Šodien valdības sēdē "airBaltic" ziņoja par aktuālo statusu obligāciju pārfinansēšanas procesā, kurā "airBaltic" piedāvāja arī valdībai iespēju piedalīties vērtspapīru emisijā līdztekus ar starptautiskajiem privātajiem investoriem.
Otrdien valdības sēdē atbalstītās izmaiņas likumā par budžetu un finanšu vadību dotu iespēju valstij līdztekus un ar tādiem pašiem nosacījumiem kā starptautiskajiem privātajiem investoriem arī piedalīties Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" obligāciju emisijā, otrdien pēc Ministru kabineta sēdes preses konferencē sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).
"Skaidrs, ka pašreizējos apstākļos šāda veida emisijas ir ar zināmiem izaicinājumiem, jo gan finansiālā, gan ģeopolitiskā situācija, gan bāzes procentu likmes ir mainījušās, tāpēc "airBaltic" strādā ciešā sadarbībā ar saviem konsultantiem, gan ar investīciju bankām, lai šajā emisijas procesā atrastu labāko risinājumu," norāda ministrs.
Tādējādi Latvija potenciāli var izmantot šo situāciju, lai simetriski ar "airBaltic" privātajiem investoriem, līdzdarbotos šajā emisijā.
Viņš atzīmēja, ka valdība otrdien ir nolēmusi virzīt uz Saeimu likumprojektu, kas paredz grozījumus likumā par budžetu un finanšu vadību.
"Šīs izmaiņas paredzētu tiesības valstij investēt valsts kontrolēto kapitālsabiedrību šāda veida obligāciju vērtspapīros, kas ir nozīmīgs solis arī valsts aktīvākai iesaistei kapitāltirgus attīstībā," papildināja Briškens.
Viņš pauda, ka konkrētās izmaiņas, ja Saeima tās apstiprinās, noteikti palīdzēs Latvijai kā valstij būt vēl aktīvākam akciju turētājai un palīdzēs attīstīties valsts kontrolētajām kapitālsabiedrībām - ne tikai "airBaltic", bet arī citiem uzņēmumiem, kas patlaban ir iesaistījušies kapitāla tirgū, tostarp emitējot obligācijas jeb parāda vērtspapīrus.
Viņš papildināja, ka obligāciju pārfinansēšana ir priekšnosacījums arī tālākai akciju emisijai - sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO) procesam, kā rezultātā "airBaltic" iegūtu vēl papildu līdzekļus savai tālākai attīstībai.
Savukārt finanšu ministrs Arvils Ašeradens (JV) preses konferencē uzsvēra, ka šāda valsts kapitālsabiedrību obligāciju iegāde, ko valsts varētu veikt uz tādiem pašiem nosacījumiem kā privātie investori, nerada spiedienu uz valsts budžeta deficītu. Vienlaikus Ašeradens norādīja, ka šādu obligāciju iegādi var finansēt tikai aizņemoties, tāpēc tas palielinātu aizņemtās naudas apjomu.
Ašeradens piebilda, ka valdībai ir pienākums pārdot savas kapitāldaļas "airBaltic" līdz 2024.gada beigām, tāpēc arī lidsabiedrība tiek virzīta uz biržu.
Jau ziņots, ka 2024.gada jūlijā beidzas Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" 200 miljonu eiro obligāciju dzēšanas termiņš, tādējādi aviokompānija meklē ārējo finansējumu, lai refinansētu obligācijas, kā arī kompānija plāno piesaistīt papildu finansējumu apmēram 100 miljonu eiro apmērā.
"Aviokompānija plāno ne tikai refinansēt 200 miljonus eiro, bet arī piesaistīt papildu 100 miljonus eiro, lai tādējādi uzlabotu naudas līdzekļu atlikumu un sekmētu turpmāku kapitālieguldījumu finansēšanu, kas saistīti ar uzņēmuma kapacitātes palielināšanu," skaidrots aviokompānijas 2023.gada pārskatā.