Starptautiskās dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta īstenotājs SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" noslēdzis 141,5 miljonus eiro vērtu līgumu ar Itālijas uzņēmumu "Italferr" ("Ferrovie dello Stato Italiane Group") par "Rail Baltica" pamattrases būvdarbu inženierkonsultanta un būvuzraudzības pakalpojuma sniegšanu Latvijā, liecina informācija "Eiropas dzelzceļa līnijas" mājaslapā.
Informācija Iepirkumu uzraudzības biroja mājaslapā liecina, ka kopējā līgumcena ir 141 567 182,7 eiro.
Inženiertehnisko darbu uzraudzība būs jānodrošina aptuveni 230 kilometrus garās dzelzceļa līnijas izbūves un garantijas laikā.
Pēc izsludinātās slēgtā konkursa otrās kārtas piedāvājumu izvērtēšanas par uzvarētāju tika atzīts Itālijas uzņēmums ar gandrīz 40 gadu starptautisko pieredzi dzelzceļu pārvaldībā un izbūvē "Italferr". Uzņēmuma iesniegtais piedāvājums tika atzīts par darbu kvalitātes un profesionālās pieredzes attiecības labāko piedāvājumu.
Līguma izpildes laikā inženierkonsultants nodrošinās būvprojektu izskatīšanu un būvniecības sagatavošanās darbu sākšanu, starptautisko un vietējo ekspertu piesaisti, dokumentācijas sagatavošanu un nolikumu atbilstību Eiropas Savienības (ES) normatīviem, būvuzraudzību atbilstoši starptautiski atzītai FIDIC praksei, būvniecības aktivitāšu atbilstību Latvijas likumdošanai, kā arī izmaiņu rīkojumu, realizēto būvdarbu, finanšu plūsmas līguma ietvaros un citas dokumentācijas auditu un pārbaudi.
"Eiropas dzelzceļa līnijas" pārstāvji atzīmē, ka "Italferr" ir iesaistīts "Rail Baltica" projektā kopš 2021.gada, sniedzot atbalstu jaunās ātrgaitas līnijas elektrifikācijas ieviešanā, kā arī 2022.gadā tika noslēgts līgums par vilcienu vadības un signalizācijas apakšsistēmu inženiertehnisko un projektu vadības pakalpojumu sniegšanu trases sagatavošanai, iepirkumam un būvuzraudzībai.
Savukārt uzņēmuma starptautiskā pieredze ir iegūta piedaloties Itālijas, Lionas-Turīnas, Kalifornijas, Teksasas, Kairo un Saūda Arābijas ātrgaitas dzelzceļa līniju ieviešanas projektos.
Līguma izpildes laikā vairāki desmiti starptautisko ekspertu pārcelsies uz Latviju, kur sadarbībā ar vietējiem speciālistiem veidos integrētu komandu, kas būs iespēja arī paaugstināt vietējās ekspertīzes līmeni.
Konkursa otrajā kārtā piedalīties bija uzaicināti uzņēmumi, kas atbilda iepirkumā noteiktajām juridiskajām un pieredzes kvalifikācijas prasībām - "Italferr", "Systra S.A (Francija) un personu apvienība, kas sastāv no "Tecnica y Proyectos S.A." un "Prointec S.A.U." (Spānija).
Pamattrases būvniecības iepirkumā izvēlētais būvnieks "E.R.B. "Rail Baltica" JV", ko veido "Eiffage Génie Civil SAS" (Francija), "Budimex S.A." (Polija) un "Rizzani de Eccher S.p.A" (Itālija), pēc līguma parakstīšanas kopā ar "Italferr" sāks būvniecības sagatavošanas darbus.
Pirmā gada aktivitātēs ir paredzēta centrālās vadības komandas iesaiste, kas kopā ar būvnieku izstrādās sākotnējo būvniecības darbu plānu un optimizēs būvprojekta risinājumus dzelzceļa līnijas sākotnējā posmā. Vēlāk tiks izveidotas reģionālās vadības komandas, kas pārvaldīs būvuzraudzības darbus ārpus Rīgas.
Šī projekta finansējumu 81-85% robežās nodrošina ES infrastruktūras savienošanas instruments, bet atlikušo daļu - Latvijas valsts budžeta līdzekļi. ES atbalsta saņēmējs un projekta īstenotājs ir Satiksmes ministrija.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Daļa izmaksu tiks segtas no ES līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.