• Aldis,
  • Aldris,
  • Alfons
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Rīgas centrālās stacijas būvnieks nav saņēmis maksājumus 43 miljonu eiro apmērā

Teksta izmērs Aa Aa
Sabiedrība
LETA 18:38, 04.07.2024


Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" Rīgas centrālās dzelzceļa stacijas būvnieka pilnsabiedrības "BeReRix" nesaņemtie maksājumi jūlija sākumā ir 43,233 miljonu eiro apmērā, pavēstīja "BeReRix" biedru pilnvarotais pārstāvis Guntis Āboltiņš-Āboliņš.


Foto: LETA

Tostarp 15,541 miljonu eiro veido izdarītie darbi, 12,283 miljonus eiro - avansa maksājumi, 11,72 miljonus eiro - indeksācija, bet 3,688 miljonus eiro - ieturējuma nauda.

Āboltiņš-Āboliņš skaidroja, ka izdarītie darbi šajā aprēķinā nozīmē darbus, kuri ir paveikti, bet maksājumi vēl nav saņemti, tostarp arī maksājumi, kuriem vēl nav pienācis maksāšanas termiņš. No maksājumu summas par izdarīto darbu 5,442 miljoni eiro līdz 3.jūlijam ir kavēti maksājumi. Pārējie maksājumi ir vai nu apstiprināšanas procesā, vai jau ir apstiprināti un nosūtīti uz Satiksmes ministriju maksājuma izpildei.

Tāpat Āboltiņš-Āboliņš skaidroja, ka avansa maksājumi ir paredzēti darbiem dzelzceļa infrastruktūras un signalizācijas izbūvei projekta dienvidu pusē, kā arī pirmajam posmam Daugavas tiltam. Ieturējuma naudas atmaksa ir paredzēta par izdarītajiem un nodotajiem darbiem iepriekšējos gados. Inflācijas korekcija atbilstoši līgumā definētajai inflācijas formulai šajā kalkulācijā ir par laika periodu no 2023.gada oktobra līdz 2024.gada maijam.

Jautāts, kāda tad būt kavētā summa līdz gada beigām, ja maksājumi netiks veikti, Āboltiņš-Āboliņš skaidroja, ka līdz gada beigām "BeReRix" plāno saņemt maksājumus par izdarītajiem darbiem jūnijā, jūlijā, augustā un septembrī, kas kopā ar inflāciju veido 16,5 miljonus eiro. Par darbiem oktobrī, novembrī un decembrī maksājumi tiks saņemti, visticamāk, 2025.gadā.

Savukārt jautāts, vai šobrīd būvdarbi stacijā notiek pēc plāna, Āboltiņš-Āboliņš atbildēja apstiprinoši, norādot, ka apstiprinātie būvdarbi norit pēc plāna. "BeReRix" strādā pie sliežu ceļu izbūves projekta dienvidu pusē pagaidu satiksmes nodrošināšanai 1520 milimetru platuma sliedēm. Tāpat darbs norit dzelzceļa satiksmes signalizācijas izbūves. Daugavas tiltam tiek izbūvēti pirmie balsti un plānā tuvākajā laikā ir paredzēts sākt tilta laidumu izbūvi.

Vienlaikus Āboltiņš-Āboliņš informēja, ka, salīdzinot ar šo pašu periodu pērn, "BeReRix" patlaban strādā ar aptuveni vienu trešdaļu jaudas.

"Lielākai daļai būvdarbu šobrīd nav saņemts rīkojums to sākšanai, tajā skaitā arī inženiertīklu, fasādes, jumta, apdares un citiem darbiem stacijas ēkas zonā, kas secīgi ietekmē sliežu ceļu un kontakttīklu izbūvi stacijas ēkas zonā," pavēstīja Āboltiņš-Āboliņš.

Jautāts, cik ilgi būvnieki varētu vēl turpināt darbus, nesaņemot rēķinu apmaksu, Āboltiņš-Āboliņš atbildēja, ka "BeReRix" plāno darbus atbilstoši iespējām saņemt maksājumus no Satiksmes ministrijas. Pat mazākās nobīdes no plānotās naudas plūsmas situāciju padara kritisku, tādējādi cieš ne tikai "BeReRix", bet arī apakšuzņēmēji, lielākoties Latvijas uzņēmumi. Šāda situācija var ietekmēt arī darbinieku algu izmaksu.

"Darba tempa samazinājums jau šobrīd ir acīmredzams un maksājumu disciplīnai neuzlabojoties, to neizbēgami nāksies samazināt vēl vairāk. Apstiprinātu leģitīmu rēķinu nemaksāšana ir tiesību pārkāpums. Mēs uzskatām, ka līgums ir jāpilda gan būvniekiem, gan pasūtītājam. Rēķinu nemaksāšanas stratēģija rada zaudējumus valstij nevajadzīgās soda naudās, tiesvedību izdevumos un valsts amatpersonu bezdarbības dēļ izraisītos sadārdzinājumos un laika kavējumos," norādīja Āboltiņš-Āboliņš.

Viņš piebilda, ka tiek pārkāpts arī Civillikums un starptautiskās inženierkonsultantu organizācijas FIDIC līgumu principi, kā rezultātā Latvijas valstij nāksies šos pārkāpumus aizstāvēt Eiropas institūcijās un tiesās.

"Sekojoši, darbu apturēšana vai turpināšana ir vismazāk svarīgais jautājums un mēs savu uzmanību veltīsim savu likumisko tiesību realizācijai," pauda Āboltiņš-Āboliņš.

Jau ziņots, ka koalīcija vēlas pārskatīt "Rail Baltica" staciju līgumu un sadārdzinājumu izmaksas pirms rēķinu apmaksas.

Pirmdien, 1.jūlijā, pēc koalīcijas sanāksmes Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) žurnālistiem norādīja, ka ir jāgūst pārliecība, ka ir izdarīts viss iespējamais, lai maksimāli sadārdzinājumu samazinātu. Valdība vēlas pārskatīt visus noslēgtos līgumus, lai turpmāk nebūtu sadārdzinājumu, bet esošos sadārdzinājumus varētu novērst.

"Darbu pie šī turpināsim, bet bez šādas caurskatīšanas, pārskatīšanas arī izmaksu ziņā patlaban nevaram virzīties uz priekšu ar rēķinu samaksu," pauda premjere, piebilstot, kad tas būs izdarīts, kā arī būs rasta iespēja piedzīt no potenciālajiem vainīgajiem kompensāciju, tad varētu virzīties uz priekšu.

Ministru prezidente sacīja, ka Satiksmes ministrija esot vērsusies prokuratūrā.

Tāpat, ja arī turpmāk potenciāli ir nosacījumi, kas ietver papildu izmaksas, Siliņa vēlas, lai tiktu arī izskatītas visas iespējas noslēgtos līgumus pārskatīt, lai būtu pēc iespējas mazāk no budžeta jāsedz kādi radušies sadārdzinājumi un tādas izmaksas.

Arī pēc Valsts kontroles ziņojuma, tagad esot ļoti grūti paskaidrot, kā "Rail Baltica" projekts ir tik ļoti sadārdzinājies, teica premjerministre.

Savukārt satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) pauda, ka 39 miljonu virssaistības tika iepriekš uzņemtas bez skaidras pārliecības, ka tam ir pieejams finansējums. Viņš arī uzsvēra, ka ir svarīgi atrast veidu, kā saistības pildīt, vienlaikus tās izvērtējot, lai koalīcijas partneri gūtu pārliecību, ka tas ir leģitīms rēķins, kas jāapmaksā.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Nākamās nedēļas sākumā, kļūstot siltākam, sniegs nokusīs

Pēc ziemīgas nedēļas nogales jau pirmdien Latvijā atgriezīsies siltāks laiks. Kurzemē sniegs nokusīs strauji, citviet tas notiks pakāpeniskāk, prognozē sinoptiķi.

Sabiedrība Latvijā ir liels audžuģimeņu iztrūkums

Ik gadu Latvijā ap 1000 bērnu vecāki zaudē aizgādnības tiesības, un ir grūti nodrošināt nepieciešamo audžuģimeņu skaitu, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta panorāma" sacīja Bērnu alternatīvās aprūpes jomas vadītāja Dace Dzedone.

Sabiedrība Valsts prezidents vairākām personām piešķir augstākas militārā dienesta pakāpes

Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs vairākām personām piešķīris augstākas militārā dienesta pakāpes, liecina informācija oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

Sabiedrība Daudzviet Latvijā autoceļi ir sniegoti un apledo

Piektdienas rītā daudzviet Latvijā autoceļi ir sniegoti un apledo, aģentūru LETA informēja VSIA "Latvijas valsts ceļi".

Lasiet arī

Sabiedrība Valdībai norāda uz mirkli, kad «Rail Baltica» vilciens nogāja no sliedēm

Starpziņojums skaidri norāda uz mirkli, kad "Rail Baltica" "vilciens nogāja no sliedēm", šodien Saeimā teica dzelzceļa projekta "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas vadītājs Andris Kulbergs (AS).

Ekonomika Rail Baltica: Rīgas staciju konstrukciju pasargāšana ziemā izmaksās 420 000 eiro

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" Rīgas Centrālās stacijas un Rīgas lidostas termināla konstrukciju pasargāšana šoziem izmaksās 420 000 eiro, intervijā aģentūrai LETA sacīja SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.

Ekonomika Lielāka mēroga būvdarbus «Rail Baltica» pamattrasē Latvijā plāno sākt nākamgad

Lielāka mēroga būvdarbus dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" pamattrasē Latvijā plānots sākt nākamgad, intervijā aģentūrai LETA sacīja SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.

Sabiedrība Latvija saņēmusi 397 miljonus eiro Rail Baltica projekta īstenošanai

Baltijas valstu kopuzņēmums AS "RB Rail" parakstījis desmito līgumu ar Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru (CINEA), kas paredz piešķirt 1,394 miljardus eiro "Rail Baltica" projekta turpināšanai visās Baltijas valstīs, tostarp Latvija saņēmusi apmēram 397 miljonus eiro, informē "RB Rail" pārstāvji.