Pērkot par 5 gadiem vecāku auto, būs jāmaksā speciāls nodoklis

Ekonomika
lsm.lv 11:21, 31.08.2020 14

Lai veicinātu Latvijas autoparka atjaunināšanu, paredz ieviest vienreizēju nodokli, iegādājoties par 5 gadiem vecāku spēkratu, vēsta Latvijas Radio. Ja Eiropas Savienībā vidējais automašīnu vecums ir 10–11 gadi, tad Latvijā braucam ar auto, kas ir trīs gadus vecāki nekā Eiropā. Nodokļa lielums vēl nav noteikts.

 
Foto: LETA

Eiropas transportlīdzekļu datu bāzes autoDNA.lv vadītājs Agris Dulēvičs pastāstīja, ka pēc divu mēnešu krituma pavasarī lietoto automašīnu reģistrācijas apjomi jūlijā atgriezās ierastajā līmenī. Krīzes laikā strauji kritās lietotu mašīnu reģistrācija un imports, bet Latvijā tas bija tikai dažus mēnešus, precīzāk – divus. Citās valstīs joprojām ir lieli pārvietošanās ierobežojumi, bet Latvijā situācija ir diezgan laba.

Pēc auto datu bāzes datiem redzams, ka Latvijā pērk vidēji 15 gadus vecus auto, Igaunijā – 14 gadus vecus. Pērk BMW, "Audi", "Volvo", "Volkswagen". Vidējā pirkuma cena ir 5000-6000 eiro. Pērk arī jaunākus auto – 2007., 2008. gada, bet salīdzinoši maz.

Jau februārī Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji rosināja Latvijā ieviest vienreizēju papildus nodokli, kas būs jāmaksā, reģistrējot par 5 gadiem vecāku automašīnu. SM Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns stāstīja, ka automašīnu pircēji bieži vien iegādājas tik vecus spēkratus, ka tie jau apdraud satiksmes drošību. Tāpat arī jādomā, kā samazināt kaitīgo izmešu daudzumu.

Senāk tapušie automobiļi ir būvēti pēc vecām tehnoloģijām, ir tehniski nolietoti un to detaļu nomaiņa, kas ietekmē izmešus, piemēram, kvēpu filtra, augstspiediena sūkņu remonts un regulēšana var izmaksāt pusi no automobiļa iegādes cenas. Protams, arī CO2 izmeši ir krietni lielāki, un tos nākas ikdienā elpot.

Piemēram, Lietuvā papildu nodokli ieviesa 2020. gada 1. jūlijā. Ja CO2 daudzums izplūdes gāzēs ir liels, tad papildus jāmaksā līdz 180 eiro. SM piedāvājums ir maksāt papildus par reģistrāciju tādu summu, ka tā varētu ietekmēt lēmumu par automašīnas iegādi.

Vectirāns uzsvēra, ka daudzu Eiropas valstu politika ir samazināt veco, īpaši ar dīzeļdzinējiem aprīkoto, automašīnu skaitu uz ceļiem, tās aizstājot ar jaunākām un videi draudzīgākām automašīnām.

Automobiļu ražotājvalstis var atļauties dotēt saviem iedzīvotājiem mazizmēra vai bezizmešu automobiļus un gatavojas tuvākajā laikā kardināli mainīt autoparka sastāvu. Tad būs ekonomiski izdevīgi no šiem auto atbrīvoties un iegādāties elektro automobiļus. Līdz ar to vecie auto vēl straujāk ienāks Latvijas tirgū un būs vēl lētāki nekā iepriekš.

Protams, papildus nodoklis, kaut arī vienreizējs, radīs papildu izmaksas automašīnu īpašniekiem.

Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins uzskata, ka plānotais nodoklis automašīnām, kas vecākas par 5 gadiem, apdrošināšanas maksu būtiski neietekmēs. Obligātajā civiltiesiskajā transportlīdzekļu apdrošināšanā (OCTA) nav atšķirības starp lietotiem un jauniem auto, bet lietotāja paradumiem. Savukārt KASKO apdrošināšanas izmaksas lietotām automašīnām pamazām krīt. Dārgākas ir jaunas automašīnas, tām arī apdrošināšana ir dārgāka. Abāšins ir pārliecināts, ka jāveicina autoparka atjaunināšana, bet apdrošināšanas jomu tas praktiski neietekmēs.

Par to, cik liels vienreizējs nodoklis būs jāmaksā, automašīnu reģistrējot, ja auto būs vecāks par 5 gadiem, diskusijas turpināsies, kad plānotās izmaiņas nodokļu likumprojektā apstiprinās Ministru Kabinets.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (14)


ARĪ KATEGORIJĀ

Ekonomika Lielākais aizsardzības industrijas izaicinājums ir cilvēkresursi

Patlaban lielākais aizsardzības industrijas izaicinājums ir cilvēkresursi, intervijā aģentūrai LETA sacīja Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijas ("DAIF Latvija") valdes priekšsēdētāja Elīna Egle-Ločmele.

Ekonomika Kurzemē sagaida bagātīgu zemeņu ražu (+VIDEO)

"Varam tirgū nolaist cenu jau pirmā gada ogām".

Ekonomika «RB Rail» nosauca galveno šķērsli «Rail Baltica» projektā

Galvenais šķērslis privātās un publiskās partnerības (PPP) modeļa izmantošanai dzelzceļa "Rail Baltica" projekta īstenošanā ir laiks, aģentūrai LETA norādīja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" valdes priekšsēdētājs Marko Kivila.

Ekonomika Elektroenerģijas tirgus cena pagājušajā nedēļā Latvijā pieauga par 46%

Elektroenerģijas tirgus cena pagājušajā nedēļā Latvijā pieauga par 46% - līdz 94,90 eiro par megavatstundu (MWh), informēja AS "Latvenergo" pārstāvji.

Lasiet arī

Sports Akcijā aicinās iedzīvotājus lifta vietā izmantot kāpnes

Lai atgādinātu par fizisko aktivitāšu nozīmīgumu ikdienā, šodien norisinās akcija "Diena bez lifta 2024", aģentūru LETA informēja Latvijas Tautas sporta asociācija.

Kultūra Rutku Tēva romānu «Dumpīgā Rīga» iestudēja uz Nacionālā teātra skatuves (+VIDEO)

Darbības laiks – 1582. gada pavasaris, kad Rīgā notiek Kalendāru nemieri, jo rīdziniekiem ir savs viedoklis par Eiropas kārtību.

Pasaule Pakistāna: Indija plāno militāru triecienu

Pakistānai ir "ticami izlūkošanas dati", ka Indija plāno militāru triecienu, trešdienas rītā paziņoja Pakistānas informācijas ministrs Ataulla Tarars, solot "apņēmīgu atbildi" uz to.

Kriminālziņas Pieļauj, ka pulksteņu veikalu Vecrīgā aplaupījis ceļojošs noziedznieku grupējums

Pulksteņu veikalu Vecrīgā varētu būt aplaupījis mobils organizēts ceļojošs grupējums, kas nodarbojas ar šāda veida noziegumiem, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta panorāma" pieļāva Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes Kriminālpolicijas pārvaldes priekšnieks Raimonds Kronbergs, norādot, ka tā ir viena no pašreizējām izmeklēšanas versijām.