• Gita,
  • Ligita
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Noslēgts 3,7 miljardu eiro līgums par «Rail Baltica» pamattrases būvniecību

Teksta izmērs Aa Aa
Ekonomika
LETA 09:51, 22.12.2023


Par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) un pilnsabiedrība "E.R.B. Rail JV" noslēgušas līgumu 3,7 miljardu eiro apmērā par "Rail Baltica" pamattrases būvniecību, aģentūrai LETA pavēstīja EDzL pārstāvji.


Foto: LETA

Pilnsabiedrību "E.R.B. Rail JV" veido Francijas "Eiffage Génie Civil", Polijas "Budimex" un Itālijas "Rizzani de Eccher", kuras uzvarēja starptautiskā konkursā.

Pamattrases būvdarbi ietver "Rail Baltica" izbūvi ārpus Rīgas pilsētas robežām. Būvniekam būs jānodrošina "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas pamattrases infrastruktūra aptuveni 230 kilometru garumā - sliežu ceļu apakšbūvju un virsbūvju - izbūve, tostarp zemes sagatavošana, uzbērumu, dzelzceļa tiltu, ceļu, ceļa pazemes pāreju, pārvadu izbūve, inženiertehnisko tīklu pārvietošana, sliežu un balasta uzstādīšana.

EDzL pārstāvji atzīmē, ka "Rail Baltica" pamattrases būvniecības darbu sākšanai ir veikti nepieciešamie sagatavošanās darbi. Pašlaik tehniski gatavākais un arī stratēģiski nozīmīgākais, lai pēc iespējas ātrāk izveidotu savienojumu ar Eiropu, ir dienvidu posms Lietuvas virzienā, kur arī sāksies pirmie būvdarbi.

FIDIC ietvarlīgums nosaka maksimālo līgumsummu 3,7 miljardi eiro. Konkrētas katra trases posma izmaksas tiks aprēķinātas pēc būvprojektu saņemšanas. Līguma vadību, darbu un izmaksu uzraudzību veiks pasūtītājs un būvinženieris "Italferr" ("Ferrovie dello Stato Italiane Group"). Līguma izpildes uzraudzību veiks Satiksmes ministrija.

Būvdarbus īstenos posmos, sākotnēji pasūtot pirmās kārtas būvdarbus Bauskas novadā pie Iecavas, kur nākotnē atradīsies "Rail Baltica" infrastruktūras apkopes punkts. Darbi sāksies 2024.gada sākumā un ietvers dienvidu daļas reģionālās komandas un nepieciešamo resursu mobilizēšanu, būvprojektu izskatīšanu un sagatavošanos būvdarbiem, būvdarbu atbalsta bāzes izveidi, kā arī dzelzceļa apakšbūves darbus atbilstoši pirmajām piecām būvatļaujām 13 kilometru garumā. Šo darbu īstenošanai nodrošināts finansējums 165 miljonu eiro apmērā.

"Eiropas standarta ātrgaitas dzelzceļa būvdarbu specifika prasa atbilstoša mēroga starptautiskus partnerus, kam ir pieredze, kvalifikācija un saimnieciskās spējas uzņemties šādas saistības, atbildību un riskus. Pieredze rāda, ka Latvijas un ārvalstu uzņēmēji veido spēcīgas partnerības," pauž EDzL valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris.

Viņš arī atzīmē, ka apjomīga pamattrases būvdarbu sākšana un pieredzējušu būvuzņēmēju piesaiste ir būtiska, lai uzbūvētu trasi līdz 2030.gadam. Ne mazāk būtiski tas ir turpmākā finansējuma piesaistei, jo, sniedzot pieteikumus, skrupulozi tiek vērtēta gatavība un spēja īstenot plānotos darbus.

Vienlaikus EDzL pārstāvji pauda, ka, ņemot vērā lielo darba apmēru, sagaidāma arī ļoti plašu nacionālo būvnieku iesaiste pamattrases būvdarbos.

"Ņemot vērā jau sāktos darbus atsevišķos "Rail Baltica" dzelzceļa pamattrases posmos Lietuvā, nupat parakstīto pamattrases būvniecības līgumu Latvijā un izsludinātos būvdarbu iepirkumus Igaunijā, plānojam, ka nākamgad tiks uzsākti kopumā vairāk nekā 100 kilometru pamattrases būvdarbi paralēli jau notiekošajai nepieciešamās infrastruktūras izbūvei," norāda Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail", kas izveidots dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanai, valdes locekle Kitija Gruškevica.

Jau vēstīts, ka valdība otrdien, 19.decembrī, konceptuāli atbalstīja līguma parakstīšanu par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" pamattrases būvdarbiem Latvijā 3,7 miljardu eiro vērtībā, sākotnēji pasūtot pirmās kārtas būvdarbus 165 miljonu eiro vērtībā.

Starptautiskais konkurss par "Rail Baltica" pamattrases būvniecību notika divās kārtās. Pirmajā kārtā dalību "Rail Baltica" pamattrases būvniecībai bija pieteikuši seši kandidāti - uzņēmumu apvienības, kuras veidoja 17 būvniecības jomas uzņēmumi, pārstāvot kopumā astoņas valstis. Savukārt gala finanšu piedāvājums pēc sarunu procedūrām tika saņemts no uzvarējušā pretendenta. "Rail Baltica" ir stratēģiskās nozīmes un duālās izmantošanas infrastruktūra, tāpēc un atbilstoši likumam Valsts drošības dienests izvērtēja visus pretendentus.

Pilnsabiedrība "E.R.B. Rail JV" reģistrēta 2023.gada 12.oktobrī, liecina "Firmas.lv" informācija.

EDzL ir projekta "Rail Baltica" nacionālais ieviesējs Latvijā. EDzl ir valstij pilnībā piederoša kapitālsabiedrība.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2026.gada līdz 2030.gadam.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Aptauja: Latvijā 47% no transportlīdzekļu īpašniekiem iegādājas KASKO

Latvijā 47% no transportlīdzekļu īpašniekiem iegādājas sauszemes transportlīdzekļu (KASKO) apdrošināšanu, aģentūru LETA informēja Latvijas Apdrošinātāju asociācijā (LAA), atsaucoties uz veiktās aptaujas datiem.

Ekonomika Aptauja: Trešdaļai iedzīvotāju galvenais šķērslis mājokļa iegādē ir augsta cena

Trešdaļai jeb 32% Latvijas iedzīvotāju galvenais šķērslis mājokļa iegādē ir augstas nekustamā īpašuma cenas, aģentūru LETA informēja "Luminor Bank" pārstāvji, atsaucoties uz veikto aptauju.

Ekonomika Uzņēmējs Ģirts Rungainis: «Darbaspēka izmaksas Latvijā ir zemākas» (+VIDEO)

Investīcijas no ārvalstīm ir svarīgas ne tikai Rīgai, kas ir valsts ekonomikas motors, bet arī reģioniem.

Lasiet arī

Sabiedrība "Eiropas dzelzceļa līniju" valdes priekšsēdētājs Diļevs atstāj amatu

Par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgās SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs no šodienas saistībā ar pilnvaru termiņa beigām pārstās pildīt amata pienākumus, aģentūru LETA informēja EDzL pārstāvji.

Sabiedrība "Tas būtu skandāls, ja ne veiksmīgu projektu uzņēmumos palielinātu atalgojumu"

Tas būtu skandāls, ja ne pārāk veiksmīgu projektu uzņēmumos palielinātu atalgojumu, trešdien pēc tikšanās ar premjeri Eviku Siliņu (JV) žurnālistiem sacīja Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs.

Ekonomika «RB Rail» nosauca galveno šķērsli «Rail Baltica» projektā

Galvenais šķērslis privātās un publiskās partnerības (PPP) modeļa izmantošanai dzelzceļa "Rail Baltica" projekta īstenošanā ir laiks, aģentūrai LETA norādīja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" valdes priekšsēdētājs Marko Kivila.

Ekonomika Atsākta Rail Baltica Rīgas Centrālās stacijas ēkas būvniecība

Būvnieku pilnsabiedrība "BeReRix" atsākusi "Rail Baltica" Rīgas Centrālās stacijas ēkas būvniecību, nformēja "Rail Baltica" projekta nacionālā ieviesēja SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL).