Ņemot vērā sociālo mediju un satura mārketinga nozares pastāvīgo izaugsmi, influenceru mārketinga attīstību un patērētāju maldinājuma riskus, PTAC arī 2022.gadā veica uzraudzību, konsultēja un dažādu pasākumu ietvaros informēja influenceru mārketinga jomas pārstāvjus, galveno uzmanību pievēršot sociālās saziņas vidē sniegtās komerciālās informācijas nošķiršanai, vispārējām reklāmu prasībām un maldinājumam par dažādu produktu īpašībām.
Analizējot situāciju, PTAC norāda, ka ir vairāki būtiskākie pārkāpumi, tostarp tiek noklusēts informācijas komerciālais raksturs, nesniedzot norādes par reklāmu vispār vai sniedzot neatbilstošas norādes, proti, tiek īstenota negodīga un maldinoša komercprakse. Tāpat nav ievērotas speciālās prasības uztura bagātinātāju reklāmā, piemēram, tiek izplatīta normatīvajiem aktiem neatbilstoša reklāma, izmantojot apgalvojumus par produkta ietekmi uz veselību un pārkāpjot prasību par brīdinājumu.
Vienlaikus netiek ievērots smēķēšanas produktu reklāmas aizliegums, pārkāpjot tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumu, kā arī tiek sniegta tādu produktu reklāma, kuru pārdošana nav atļauta Latvijas tirgum, piemēram, kanabidiolu jeb CBD produktu reklāma iekšķīgai lietošanai.
PTAC uzsver, ka 51 gadījumā, konstatējot potenciālus pārkāpumus, preventīvās uzraudzības ietvaros notikusi saziņa ar influenceriem par pārkāpumu novēršanu un pārkāpumi tika novērsti, savukārt sešos gadījumos uzsāktas administratīvās lietas, kuru ietvaros pārkāpumi arī pārsvarā novērsti labprātīgi. Trīs gadījumos saņemta personu rakstveida apņemšanās turpmāk nepieļaut lietā konstatētos pārkāpumus.
Vienlaikus 2023.gadā PTAC veica izpēti sociālajās vietnēs un secināja, ka tirgus situācija influenceru mārketinga jomā ir ievērojami uzlabojusies. Tika konstatēts, ka populārākie influenceri sociālajos medijos komerciāla satura publikācijās pārsvarā izmanto atbilstošas reklāmas norādes. Tas liecina, ka informētība un izpratne par normatīvo aktu prasībām šajā jomā ir pieaugusi.
Vienlaikus izpētes ietvaros atklāts, ka tie satura veidotāji, kuri savu profilu izmanto paši savu preču, pakalpojumu vai saimnieciskās darbības reklamēšanā, ne vienmēr informē patērētājus par publicētā satura komerciālo raksturu.
PTAC uzsver, ka sociālajās vietnēs, starp personiska satura publikācijām publiskojot komerciāla rakstura saturu paša satura veidotāja interesēs, ir jāsniedz reklāmas norādes. Lai palīdzētu risināt neskaidrības un sniegtu atbildes uz aktuālajiem jautājumiem, PTAC ir izstrādājis ieteikumus par galvenajiem principiem influenceriem, kuri īsteno mārketinga pasākumus sociālajās vietnēs. Ieteikumi pieejami vietnē "www.ptac.gov.lv/lv/jaunums/socialie-tikli-un-infulenceru-marketings".
Turpinoties e-komercijas jomas attīstībai un pilnveidei, tostarp digitālā mārketinga un citu metožu izmantošanai, lai patērētājus mudinātu iegādāties konkrētas preces un pakalpojumus, PTAC arī šogad veic pastiprinātu influenceru mārketinga uzraudzību un to darīs arī turpmāk.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Pievienojiet komentāru
Anonīmi komentāri
Atbilēt
Anonīmi komentāri