Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija trešdien pirms trešā lasījuma atbalstīja grozījumus Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā, kas paredz Latvijā ieviest aizliegumu alkoholisko dzērienu audio un audiovizuālajās reklāmās reklamēt šo dzērienu cenas vai atlaides.
Komisijā nobalsoja, ka šā likuma grozījumi stāsies spēkā vienlaikus ar grozījumiem Alkoholisko dzērienu aprites likumā attiecībā uz alkoholisko dzērienu un cenu atlaižu reklāmas ierobežojumiem.
Līdztekus komisija vēstulē Saeimas Sociālo un darba lietu komisijai aicinās pārskatīt termiņu, kad grozījumi stātos spēkā, nosakot to 1.janvārī.
Tāpat likuma grozījumi paredz, ka audio un audiovizuālos komerciālos paziņojumos, kā arī audiovizuālu elektronisko plašsaziņas līdzekļu raidījumos nedrīkstēs reklamēt arī tabakas aizstājējproduktus.
Elektroniskā plašsaziņas līdzekļu likumā noteikts, ka audio un audiovizuālos komerciāls paziņojums ir reklāma televīzijā vai radio, sponsorēšana, televīzijas vai radio veikals, produktu izvietošana un citi audio, vizuāli vai audiovizuāli paziņojumi, kas ievietoti raidījumā vai lietotāja veidotā video, izvietoti pirms vai pēc raidījuma vai lietotāja veidota video par samaksu vai citu atlīdzību vai pašreklāmas nolūkā un tieši vai netieši reklamē to personu preces, pakalpojumus vai tēlu, kuras veic saimniecisko darbību.
Šobrīd Latvijā saskaņā ar Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumu daļa alkoholisko dzērienu reklāma un televīzijas veikals ir aizliegti, izņemot attiecībā uz diviem dzērienu veidiem - alu un vīnu.
Tāpat likumā ir noteikti kritēriji ar alkoholisko dzērienu saistītajiem audio un audiovizuāliem komerciāliem paziņojumiem. Piemēram, alkoholisko dzērienu reklāmu nedrīkst adresēt nepilngadīgajiem un tajās nedrīkst piedalīties nepilngadīgie, kā arī tās nedrīkst mudināt uz pārmērīgu alkohola lietošanu vai negatīvi atspoguļot atturību vai mērenību alkohola lietošanā.
Jaunā likumprojekta mērķis ir aizliegt cenu un atlaižu reklāmu alum un vīnam televīzijā un radio, kas šobrīd nav aizliegta, tādējādi samazinot gan kopējo alkoholisko dzērienu patēriņu, gan riskantu alkoholisko dzērienu patēriņu sabiedrībā, vienlaikus pasargājot arī jauniešus no reklāmas negatīvās ietekmes, teikts likumprojekta anotācijā.