• Asja,
  • Asnate,
  • Dāgs,
  • Dārgs
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


«RB Rail» atklāj «Rail Baltica» nozīmi militārajai mobilitātei Baltijas reģionā

Teksta izmērs Aa Aa
Sabiedrība
VS.LV 12:22, 20.08.2024


Dzelzceļa infrastruktūras projekts "Rail Baltica" ir atzīts par ģeopolitisku un stratēģisku nepieciešamību, un šis savienojums ir svarīgs Baltijas valstu militārās mobilitātes stratēģijai, būtiski uzlabojot gan pārvietošanās kapacitāti un ātrumu, gan savienojamību ar Eiropas infrastruktūras artērijām, informē Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" pārstāvji, atsaucoties uz Eiropas Politikas analīzes centra ("Center for European Policy Analysis" (CEPA)) pētījumu.


Foto: LETA

Pētījumā secināts, ja dzelzceļi ir sadarbspējīgi ar Poliju un Vāciju, tie ir labākais risinājums bruņutehnikas un citas smagās militārās tehnikas transportēšanai uz Baltijas reģionu.

"Rail Baltica" projekts ir plānots pasažieru un kravu mobilitātes uzlabošanai, taču arī militārās mobilitātes vajadzībām, nodrošinot atbilstošu infrastruktūru un ritošā sastāva jaudu. Šobrīd vienīgais dzelzceļa posms Baltijā, kas ir savietojams ar Eiropas 1435 milimetru sliežu platumu, ir no Kauņas līdz Polijas robežlīnijai, kura tehniskie parametri gan atšķiras no "Rail Baltica" paredzētajiem. "RB Rail" skaidro, ka Eiropas sliežu platuma infrastruktūras izveidošana ir būtiska Baltijas valstu pilnīgai integrācijai Eiropas Savienības (ES) dzelzceļa pārvadājumu tirgū.

Standarta platuma dzelzceļi ļauj pārvadāt militāro aprīkojumu pāri robežām, nemainot sliežu platumu, kas prasa papildu laiku un ir arī izaicinoši loģistikas ziņā. Dzelzceļa standartizācija palielina ES spēju reaģēt uz drošības apdraudējumiem un stiprināt mazāk aizsargātos reģionus, skaidro "RB Rail" pārstāvji.

Militārās loģistikas plānošanā, jo sevišķi krīzes laikā lielu lomu spēlē laiks. Bijušais ASV armijas komandējošais ģenerālis Eiropā ģenerālleitnants Bens Hodžess akcentējis militārās loģistikas sarežģītību, uzsverot nepieciešamību atpazīt draudus, pieņemt politiskus un militārus lēmumus un ātri izvietot NATO spēkus potenciālo konfliktu skartajās teritorijās. Hodžess norādījis, ka pirmos divus uzdevumus ir grūti izdarīt kā mājasdarbu iepriekš, taču trešo var atrisināt miera laikā, novēršot esošās infrastruktūras vājās vietas.

Nesen veiktā "Rail Baltica" izmaksu un ieguvumu analīze atklāja, ka miera laikā "Rail Baltica" ar vienu 40 vagonu vilcienu varētu aizstāt septiņu kilometru garu militāro konvoju, informē "RB Rail" pārstāvji.

"RB Rail" valdes priekšsēdētāja vietniece Kitija Gruškevica uzsver, ka Baltijas valstu savienošanai ar Rietumu sabiedrotajiem - dzelzceļu ziemeļu-dienvidu virzienā - ir jābūt mūsu stratēģiskajai prioritātei, jo uzlabotās aizsardzības spējas šajā ģeopolitiski jūtīgā un nestabilā laikā demonstrē atturēšanas spēku.

Attīstītai un savietojamai dzelzceļa infrastruktūrai ir izšķiroša nozīme reģiona aizsardzības gatavībā. "Rail Baltica" ātrgaitas dzelzceļa infrastruktūru paredzēts pielāgot smagās militārās tehnikas pārvietošanai. Dzelzceļa transports arī samazina ceļu infrastruktūras nolietojumu, nodrošinot drošāku un efektīvāku specializēto kravu, tostarp smagās tehnikas un potenciāli bīstamo kravu, kustību. Tāpat arī tiek plānots, ka "Rail Baltica" varēs nodrošināt NATO transporta un nacionālo bruņoto spēku vajadzības, "Rail Baltica" ekonomisko ietekmi par aptuveni diviem līdz četriem miljoniem eiro gadā un militāro mācību efektivitāti.

Projekta laikā Baltijas valstis tiks integrētas arī paplašinātajā Eiropas transporta tīklā, virzoties uz standartizētu dzelzceļa infrastruktūru visā Eiropā. "Rail Baltica" nacionālā ieviesēja Latvijā "Eiropas dzelzceļa līnijas" valdes locekle Baiba Zauere norāda, ka dzelzceļš joprojām ir efektīvākais transporta veids liela apjoma vai smagsvara kravu pārvietošanai garās distancēs. Tāpēc ir būtiski nodrošināt, ka dzelzceļa tīklu sistēma ir piemērota šādu kravu pārvadāšanai.

Zauere skaidro, ka "Rail Baltica" infrastruktūra tiek plānota un projektēta ciešā sadarbībā ar atbildīgajām institūcijām, lai nodrošinātu valsts aizsardzībai nepieciešamās prasības, sākot ar kravu gabarītiem un slodzēm, beidzot ar paaugstinātām drošības prasībām stacijām. Vairākiem stratēģiski nozīmīgajiem punktiem piesaistīti arī ES militārās mobilitātes līdzekļi.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Rīgā būs vērojama pastiprināta karavīru un militārās tehnikas pārvietošanās

Mācību "Namejs 2024" laikā šonedēļ Rīgā būs vērojama pastiprināta karavīru un militārās tehnikas pārvietošanās, informē Rīgas dome.

Sabiedrība Prezidents iesniedz iniciatīvu par algu iesaldēšanu

Saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes 65. pantu Valsts prezidents ir nosūtījis izskatīšanai likumprojektu "Grozījums Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā" un lūdz šo likumprojektu izskatīt steidzamības kārtībā.

Sabiedrība Saeimā iesniedz iniciatīvu par pensiju 2. līmeņa iemaksu nesamazināšanu

Iniciatīva, kuras mērķis ir nosargāt Latvijas iedzīvotāju nākotnes pensiju uzkrājumus no to iztērēšanas šodienas valsts budžeta izmaksu segšanas vajadzībām, sasniedza vajadzīgo 10 tūkstošu parakstu slieksni visstraujāk platformas ManaBalss.lv pastāvēšanas vēsturē.

Sabiedrība Vidzemes jaunieši aicināti uz Zinātnieku nakti Valmierā (+VIDEO)

Visā Eiropā zinātniskās institūcijas atraktīvā un populārā veidā iepazīstina ar dažādām nozarēm.

Lasiet arī

Sabiedrība Galvenā prioritāte - panākt vienošanos par pirmās kārtas izbūves plānu

Šobrīd 278,6 km no 870 km garās Rail Baltica pamattrases ir būvniecības līgumu stadijā, un vēl 227,5 km pamattrases atrodas iepirkuma posmā.

Sabiedrība Lēmums “Rail Baltica” projektā iekļaut “Rīgas cilpu” pieņemts bezatbildīgi

Nepārdomāti lēmumi valsti padara par ķīlnieku, kā arī rada riskus valsts finansiālajai stabilitātei un saistībām.

Sabiedrība "Rail Baltica ir civils projekts, taču tam ir būtiska militāra ietekme"

Vācijas starptautiskā raidorganizācija Deutsche Welle, apmeklējot būvlaukumus un tiekoties ar Rail Baltica projektā iesaistītajiem, inženieriem un politiķiem, nesen veikusi reportāžu par Rail Baltica, ātrgaitas dzelzceļa infrastruktūru, kuras būvniecība šobrīd notiek visās trīs Baltijas valstīs.

Sabiedrība Latvijas valdībai jāmeklē nauda Rail Baltica līdzfinansēšanai

Eiropas Komisijas (EK) atbalstītajam 345,817 miljonu eiro līdzfinansējumam dzelzceļa projekta "Rail Baltica" būvniecības aktivitātēm nepieciešams nodrošināt Latvijas nacionālo līdzfinansējumu 61,032 miljonu eiro jeb 15% apmērā, teikts Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotajā informatīvajā ziņojumā, kas iesniegts saskaņošanai valdībā.

Savukārt pievienotās vērtības nodokļa (PVN) nomaksai nepieciešams piešķirt 76 894 527 eiro.