• Gints,
  • Uvis
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Eksperti skeptiski par iespējām iegūt ietekmi airBaltic ar akciju iegādi

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
LETA 17:28, 19.01.2024


Iegādājoties nelielu daļu Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" akciju, Lietuvai ietekmes uzņēmumā nebūs, atzinuši aviācijas nozares eksperti, kam piekrīt arī Lietuvas lidostu operatorkompānijas vadītājs, tomēr Viļņas Tirdzniecības, rūpniecības un amatniecības kameras viceprezidents paudis pārliecību, ka tas varētu ļaut palielināt tiešo reisu skaitu no Lietuvas galvaspilsētas, kas ir nozīmīgi investoru piesaistei.


Foto: LETA

Īrijas aviācijas grupas "Heston Aviation" akcionārs Jons Butautis piektdien Lietuvas sabiedriskajam radio atzina, ka būtu pašapmāns iedomāties, ka 5% vai 10% akciju iegāde ļautu ietekmēt ārvalstu aviokompānijas ekonomiskos lēmumus. "Tā būtu pilnīgi mazākuma akciju pakete, un jebkuras organizācijas labas pārvaldības principi noteic, ka Lietuvai būtu pilnīgs mazākums akcionāru sanāksmēs un tā nevarētu ietekmēt stratēģiju," viņš paskaidroja.

Uzņēmēja vērtējumā, Lietuvai nevajadzētu iegādāties "airBaltic" akcijas, jo pieaugošais pieprasījums pēc aviosatiksmes organiski tiks apmierināts, bet uz atsevišķiem galamērķiem reisus varētu subsidēt.

"Mums tādas akcijas nav īsti vajadzīgas. Es saprotu, kā iegūtu Latvija no tā, ka mēs iegādātos šīs akcijas, bet es īsti neredzu, kāds tieši labums no "airBaltic" akciju iegādes būtu Lietuvai," sacīja Butautis. "Pieprasījums pēc ceļojumiem pieaugs, un, ja mēs investēsim infrastruktūrā saskaņā ar pašreizējiem lidostas plāniem, es domāju, ka šo pieprasījumu organiski apmierinās "airBaltic" vai citas aviosabiedrības," viņš teica.

Arī Lietuvas valsts kompānijas "Lietuvos oro uostai", kas pārvalda Viļņas, Kauņas un Palangas lidostas, vadītājs Simons Bartkus atzina, ka Lietuvai kā mazākuma akcionāram ietekmēt lēmumus varētu būtu sarežģīti, tomēr viņš sagaida, ka "airBaltic" tādā gadījumā varētu piedāvāt tiešos reisus no Lietuvas uz tālākiem galamērķiem, par kuriem interesējas uzņēmēji.

"Ar vai bez akcijām, es sagaidu, ka viņu stratēģija, ko viņi attīsta no Rīgas, Tallinas un mazākā mērā arī no Viļņas, mums būtu izdevīga un mēs varētu iegūt vairāk lidojumu," Lietuvas radio teica Bartkus, paskaidrojot, ka "airBaltic" stratēģija paredz orientēties uz biznesa klientiem, piedāvājot reisus uz galamērķiem, kas nav satiksmes mezgli vai brīvdienu maršruti, bet ir svarīgi dažādu jomu biznesam.

Lietuvas Civilās aviācijas asociācijas vadītāja Orijana Mašale pauda šaubas, vai "airBaltic" akciju iegāde uzlabotu Lietuvas gaisa satiksmes savienojumus.

"Noteikti ir daudz rentablāki veidi, kā to panākt, nevis iegādāties "airBaltic" akcijas, kas, visticamāk, Lietuvu atstātu mazākuma pozīcijā. No uzņēmējdarbības viedokļa mums nevajadzētu ļauties šai ilūzijai," viņa teica Lietuvas Radio, paskaidrojot, ka "nevajadzētu gaidīt, ka lidmašīnas un visa pamatdarbība pēkšņi pārcelsies no Rīgas lidostas uz Viļņas lidostu, ja Lietuva būs ieguvusi mazākuma līdzdalību".

Savukārt Viļņas Tirdzniecības, rūpniecības un amatniecības kameras viceprezidents Taurims Valis pauda pārliecību, ka Lietuva no "airBaltic" akciju iegādes vairāk iegūtu nekā zaudētu, jo tas ļautu palielināt tiešo reisu skaitu no Lietuvas, kas ir izšķirīgi svarīgi investoru piesaistē.

"Ja mēs runājam par ārvalstu investīciju piesaisti, tiešie lidojumi ir elements, kam ir tieša ietekme, un bez tiem mēs daudz ko zaudējam, neradām darbavietas, daudzu investoru acīs esam margināli un provinciāli," viņš paskaidroja.

Jau vēstīts, ka Lietuvas satiksmes ministrs Marjus Skuodis šomēnes paziņoja, ka Lietuva apsver iespēju iegādāties "airBaltic" akcijas. Viņš teica, ka pašlaik notiek sarunas par iespējamā darījuma nosacījumiem.

Latvijas satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) gada sākumā prognozēja, ka "airBaltic" akciju sākotnējais publiskais piedāvājums (IPO), ja process virzīsies sekmīgi, varētu notikt 2024.gada otrajā pusē vai gada beigās.

Septembrī "airBaltic" nolīga "STJ Advisors LLP" un "Superia Corporate Finance", kas konsultē plānoto IPO.

Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.

Lietuvā ir bijuši vairāki mēģinājumi veidot nacionālo lidsabiedrību, tomēr tie cietuši neveiksmi un pašlaik valstij nav savas nacionālās aviokompānijas.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Gulbe: Latvijā pārtikas cenām vajadzētu saglabāties pašreizējā līmenī

Latvijā pārtikas cenām vajadzētu saglabāties pašreizējā līmenī, ja vien nenotiks kādi satricinājumi, intervijā aģentūrai LETA atzina Agroresursu un ekonomikas institūta (AREI) Lauksaimniecības tirgus veicināšanas daļas vadītāja Ingūna Gulbe.

Ekonomika Būtiski mainīti principi, pēc kādiem mājsaimniecības nodod elektrību tīklā

Atbilstoši grozījumiem Elektroenerģijas tirgus likumā ar maiju sāks darboties neto norēķinu sistēma, kas paredz mājsaimniecību ar saules paneļiem savstarpējos norēķinus naudas izteiksmē.

Ekonomika Latvijā vairāk nekā 90% iedzīvotāju pirkumiem internetā izmanto datorus

Latvijā vairāk nekā 90% iedzīvotāju pirkumiem internetā izmanto datorus, tomēr arvien vairāk cilvēku pirkumiem sāk izmantot arī mobilos telefonus, liecina starptautiskā interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmuma "Gemius" veiktās aptaujas dati.

Ekonomika Latvijas augstskolas izstrādājušas viedās enerģijas projektu par 1 160 000 eiro

Tiks izstrādāta arī interaktīva platforma klimata pārmaiņu mazināšanas pasākumu simulēšanai.

Lasiet arī

Ekonomika «airBaltic» nepieciešams papildu finansējums. Atkal prasīs naudu no valsts?

Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" plāno piesaistīt papildu finansējumu 100 miljonu eiro apmērā, teikts kompānijas auditētajā 2023.gada pārskatā.

Ekonomika Aviokompānijai «airBaltic» beidzot ir peļņa. Cik tā ir liela?

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" koncerns pagājušajā gadā strādāja ar auditēto peļņu 33,652 miljonu eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš, savukārt koncerna apgrozījums, salīdzinot ar 2022.gadu, palielinājās par 33,5%, sasniedzot 667,982 miljonus eiro, liecina kompānijas publiskotā informācija.

Ekonomika «airBaltic» sāk lidojumus uz Alikanti

Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" šodien sāk lidojumus divas reizes nedēļā uz Alikanti, Spānijā, aģentūru LETA informēja Rīgas lidostas pārstāvji.