Eiropas Komisijas (EK) atbalstītajam 345,817 miljonu eiro līdzfinansējumam dzelzceļa projekta "Rail Baltica" būvniecības aktivitātēm nepieciešams nodrošināt Latvijas nacionālo līdzfinansējumu 61,032 miljonu eiro jeb 15% apmērā, teikts Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotajā informatīvajā ziņojumā, kas iesniegts saskaņošanai valdībā.
Savukārt pievienotās vērtības nodokļa (PVN) nomaksai nepieciešams piešķirt 76 894 527 eiro.
Eiropas Komisijas (EK) atbalstītajam 345,817 miljonu eiro līdzfinansējumam dzelzceļa projekta "Rail Baltica" būvniecības aktivitātēm nepieciešams nodrošināt Latvijas nacionālo līdzfinansējumu 61,032 miljonu eiro jeb 15% apmērā, teikts Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotajā informatīvajā ziņojumā, kas iesniegts saskaņošanai valdībā.
Savukārt pievienotās vērtības nodokļa (PVN) nomaksai nepieciešams piešķirt 76 894 527 eiro.
Tostarp nepieciešamā nacionālā līdzfinansējuma daļa 2024.gadā būtu divi miljoni eiro, 2025.gadā - 17,1 miljons eiro, 2026.gadā - 24,2 miljoni eiro, 2027.gadā - 12,8 miljoni eiro, bet 2028.gadā - 4,9 miljoni eiro.
Savukārt PVN nomaksai nepieciešamā summa 2024.gadā ir 2,5 miljoni eiro, 2025.gadā - 21,5 miljoni eiro, 2026.gadā - 30,6 miljoni eiro, 2027.gadā - 16,1 miljons eiro, bet 2028.gadā - 6,2 miljoni eiro.
Tāpat, ņemot vērā, ka daļai aktivitāšu tika samazināts finansējums vai tās tika noraidītas, ir nepieciešams palielināt valsts budžeta līdzfinansējuma daļu par 33 791 985 eiro, kas nepieciešami būvuzraudzības un citu ar būvdarbiem saistīto aktivitāšu veikšanai. Papildus PVN apmaksai nepieciešamā summa 6 386 685 eiro.
SM ziņojumā teikts, ka Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) desmitajā uzsaukumā nav ticis piešķirts EK finansējums aktivitātēm, kas līdz šim ir tikušas atbalstītas, tostarp zemju ieguvei - par summu 44,95 miljoni eiro, lai turpmākajos uzsaukumos varētu pieteikties būvdarbiem posmā Vangaži-Igaunijas robeža, kā arī kopuzņēmuma "RB Rail" īstenotajām aktivitātēm (kvalitātes kontrole, globālā projekta koordinēšana), kur Latvijas daļa veido 23 307 545 eiro. Papildus PVN apmaksai nepieciešami 4 405 126 eiro.
SM ziņojumā teikts, ka EK pieņemtais lēmums par atbalstu aktivitātēm ar samazinātu finansējumu izjauc ierasto proporciju (85/15) starp diviem finansējuma avotiem - EK un valsts budžetu, liekot palielināt valsts budžeta daļu, lai finansētu ar būvdarbiem saistītās, bet no EK neatbalstītās vai samazinātā apjomā atbalstītās aktivitātes.
Vispārējās aploksnes finansēšanas līguma nosacījumu izpildei ir nepieciešams papildus paredzētajam nacionālajam līdzfinansējumam 15% (29,5 miljoni eiro) piešķirt līdzekļus no valsts budžeta 33,8 miljonu eiro apjomā, kas segtu samazināto Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūra (CINEA) piešķirtā finansējuma daļu ar būvdarbiem saistītām aktivitātēm.
SM skaidro, ka finansējums nepieciešams, lai veiktu būvuzraudzību, būvniecības procesā nepieciešamās tehniskās ekspertīzes, projekta ieviešanas atbalsta pasākumus, pilnībā izbūvētu Skultes būvmateriālu uzglabāšanas bāzi/infrastruktūras apkopes punktu. Vispārējā aploksnē EK nav piešķīrusi finansējumu arī kopuzņēmuma "RB Rail" īstenotām aktivitātēm, tas ir, projekta koordinēšanai, kontrolei un uzraudzībai, digitālai pamatlīdzekļu pārvaldības sistēmas izveidošanai. Sadalot izmaksas neatbalstītajām aktivitātēm līdzīgās daļās starp visām Baltijas valstīm, Latvijas daļa no 2024. līdz 2028.gadm kopsummā veido 23,3 miljonus eiro.