• Alda,
  • Maruta
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Rīgas centrālās stacijas būvnieks nav saņēmis maksājumus 43 miljonu eiro apmērā

Teksta izmērs Aa Aa
Sabiedrība
LETA 18:38, 04.07.2024


Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" Rīgas centrālās dzelzceļa stacijas būvnieka pilnsabiedrības "BeReRix" nesaņemtie maksājumi jūlija sākumā ir 43,233 miljonu eiro apmērā, pavēstīja "BeReRix" biedru pilnvarotais pārstāvis Guntis Āboltiņš-Āboliņš.


Foto: LETA

Tostarp 15,541 miljonu eiro veido izdarītie darbi, 12,283 miljonus eiro - avansa maksājumi, 11,72 miljonus eiro - indeksācija, bet 3,688 miljonus eiro - ieturējuma nauda.

Āboltiņš-Āboliņš skaidroja, ka izdarītie darbi šajā aprēķinā nozīmē darbus, kuri ir paveikti, bet maksājumi vēl nav saņemti, tostarp arī maksājumi, kuriem vēl nav pienācis maksāšanas termiņš. No maksājumu summas par izdarīto darbu 5,442 miljoni eiro līdz 3.jūlijam ir kavēti maksājumi. Pārējie maksājumi ir vai nu apstiprināšanas procesā, vai jau ir apstiprināti un nosūtīti uz Satiksmes ministriju maksājuma izpildei.

Tāpat Āboltiņš-Āboliņš skaidroja, ka avansa maksājumi ir paredzēti darbiem dzelzceļa infrastruktūras un signalizācijas izbūvei projekta dienvidu pusē, kā arī pirmajam posmam Daugavas tiltam. Ieturējuma naudas atmaksa ir paredzēta par izdarītajiem un nodotajiem darbiem iepriekšējos gados. Inflācijas korekcija atbilstoši līgumā definētajai inflācijas formulai šajā kalkulācijā ir par laika periodu no 2023.gada oktobra līdz 2024.gada maijam.

Jautāts, kāda tad būt kavētā summa līdz gada beigām, ja maksājumi netiks veikti, Āboltiņš-Āboliņš skaidroja, ka līdz gada beigām "BeReRix" plāno saņemt maksājumus par izdarītajiem darbiem jūnijā, jūlijā, augustā un septembrī, kas kopā ar inflāciju veido 16,5 miljonus eiro. Par darbiem oktobrī, novembrī un decembrī maksājumi tiks saņemti, visticamāk, 2025.gadā.

Savukārt jautāts, vai šobrīd būvdarbi stacijā notiek pēc plāna, Āboltiņš-Āboliņš atbildēja apstiprinoši, norādot, ka apstiprinātie būvdarbi norit pēc plāna. "BeReRix" strādā pie sliežu ceļu izbūves projekta dienvidu pusē pagaidu satiksmes nodrošināšanai 1520 milimetru platuma sliedēm. Tāpat darbs norit dzelzceļa satiksmes signalizācijas izbūves. Daugavas tiltam tiek izbūvēti pirmie balsti un plānā tuvākajā laikā ir paredzēts sākt tilta laidumu izbūvi.

Vienlaikus Āboltiņš-Āboliņš informēja, ka, salīdzinot ar šo pašu periodu pērn, "BeReRix" patlaban strādā ar aptuveni vienu trešdaļu jaudas.

"Lielākai daļai būvdarbu šobrīd nav saņemts rīkojums to sākšanai, tajā skaitā arī inženiertīklu, fasādes, jumta, apdares un citiem darbiem stacijas ēkas zonā, kas secīgi ietekmē sliežu ceļu un kontakttīklu izbūvi stacijas ēkas zonā," pavēstīja Āboltiņš-Āboliņš.

Jautāts, cik ilgi būvnieki varētu vēl turpināt darbus, nesaņemot rēķinu apmaksu, Āboltiņš-Āboliņš atbildēja, ka "BeReRix" plāno darbus atbilstoši iespējām saņemt maksājumus no Satiksmes ministrijas. Pat mazākās nobīdes no plānotās naudas plūsmas situāciju padara kritisku, tādējādi cieš ne tikai "BeReRix", bet arī apakšuzņēmēji, lielākoties Latvijas uzņēmumi. Šāda situācija var ietekmēt arī darbinieku algu izmaksu.

"Darba tempa samazinājums jau šobrīd ir acīmredzams un maksājumu disciplīnai neuzlabojoties, to neizbēgami nāksies samazināt vēl vairāk. Apstiprinātu leģitīmu rēķinu nemaksāšana ir tiesību pārkāpums. Mēs uzskatām, ka līgums ir jāpilda gan būvniekiem, gan pasūtītājam. Rēķinu nemaksāšanas stratēģija rada zaudējumus valstij nevajadzīgās soda naudās, tiesvedību izdevumos un valsts amatpersonu bezdarbības dēļ izraisītos sadārdzinājumos un laika kavējumos," norādīja Āboltiņš-Āboliņš.

Viņš piebilda, ka tiek pārkāpts arī Civillikums un starptautiskās inženierkonsultantu organizācijas FIDIC līgumu principi, kā rezultātā Latvijas valstij nāksies šos pārkāpumus aizstāvēt Eiropas institūcijās un tiesās.

"Sekojoši, darbu apturēšana vai turpināšana ir vismazāk svarīgais jautājums un mēs savu uzmanību veltīsim savu likumisko tiesību realizācijai," pauda Āboltiņš-Āboliņš.

Jau ziņots, ka koalīcija vēlas pārskatīt "Rail Baltica" staciju līgumu un sadārdzinājumu izmaksas pirms rēķinu apmaksas.

Pirmdien, 1.jūlijā, pēc koalīcijas sanāksmes Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) žurnālistiem norādīja, ka ir jāgūst pārliecība, ka ir izdarīts viss iespējamais, lai maksimāli sadārdzinājumu samazinātu. Valdība vēlas pārskatīt visus noslēgtos līgumus, lai turpmāk nebūtu sadārdzinājumu, bet esošos sadārdzinājumus varētu novērst.

"Darbu pie šī turpināsim, bet bez šādas caurskatīšanas, pārskatīšanas arī izmaksu ziņā patlaban nevaram virzīties uz priekšu ar rēķinu samaksu," pauda premjere, piebilstot, kad tas būs izdarīts, kā arī būs rasta iespēja piedzīt no potenciālajiem vainīgajiem kompensāciju, tad varētu virzīties uz priekšu.

Ministru prezidente sacīja, ka Satiksmes ministrija esot vērsusies prokuratūrā.

Tāpat, ja arī turpmāk potenciāli ir nosacījumi, kas ietver papildu izmaksas, Siliņa vēlas, lai tiktu arī izskatītas visas iespējas noslēgtos līgumus pārskatīt, lai būtu pēc iespējas mazāk no budžeta jāsedz kādi radušies sadārdzinājumi un tādas izmaksas.

Arī pēc Valsts kontroles ziņojuma, tagad esot ļoti grūti paskaidrot, kā "Rail Baltica" projekts ir tik ļoti sadārdzinājies, teica premjerministre.

Savukārt satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) pauda, ka 39 miljonu virssaistības tika iepriekš uzņemtas bez skaidras pārliecības, ka tam ir pieejams finansējums. Viņš arī uzsvēra, ka ir svarīgi atrast veidu, kā saistības pildīt, vienlaikus tās izvērtējot, lai koalīcijas partneri gūtu pārliecību, ka tas ir leģitīms rēķins, kas jāapmaksā.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Izmantojot jaunu regulējumu pirmajā dienā partnerību reģistrējuši seši pāri

Šīs nedēļas sākumā, kad stājās spēkā jaunais regulējums, partnerību reģistrējuši seši pāri, noskaidroja aģentūra LETA.

Sabiedrība Siguldā bērniem bez maksas māca drošību, braucot ar divriteni (+VIDEO)

Pilsētā ir lieliska riteņbraukšanas infrastruktūra.

Sabiedrība VID vadība sākusi klientiem draudzīgas pārmaiņas

Ministru prezidente tikās ar VID ģenerāldirektori Baibu Šmiti-Roķi un citiem VID vadības pārstāvjiem, kā arī apskatīja VID Klientu apkalpošanas centru, Muitas laboratoriju, Muitas Video kameru centru un iepazinās ar Nodokļu un muitas policijas pārvaldes (NMPP) darbu.

Sabiedrība  Rīgas domes deputāts ievēlēts par Ekonomikas politikas komisijas priekšsēdētāju

RK Ekonomikas politikas komisija skata jautājumus, kas saistīti ar ekonomikas un rūpniecības politiku, ka arī ar uzņēmējdarbību.

Lasiet arī

Kriminālziņas Saistībā ar Rail Baltica pazemina amatā SM valsts sekretāri Stepanovu

Ministru kabinets šodien pilnvaroja satiksmes ministru pazemināt amatā Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāri Ilondu Stepanovu un pārcelt viņu Sakaru departamenta direktores amatā, informēja SM.

Sabiedrība Rail Baltica būvniekiem plāno samaksāt no valsts budžeta 33,3 miljonus eiro

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" abu starptautisko staciju būvniekiem esošo saistību izpildei Satiksmes ministrija (SM) plāno piesaistīt valsts budžeta līdzekļus 33,306 miljonu eiro apmērā bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN), liecina SM saskaņošanai virzītais informatīvais ziņojums par "Rail Baltica" starptautisko pasažieru staciju un infrastruktūras būvdarbiem.

Ekonomika «Eiropas dzelzceļa līnijas» plānots integrēt «Latvijas dzelzceļa» sistēmā

Par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgo SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" plānots integrēt VAS "Latvijas dzelzceļš" sistēmā, ceturtdien intervijā Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumam "Rīta panorāma" sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).

Sabiedrība Siliņa skaidro, kāpēc Vitenbergs nevar izmeklēt «Rail Baltica» problēmas

Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) uzskata, ka Saeimas deputāta, bijušā satiksmes ministra Jāņa Vitenberga (NA) atrašanās "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijā būtu tiešs interešu konflikts.