• Dziedra,
  • Tamāra
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Eksperti skeptiski par iespējām iegūt ietekmi airBaltic ar akciju iegādi

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
LETA 17:28, 19.01.2024


Iegādājoties nelielu daļu Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" akciju, Lietuvai ietekmes uzņēmumā nebūs, atzinuši aviācijas nozares eksperti, kam piekrīt arī Lietuvas lidostu operatorkompānijas vadītājs, tomēr Viļņas Tirdzniecības, rūpniecības un amatniecības kameras viceprezidents paudis pārliecību, ka tas varētu ļaut palielināt tiešo reisu skaitu no Lietuvas galvaspilsētas, kas ir nozīmīgi investoru piesaistei.


Foto: LETA

Īrijas aviācijas grupas "Heston Aviation" akcionārs Jons Butautis piektdien Lietuvas sabiedriskajam radio atzina, ka būtu pašapmāns iedomāties, ka 5% vai 10% akciju iegāde ļautu ietekmēt ārvalstu aviokompānijas ekonomiskos lēmumus. "Tā būtu pilnīgi mazākuma akciju pakete, un jebkuras organizācijas labas pārvaldības principi noteic, ka Lietuvai būtu pilnīgs mazākums akcionāru sanāksmēs un tā nevarētu ietekmēt stratēģiju," viņš paskaidroja.

Uzņēmēja vērtējumā, Lietuvai nevajadzētu iegādāties "airBaltic" akcijas, jo pieaugošais pieprasījums pēc aviosatiksmes organiski tiks apmierināts, bet uz atsevišķiem galamērķiem reisus varētu subsidēt.

"Mums tādas akcijas nav īsti vajadzīgas. Es saprotu, kā iegūtu Latvija no tā, ka mēs iegādātos šīs akcijas, bet es īsti neredzu, kāds tieši labums no "airBaltic" akciju iegādes būtu Lietuvai," sacīja Butautis. "Pieprasījums pēc ceļojumiem pieaugs, un, ja mēs investēsim infrastruktūrā saskaņā ar pašreizējiem lidostas plāniem, es domāju, ka šo pieprasījumu organiski apmierinās "airBaltic" vai citas aviosabiedrības," viņš teica.

Arī Lietuvas valsts kompānijas "Lietuvos oro uostai", kas pārvalda Viļņas, Kauņas un Palangas lidostas, vadītājs Simons Bartkus atzina, ka Lietuvai kā mazākuma akcionāram ietekmēt lēmumus varētu būtu sarežģīti, tomēr viņš sagaida, ka "airBaltic" tādā gadījumā varētu piedāvāt tiešos reisus no Lietuvas uz tālākiem galamērķiem, par kuriem interesējas uzņēmēji.

"Ar vai bez akcijām, es sagaidu, ka viņu stratēģija, ko viņi attīsta no Rīgas, Tallinas un mazākā mērā arī no Viļņas, mums būtu izdevīga un mēs varētu iegūt vairāk lidojumu," Lietuvas radio teica Bartkus, paskaidrojot, ka "airBaltic" stratēģija paredz orientēties uz biznesa klientiem, piedāvājot reisus uz galamērķiem, kas nav satiksmes mezgli vai brīvdienu maršruti, bet ir svarīgi dažādu jomu biznesam.

Lietuvas Civilās aviācijas asociācijas vadītāja Orijana Mašale pauda šaubas, vai "airBaltic" akciju iegāde uzlabotu Lietuvas gaisa satiksmes savienojumus.

"Noteikti ir daudz rentablāki veidi, kā to panākt, nevis iegādāties "airBaltic" akcijas, kas, visticamāk, Lietuvu atstātu mazākuma pozīcijā. No uzņēmējdarbības viedokļa mums nevajadzētu ļauties šai ilūzijai," viņa teica Lietuvas Radio, paskaidrojot, ka "nevajadzētu gaidīt, ka lidmašīnas un visa pamatdarbība pēkšņi pārcelsies no Rīgas lidostas uz Viļņas lidostu, ja Lietuva būs ieguvusi mazākuma līdzdalību".

Savukārt Viļņas Tirdzniecības, rūpniecības un amatniecības kameras viceprezidents Taurims Valis pauda pārliecību, ka Lietuva no "airBaltic" akciju iegādes vairāk iegūtu nekā zaudētu, jo tas ļautu palielināt tiešo reisu skaitu no Lietuvas, kas ir izšķirīgi svarīgi investoru piesaistē.

"Ja mēs runājam par ārvalstu investīciju piesaisti, tiešie lidojumi ir elements, kam ir tieša ietekme, un bez tiem mēs daudz ko zaudējam, neradām darbavietas, daudzu investoru acīs esam margināli un provinciāli," viņš paskaidroja.

Jau vēstīts, ka Lietuvas satiksmes ministrs Marjus Skuodis šomēnes paziņoja, ka Lietuva apsver iespēju iegādāties "airBaltic" akcijas. Viņš teica, ka pašlaik notiek sarunas par iespējamā darījuma nosacījumiem.

Latvijas satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) gada sākumā prognozēja, ka "airBaltic" akciju sākotnējais publiskais piedāvājums (IPO), ja process virzīsies sekmīgi, varētu notikt 2024.gada otrajā pusē vai gada beigās.

Septembrī "airBaltic" nolīga "STJ Advisors LLP" un "Superia Corporate Finance", kas konsultē plānoto IPO.

Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.

Lietuvā ir bijuši vairāki mēģinājumi veidot nacionālo lidsabiedrību, tomēr tie cietuši neveiksmi un pašlaik valstij nav savas nacionālās aviokompānijas.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Lielāko skaitu jaunu mājokļu izvēlas būvēt Pierīgā

Ja jums pieder automašīna, tad ieteicams izvērtēt arī autostāvvietu pieejamību un ar to saistītās izmaksas.

Ekonomika Janvārī Rīgu apmeklējuši par 34% vairāk ārvalstu viesu nekā pērn

Šā gada janvārī Rīgā uzņemti 69 406 ārvalstu viesi, kas ir par 34% vairāk salīdzinājumā ar 2024.gada janvāri, kad viesu skaits bija 51 611.

Ekonomika Latvijas iedzīvotājiem nāksies lidot ar «Carpatair» lidmašīnām

Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" vasaras sezonā - no marta beigām līdz oktobra beigām - nomās līdz trim čarterreisa operatora "Carpatair" lidmašīnām dzinēju apkopes kavēšanas dēļ, informē "airBaltic" pārstāvji.

Ekonomika Rīgas Vidzemes tirgus nomas izsolei pieteicies tikai viens pretendents

Rīgas Vidzemes tirgus nomas tiesību izsole pārcelta uz aprīļa sākumu, jo nepieciešams papildus laiks vienīgā pretendenta izvērtēšanai, aģentūru LETA informēja tirgus īpašnieks SIA "Rīgas nami".

Lasiet arī

Sabiedrība Streiku dēļ «airBaltic» un «Lufthansa» atcēlušas Rīga-Frankfurte reisus

Saistībā ar pieteiktajiem streikiem vairākās Vācijas lidostās pirmdien, 10.martā, Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" atcēlusi lidojumus Rīga-Frankfurte-Rīga, bet Vācijas aviokompānija "Lufthansa" pirmdien atcēlusi rīta reisu Rīga-Frankfurte, dienas reisus Frankfurte-Rīga-Frankfurte un vakara reisu Frankfurte-Rīga, aģentūru LETA informēja RĪgas lidostas pārstāvji.

Kriminālziņas airBaltic lidmašīna iespējamu tehnisku iemeslu dēļ atgriezusies Rīgā

Piektdienas rītā Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" lidmašīna, kas bija ceļā uz Barselonu Spānijā, iespējamu tehnisku iemeslu dēļ atgriezusies Rīgā, aģentūrai LETA norādīja "airBaltic" sabiedrisko un politisko attiecību vadītājs Augusts Zilberts.

Ekonomika airBaltic pabeigusi kravas angāra Baltic Cargo Hub būvniecību

Baltic Cargo Hub kopējā platība ir 6 895 m², un tas veidots tā, lai nodrošinātu aizvien pieaugošo pieprasījumu pēc efektīviem un mūsdienīgiem aviācijas kravu apstrādes pakalpojumiem RIX Rīga lidostā.

Sabiedrība airBaltic valde ir brīvprātīgi vienojusies samazināt savas algas par 40%

Fiksētas algas samazinātas līdz brīdim, kad uzņēmuma sākotnējais publiskais piedāvājums (IPO) tiks veiksmīgi īstenots.