EK pārstāve: «Rail Baltica» projektā netiek samazināta neviena tā daļa

Sabiedrība
LETA 07:43, 23.05.2024 0

Dzelzceļa projektā "Rail Baltica" netiek samazināta neviena tā daļa un netiek mainīta projekta kopējā definīcija, intervijā aģentūrai LETA teica Eiropas Komisijas Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāta Ziemeļjūras-Baltijas TEN-T pamattīkla koridora, kurā ietilpst arī "Rail Baltica", koordinatore Katrīna Trautmane.

 

"Mēs iegūstam vairāk laika un mums ir jāpārkārto finansēšanas veids," papildināja Trautmane, skaidrojot kādēļ projektu nolemts īstenot vairākos posmos.

Viņa sacīja, ka patlaban projekts ir svarīgā periodā, jo sākas būvniecības fāze, līdz ar to iedzīvotāji redz, ka dzelzceļa līnija kļūst par realitāti, nevis ir tikai projekts, par kuru runā.

"Vienlaikus, protams, šajā pašā periodā notiek diskusijas par finansējumu un nākotni, un to, kā mēs organizēsim projekta īstenošanu, jo tas ir izrādījies dārgāks, nekā sākotnēji tika lēsts," pauda Trautmane.

EK pārstāve piebilda, ka sākotnējās aplēsēs nebija ņemti vērā visi aspekti, jo īpaši vides aspekti.

Trautmane sacīja, ka sākotnēji tika lēstas sava veida vidējās izmaksas, bet ne viss, kas tika iekļauts projektā laika gaitā. "Tās bija aplēses, nevis realitāte. Tas arī nav tāpēc, ka mēs nolēmām, ka projekts tiks īstenots posmos. Tas ir projekta sarežģītības dēļ," papildināja Trautmane.

Viņa arī norādīja, ka notika diskusijas starp Baltijas valstīm, notika izmaiņas projekta vadībā, diskusijas par finansējumu, kas radīja kavēšanos, un arī kavēšanās beigās izmaksā dārgi.

"Tāpēc dažreiz, kad es dzirdu kritiku par izmaksu aplēsēm, es tomēr gribu atgādināt, ka tur ir dalīta atbildība," minēja Trautmane.

Pēc viņas domām, patlaban notiek pozitīva virzība, jo ir panākta vienošanās par projekta īstenošanas posmiem, kuru apstiprinās Baltijas premjerministru tikšanās laikā jūnijā. Savukārt pēc tam ir jāvienojas par Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) finansējamo projekta daļu un dalībvalstu finansējamo projekta daļu.

"CEF finansējums attiecas uz infrastruktūru, kas ir "Rail Baltica" dzelzceļa galvenā līnija, un līdzfinansējuma daļa ir tiešām ļoti liela, jo CEF sedz 85% no izmaksām. Taču 15% ir jāsedz dalībvalstīm, kā arī no CEF netiek apmaksāti neattiecināmie darbi, piemēram, noteikti darbi stacijās," uzsvēra Trautmane.

Līdz ar to viņa informēja, ka bija nopietna diskusija, kas ir galvenās "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas definīcija, un attiecīgi, kas ietilpst projekta pirmajā posmā.

Viņa atzīmēja, ka karš Ukrainā, inflācija, pašreizējā situācija visus projektus ir padarījusi dārgākus. "Es tikos ar Latvijas finanšu ministru un viņš teica, ka tas ir visdārgākais projekts pasaulē. Tā tas nebūt nav," sacīja Trautmane.

EK pārstāve norādīja, ka pozitīvi ir tas, ka Baltijā sākas dzelzceļa līnijas būvniecības darbi, kā arī uzticēšanās un sadarbība starp trim valstīm, viņasprāt, ir diezgan laba, kā arī sadarbība starp nacionālajiem projekta īstenošanas uzņēmumiem un Baltijas valstu kopuzņēmumu AS "RB Rail" ir laba.

"Protams, ir bijušas grūtības. Piemēram, tehniskais projekts netika sagatavots paredzētajā laikā. Bija diskusija par to, ka varētu zaudēt zināmas naudas summas. Tomēr, ja mēs ņemam vērā kopējo projekta sarežģītību un izmaksas... Tas, ziniet, notiek visos projektos, un tas ir arī veids, kā mācīties, un es ceru, ka visi šajā laikā ir mācījušies, jo, kā jau teicu, bija dažas grūtības, no kurām varēja arī izvairīties," pauda Trautmane.

Подписывайтесь на Телеграм-канал VS.LV! Заглядывайте на страницу VS.LV на Facebook! И читайте главные новости о Латвии и мире!
Lasīt visus komentārus (0)


ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Revīzijā konstatē netaisnību slimnīcu finansēšanā un citus būtiskus trūkumus

Slimnīcām ik gadu tiek novirzīti vairāk nekā 700 miljoni eiro jeb 40% no veselības aprūpes budžeta, taču finansējums primāri uztur sadrumstalotu slimnīcu tīklu, nevis nodrošina vienlīdzīgu un kvalitatīvu aprūpi, nestrādā slimnīcu sadalījums līmeņos, tarifi ir novecojuši un tiek matemātiski pielāgoti pieejamajam finansējumam, turklāt pastāv iekšēja netaisnība finansēšanā, no kā visvairāk cieš augstākā līmeņa slimnīcas, revīzijā secinājusi Valsts kontrole.

Sabiedrība Alūksnes pilsēta vēlas sev pievienot divus ciematus (+VIDEO)

Pašvaldība aicina novada iedzīvotājus līdzdarboties un izteikt viedokli aptaujā.

Sabiedrība Trešdien daudzviet valstī īslaicīgi līs

Trešdien daudzviet Latvijā gaidāms īslaicīgs lietus, vietām nodārdēs pērkons, prognozē sinoptiķi.

Sabiedrība Vidusskolas absolventi varēs pieteikties studijām vēl pirms atestātu saņemšanas

Vidusskolas absolventi varēs reģistrēties studijām vēl pirms vidējās izglītības apliecinošu dokumentu saņemšanas, balstoties uz augstskolas noteiktajiem kritērijiem un iestājpārbaudījumiem, otrdien nolēma valdība.

Lasiet arī

Ekonomika EK piešķirs 295,5 miljonus eiro "Rail Baltica" turpināšanai Baltijā

Eiropas Komisija (EK) piešķirs 295,509 miljonus eiro dzelzceļa "Rail Baltica" projekta turpināšanai Baltijā, liecina EK publiskotā informācija.

Sabiedrība Švinka: «Rail Baltica» projektā tiek meklētas izdevumu samazināšanas iespējas

Dzelzceļa "Rail Baltica" projekta īstenošanā tiek meklētas dažādas iespējas samazināt izdevumus, trešdien intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja satiksmes ministrs Atis Švinka (P).

Sabiedrība Transporta ministri parakstīs paziņojumu par "Rail Baltica" projekta ieviešanu

Baltijas valstu transporta ministri otrdien Viļņā parakstīs paziņojumu par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" ieviešanu, aģentūru LETA informēja Satiksmes ministrijā (SM).

Sabiedrība "Rail Baltica" projektā sākta Iecavas infrastruktūras apkopes punkta izbūve

Dzelzceļa "Rail Baltica" projektā sākta Iecavas infrastruktūras apkopes punkta uzbēruma izbūve, kas atrodas blakus atmežotajai "Rail Baltica" pamattrases vietai, aģentūru LETA informēja "Rail Baltica" nacionālā ieviesēja SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) pārstāvji.