SM uzsver, ka Krievijas darbības ir klaji un pastāvīgi ICAO noteikumu pārkāpumi un rada tiešus draudus globālajai civilās aviācijas drošībai.
Satiksmes ministrs Atis Švinka (P) norāda, ka Latvija pievienojas Igaunijas paustajam, ka valsts, kas ir iesaistīta tik nopietnos starptautisko tiesību pārkāpumos, nedrīkstētu ieņemt vietu ICAO augstākajā izpildinstitūcijā.
Ministrijā informē, ka ICAO Asamblejas 42.sesijas laikā, kas notiks no 2025.gada septembra līdz oktobrim Monreālā, Kanādā, plānotas ICAO pārvaldes institūcijas vēlēšanas. ICAO padome ir ne tikai tehniska lēmumu pieņemšanas institūcija, bet arī starptautiskās civilās aviācijas sistēmas veidotāja, kas balstās uz uzticības, likumīgas sadarbības un ICAO noteikumu un standartu ievērošanas principiem.
Krievijas pilna mēroga agresija pret Ukrainu ir saistīta ar civilās aviācijas infrastruktūras un gaisa telpas nelikumīgu okupāciju un militarizāciju, tostarp kontroli pār lidojumu informācijas reģioniem un lidostām, pārkāpjot gan Čikāgas konvenciju, gan vairākas ICAO rezolūcijas. Šīs darbības neievēro suverenitātes, drošības un neiejaukšanās pamatnormas, uzsver ministrijā.
Tāpat Krievija ir sistemātiski iesaistījusies globālās navigācijas satelītu sistēmas (GNSS jeb GPS) signālu traucēšanā, izmantojot traucēšanas un viltošanas metodes. Pēc ministrijā teiktā, šīs apzinātās darbības apdraud civilās lidmašīnas, bezpilotu lidaparātu lidojumus, apdraud navigācijas uzticamību un pārkāpj ICAO saistības nodrošināt starptautisko gaisa satiksmes drošību un aizsardzību. Šādai rīcībai ir bijušas tālejošas sekas, traucējot gaisa satiksmes kontroli un apgrūtinot lidojumus skartajos reģionos.
Ministrijā kā vienu no uzskatāmākajiem Krievijas civilās aviācijas drošības ignorēšanas piemēriem min "Malaysia Airlines" reisa MH17 notriekšanu 2014.gada 17.jūlijā virs Ukrainas austrumiem, kurā gāja bojā 298 cilvēki. 2025.gada 9.jūlijā Eiropas Cilvēktiesību tiesa pasludināja vēsturisku spriedumu, apstiprinot, ka Krievija ir atbildīga par MH17 iznīcināšanu un tās pasažieru un apkalpes locekļu nāvi.
Šis Eiropas augstākās cilvēktiesību tiesas atzinums uzsver briesmas, ko rada Krievijas nepārtrauktā iesaistīšanās starptautiskajā civilās aviācijas pārvaldībā, piebilda ministrijā.
Vienlaikus ministrijā norāda, ka 2025.gada 13.jūnijā ICAO padome pievērsās atkārtotiem GNSS signālu traucējumiem, kas piedēvēti Krievijai un ietekmē starptautisko aeronavigāciju Varšavas, Viļņas, Rīgas, Tallinas, Helsinku un Stokholmas lidojumu informācijas reģionos. Padome ir paudusi nopietnas bažas un mudinājusi Krieviju pilnībā ievērot Čikāgas konvenciju un tās pielikumus, kā arī novērst pārkāpumu atkārtošanos.
LETA jau ziņoja, ka globālās pozicionēšanas sistēmas (GPS) traucējumi Latvijas gaisa telpā šogad septiņos mēnešos fiksēti 774 reižu, kas ir 2,1 reizi vairāk nekā pērn attiecīgajā periodā.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Pievienojiet komentāru
Anonīmi komentāri
Atbilēt
Anonīmi komentāri