• Frīda,
  • Frīdis,
  • Mundra
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Eksperti skeptiski par iespējām iegūt ietekmi airBaltic ar akciju iegādi

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
LETA 17:28, 19.01.2024


Iegādājoties nelielu daļu Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" akciju, Lietuvai ietekmes uzņēmumā nebūs, atzinuši aviācijas nozares eksperti, kam piekrīt arī Lietuvas lidostu operatorkompānijas vadītājs, tomēr Viļņas Tirdzniecības, rūpniecības un amatniecības kameras viceprezidents paudis pārliecību, ka tas varētu ļaut palielināt tiešo reisu skaitu no Lietuvas galvaspilsētas, kas ir nozīmīgi investoru piesaistei.


Foto: LETA

Īrijas aviācijas grupas "Heston Aviation" akcionārs Jons Butautis piektdien Lietuvas sabiedriskajam radio atzina, ka būtu pašapmāns iedomāties, ka 5% vai 10% akciju iegāde ļautu ietekmēt ārvalstu aviokompānijas ekonomiskos lēmumus. "Tā būtu pilnīgi mazākuma akciju pakete, un jebkuras organizācijas labas pārvaldības principi noteic, ka Lietuvai būtu pilnīgs mazākums akcionāru sanāksmēs un tā nevarētu ietekmēt stratēģiju," viņš paskaidroja.

Uzņēmēja vērtējumā, Lietuvai nevajadzētu iegādāties "airBaltic" akcijas, jo pieaugošais pieprasījums pēc aviosatiksmes organiski tiks apmierināts, bet uz atsevišķiem galamērķiem reisus varētu subsidēt.

"Mums tādas akcijas nav īsti vajadzīgas. Es saprotu, kā iegūtu Latvija no tā, ka mēs iegādātos šīs akcijas, bet es īsti neredzu, kāds tieši labums no "airBaltic" akciju iegādes būtu Lietuvai," sacīja Butautis. "Pieprasījums pēc ceļojumiem pieaugs, un, ja mēs investēsim infrastruktūrā saskaņā ar pašreizējiem lidostas plāniem, es domāju, ka šo pieprasījumu organiski apmierinās "airBaltic" vai citas aviosabiedrības," viņš teica.

Arī Lietuvas valsts kompānijas "Lietuvos oro uostai", kas pārvalda Viļņas, Kauņas un Palangas lidostas, vadītājs Simons Bartkus atzina, ka Lietuvai kā mazākuma akcionāram ietekmēt lēmumus varētu būtu sarežģīti, tomēr viņš sagaida, ka "airBaltic" tādā gadījumā varētu piedāvāt tiešos reisus no Lietuvas uz tālākiem galamērķiem, par kuriem interesējas uzņēmēji.

"Ar vai bez akcijām, es sagaidu, ka viņu stratēģija, ko viņi attīsta no Rīgas, Tallinas un mazākā mērā arī no Viļņas, mums būtu izdevīga un mēs varētu iegūt vairāk lidojumu," Lietuvas radio teica Bartkus, paskaidrojot, ka "airBaltic" stratēģija paredz orientēties uz biznesa klientiem, piedāvājot reisus uz galamērķiem, kas nav satiksmes mezgli vai brīvdienu maršruti, bet ir svarīgi dažādu jomu biznesam.

Lietuvas Civilās aviācijas asociācijas vadītāja Orijana Mašale pauda šaubas, vai "airBaltic" akciju iegāde uzlabotu Lietuvas gaisa satiksmes savienojumus.

"Noteikti ir daudz rentablāki veidi, kā to panākt, nevis iegādāties "airBaltic" akcijas, kas, visticamāk, Lietuvu atstātu mazākuma pozīcijā. No uzņēmējdarbības viedokļa mums nevajadzētu ļauties šai ilūzijai," viņa teica Lietuvas Radio, paskaidrojot, ka "nevajadzētu gaidīt, ka lidmašīnas un visa pamatdarbība pēkšņi pārcelsies no Rīgas lidostas uz Viļņas lidostu, ja Lietuva būs ieguvusi mazākuma līdzdalību".

Savukārt Viļņas Tirdzniecības, rūpniecības un amatniecības kameras viceprezidents Taurims Valis pauda pārliecību, ka Lietuva no "airBaltic" akciju iegādes vairāk iegūtu nekā zaudētu, jo tas ļautu palielināt tiešo reisu skaitu no Lietuvas, kas ir izšķirīgi svarīgi investoru piesaistē.

"Ja mēs runājam par ārvalstu investīciju piesaisti, tiešie lidojumi ir elements, kam ir tieša ietekme, un bez tiem mēs daudz ko zaudējam, neradām darbavietas, daudzu investoru acīs esam margināli un provinciāli," viņš paskaidroja.

Jau vēstīts, ka Lietuvas satiksmes ministrs Marjus Skuodis šomēnes paziņoja, ka Lietuva apsver iespēju iegādāties "airBaltic" akcijas. Viņš teica, ka pašlaik notiek sarunas par iespējamā darījuma nosacījumiem.

Latvijas satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) gada sākumā prognozēja, ka "airBaltic" akciju sākotnējais publiskais piedāvājums (IPO), ja process virzīsies sekmīgi, varētu notikt 2024.gada otrajā pusē vai gada beigās.

Septembrī "airBaltic" nolīga "STJ Advisors LLP" un "Superia Corporate Finance", kas konsultē plānoto IPO.

Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.

Lietuvā ir bijuši vairāki mēģinājumi veidot nacionālo lidsabiedrību, tomēr tie cietuši neveiksmi un pašlaik valstij nav savas nacionālās aviokompānijas.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Salaspilī būvēs jaunu dzīvojamo kvartālu (+VIDEO)

Projekta mājās būs 1-4 istabu dzīvokli.

Ekonomika Rīgā un Tallinā degvielas cenas kāpj, Viļņā tās samazinās

Pagājušajā darba nedēļā Rīgā un Tallinā degvielas cenas palielinājās, kamēr Viļņā tās samazinājās, liecina aģentūras LETA apkopotie dati.

Ekonomika Banku analītiķi Latvijā prognozē gada inflāciju 3,7-3,8% apmērā

Latvijā gada inflācija šogad maijā varētu būt bijusi 3,7-3,8%, kamēr mēnesi iepriekš gada inflācija bija 3,9%, aģentūrai LETA prognozēja banku analītiķi.

Ekonomika Viesītē durvis ver jauna alus darītava (+VIDEO)

"Šis nav stāsts par senām tradīcijām, bet gan par mūsdienīgu uzņēmējdarbību un pārliecību".

Lasiet arī

Sabiedrība VK iepazīstinās ar ziņojuma rezultātiem par valsts ieguldījumiem airBaltic

Kādus secinājumus ir izdarījuši auditori? Drīz uzzināsim!

Ekonomika FM: airBaltic galvenais fokuss nav papildu valsts finansējuma saņemšana

Šobrīd Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" galvenais fokuss ir investoru piesaiste un gatavošanās akciju sākotnējam publiskajam piedāvājumam (IPO), nevis papildu valsts finansējuma saņemšana, aģentūrai LETA norādīja Finanšu ministrijā (FM), komentējot, vai negatīva scenārija gadījumā valsts finansiāli atbalstīs aviokompāniju.

Ekonomika airBaltic: Pirmā ceturkšņa zaudējumi - 29 miljoni

airBaltic pirmajā ceturksnī apkalpojusi vairāk nekā miljonu pasažieru, un par 10 miljoniem samazinājušies zaudējumi.

Ekonomika airBaltic šogad strādāja ar gandrīz 30 miljonu eiro zaudējumiem

Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" koncerns šogad pirmajā ceturksnī strādāja ar 29,348 miljonu eiro zaudējumiem, kas ir par 27,8% mazāk nekā 2024.gada pirmajā ceturksnī, liecina kompānijas publiskotā informācija.