• Indriķis,
  • Ints,
  • Namejs
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Konceptuāli atbalsta ostu reformas likumdošanas paketi

Teksta izmērs Aa Aa
Sabiedrība
VS.LV 17:57, 27.05.2025


Grozījumi paredz lielajās ostās ieviest vienādu pārvaldības modeli, nosakot, ka ostas padomē ir četri locekļi - divi valsts un divi pašvaldības nominēti, atklātos konkursos izraudzīti profesionāli pārstāvji, savukārt ostas padomes priekšsēdētājs būtu satiksmes ministra nominēts pārstāvis, kuram ir izšķiroša balss gadījumos, ja balsu skaits dalās divās vienādās daļās.


Foto: LETA

Ostām Latvijas attīstībā un starptautiskajā savienojamībā ir nozīmīga loma, tai skaitā kā neatņemamai daļai no valsts stratēģiskās infrastruktūras, uzsver Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas priekšsēdētājs Kaspars Briškens. Komisija trešdien, 27.maijā, uzklausot visas iesaistītās puses, lēma atbalstīt Ministru kabineta virzīto ostu reformas modeli, kas paredz profesionālu ostu pārvaldību, nostiprina valsts izšķirošo ietekmi pār šiem stratēģiskajiem aktīviem, vienlaikus nodrošinot pilnvērtīgu pašvaldību iesaisti ostu pārvaldības ietvarā.

Deputāti sēdē konceptuāli atbalstīja izmaiņas Ostu likumā un saistītos grozījumus Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas likumā, kas paredz apjomīgas izmaiņas ostu pārvaldībā, tostarp attiecībā uz pārvaldes struktūru, ostu teritoriju nodalīšanu no industriālajām teritorijām, prasībām ostu padomu locekļiem, ostā strādājošo uzņēmēju vienlīdzīgu iesaisti stratēģisko lēmumu pieņemšanā, kā arī mazo ostu pārvaldību un valdes locekļu skaita būtisku samazināšanu.

"Piedāvātais ostu reformas modelis ir tapis vairāk nekā gadu ilgušās iesaistīto pušu sarunās un ir drosmīgs solis modernākas pārvaldības virzienā, sekmējot mūsu ostu pārorientāciju uz nākotnes biznesa segmentu attīstību. Tuvāko nedēļu darbs Saeimā parādīs, vai esam spējīgi atmest aizgājušo laiku saimniekošanās metodes un vienoties par laikmetam, globālās tirdzniecības tendencēm un labas pārvaldības principiem atbilstošu ostu pārvaldības modeli," norāda K.Briškens.

Grozījumi paredz lielajās ostās ieviest vienādu pārvaldības modeli, nosakot, ka ostas padomē ir četri locekļi - divi valsts un divi pašvaldības nominēti, atklātos konkursos izraudzīti profesionāli pārstāvji, savukārt ostas padomes priekšsēdētājs būtu satiksmes ministra nominēts pārstāvis, kuram ir izšķiroša balss gadījumos, ja balsu skaits dalās divās vienādās daļās. Visus ostu padomju locekļu amatos pēc atlases konkursu noslēguma apstiprinātu Ministru kabinets, tādējādi nodrošinot papildu kvalitātes kontroli.

Savukārt mazajās ostās paredzēts noteikt, ka ostas pārvalde ir attiecīgās pašvaldības iestāde un tās valdē ir ne vairāk kā pieci locekļi šobrīd iespējamo desmit vietā. Mazo ostu pārvaldē būtu vienādās proporcijās pārstāvētas pašvaldības amatpersonas un ostā strādājošo uzņēmēju pārstāvji, kā arī viens no locekļiem - tikai pēc pašvaldības ierosinājuma - būtu deleģējams no Ekonomikas, Zemkopības vai Satiksmes ministrijas. Tās nozīmē, ka mazo ostu pārvaldē būtu no diviem līdz pieciem pārstāvjiem, atkarībā no tā, vai pašvaldība rosina pārvaldībā iesaistīt arī minēto ministriju deleģēto pārstāvi vai pārstāvjus. Tāpat pašvaldībām paredzētas iespējas pašām noteikt attiecīgo ostu pārvalžu nolikumus.

Iecerētie grozījumi paredz arī izmaiņas ostu teritoriju robežās, lai veidotu skaidru dalījumu starp ostas pamatfunkciju veikšanai nepieciešamajām teritorijām un teritorijām, kuras iespējams attīstīt komerciālos nolūkos. Ostas pamatfunkciju teritorijā valsts un pašvaldības zemes un cita nekustamā īpašuma atsavināšana trešajām personām nebūs iespējama.

Izmaiņas noteic, ka ostas pārvalde izveidos ostas sadarbības padomi, kurā būs pārstāvēti ostas lietotāji, tostarp stividorkompāniju, regulāro līniju operatoru pārstāvji un citas ieinteresētās personas, sēdē pauda likumprojekta autori Satiksmes ministrijā. Šāds mehānisms nodrošinātu ne tikai ostas uzņēmēju iespējas ietekmēt stratēģisko lēmumu pieņemšanu ostā, bet arī vienlīdzīgas tiesības visiem uzņēmējiem šīs iespējas izmantot.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Svētdien Dziesmu un deju svētku gājiena laikā būs satiksmes ierobežojumi

Rīgā svētdien, 13.jūlijā, norisināsies XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku dalībnieku gājiens, kura laikā Rīgas centra ielās slēgs transportlīdzekļu satiksmi, informēja pašvaldības Ārējās komunikācijas nodaļas projektu koordinatore Lelde Rudzika.

Sabiedrība IeM analizē šūnu apraides paziņojumu nenonākšanu līdz adresātiem

Iekšlietu ministrijas (IeM) Informācijas centrs kopā ar tehniskajiem sistēmas izstrādātājiem sācis analizēt situācijas, kurās šūnu apraides paziņojums nav sasniedzis saņēmējus, informēja ministrija.

Sabiedrība Vasarā bērnu pieskatīšana valstī kļūst par ikdienas izaicinājumu (+VIDEO)

"Tas norāda uz plaisu starp ģimeņu vajadzībām un darba vides atbalsta mehānismiem".

Sabiedrība «Presidential Alert» Latvijā? VUGD skaidro paziņojuma izcelsmi

Šūnu tehnoloģijas trauksmes paziņojuma nosaukums un valoda ir atkarīga no mobilo telefonu operētājsistēmas izstrādātāju īpatnībām, taču patlaban valstij nav iespējams to mainīt pēc saviem ieskatiem, aģentūrai LETA atzina Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā (VUGD).

Lasiet arī

Ekonomika Rīgas ostā pārkrauto kravu apmērs divos mēnešos samazinājies par 13,2%

Rīgas brīvostā šogad pirmajos divos mēnešos pārkrauti 2,74 miljoni tonnu kravu, kas ir par 13,2% mazāk nekā 2024.gada attiecīgajā periodā, liecina brīvostas publiskotā informācija.

Ekonomika Latvijas ostās janvārī pārkrauts par 11,2% mazāk kravu

Latvijas ostās šogad janvārī pārkrāva 3,11 miljonus tonnu kravu, kas ir par 11,2% mazāk nekā attiecīgajā periodā pērn, liecina Satiksmes ministrijas apkopotā informācija.

Ekonomika Pērn samazinājies Latvijas ostās ārvalstu kuģu vizīšu skaits

Latvijas ostās pērn ārvalstu kuģi piestājuši 5736 reizes, kas ir par 2,9% vizītēm mazāk nekā 2023.gadā, informē Latvijas Jūras administrācija.

Ekonomika Latvijas ostās pērn pārkrauts par 6,8% mazāk kravu

Latvijas ostās pagājušajā gadā pārkrāva 36,012 miljonus tonnu kravu, kas ir par 6,8% mazāk nekā 2023.gadā, liecina Satiksmes ministrijas apkopotā informācija.