no Rīgas novembrī būs Brisele, Amsterdama un Madeira, informēja "airBaltic" pārstāvji, balstoties uz biļešu pārdošanas un ceļošanas paradumu datiem.

Ekonomika Problēmas ar lidmašīnu dzinēju trūkumu varētu turpināties vēl dažus gadus

Problēmas ar lidmašīnu dzinēju trūkumu un ar to saistītajiem jautājumiem varētu turpināties vēl vienu līdz divus gadus, intervijā aģentūrai LETA sacīja "airBaltic" prezidents un izpilddirektors Martins Gauss.

Ekonomika Gauss: Valsts ieguldītā nauda nekad nav bijusi airBaltic uzņēmuma vērtība

Valsts gadu gaitā ieguldītā nauda Latvijas nacionālajā aviokompānijā "airBaltic" nekad nav bijusi uzņēmuma vērtība, intervijā aģentūrai LETA uzsvēra "airBaltic" prezidents un izpilddirektors Martins Gauss.