• Dita,
  • Marta
Meklēšana MeklēšanaRSSFacebookZiņu lente


Laika ziņas
Facebook
Видео Video


Pētījums: trauksme par matemātiku negatīvi ietekmē skolēnu sekmes

Teksta izmērs Aa Aa
Sabiedrība
LETA 16:16, 10.12.2023


Skolēnu trauksme par saviem sasniegumiem matemātikā negatīvi ietekmē sasniegumus šajā mācību priekšmetā, liecina Ekonomikas sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas "PISA 2022" pirmie rezultāti.



Pētījumā secināts: abi faktori ir negatīvi sasaistīti, kas nozīmē - jo lielāka trauksme, jo potenciāli vājāks sniegums.

Latvijas skolēnu trauksmes indeksa vidējā vērtība ir 0,23, kas ir augstāka par OECD vidējo. Mācoties matemātiku, vismazāk uztraucas valsts ģimnāzijas skolēni, bet pārējo skolu skolēniem satraukuma līmenis praktiski neatšķiras.

Pētījumā 39% skolēnu atzinuši, ka viņiem matemātika padodas viegli, trešdaļai skolēnu tas ir viens no mīļākajiem mācību priekšmetiem, un gandrīz visi jeb 90% skolēnu vēlas gūt labas sekmes matemātikas stundās.

36% skolēnu matemātikas mācīšanas kvalitāti novērtējuši ar 7 un 8 ballēm. Pētnieki pieļauj, ka skolēnu vērtējums atkarīgs no viņu sekmēm - jo labāki sasniegumi, jo augstāk skolēni novērtējuši mācīšanas kvalitāti.

Parastā skolas nedēļā matemātikas mājasdarbu izpildei mazāk par 30 minūtēm dienā velta puse Latvijas skolēnu. Trešdaļa skolēnu mājasdarbu pildīšana aizņem līdz stundai, bet pārējiem skolēniem - vairāk par stundu dienā.

Trešā daļa Latvijas skolēnu atzina, ka attiecīgajā mācību gadā nav piedalījušies nekādās papildu nodarbībās matemātikā, savukārt 42% ir izmantojuši individuālās konsultācijas.

Kā vēstīts, pētījuma 2022.gada cikla galvenais fokuss bija vērsts uz matemātiku - pētījumā tika vērtēta skolēnu matemātiskā kompetence jeb spēja domāt matemātiski un formulēt, lietot un interpretēt matemātikas problēmas dažādās dzīves situācijās.

Pētījuma rezultāti liecina, ka Latvijas skolēnu matemātikas kompetence 2022.gada pētījumā samazinājusies par 13 punktiem, salīdzinot ar 2018.gada rezultātu - šogad skolēnu vidējais sniegums novērtēts ar 483 punktiem. Latvijas skolēnu sasniegums esot "statistiski nozīmīgi augstāks" par OECD valstu vidējo līmeni - 472 punktiem un vienlaikus tie "būtiski neatšķiras" no Lielbritānijas, Polijas, Austrijas, Austrālijas, Čehijas, Slovēnijas, Somijas, Zviedrijas un Jaunzēlandes skolēnu vidējiem sasniegumiem.

Visaugstākie skolēnu vidējie sasniegumi matemātikā ir skolēniem Singapūrā - 575 punkti. Virs 500 punktiem novērtēts arī skolēnu sniegums Makao, Taivānā, Honkongā, Japānā, Korejā, Igaunijā un Šveicē.

Pētījumu 2022.gadā īstenoja 37 OECD valstīs un 44 partnervalstīs. Kopumā tajā piedalījās aptuveni 690 000 15 gadus veci skolēni, reprezentējot aptuveni 29 miljonus savu vienaudžu 81 valsts skolās.

No Latvijas pētījumā piedalījās 5373 skolēni no 225 skolām, kuri statistiskās izlases rezultātā pārstāvēja aptuveni 16 800 2006.gadā dzimušus skolēnus, kuri mācās dažādās Latvijas izglītības iestādēs, izņemot speciālās izglītības iestādes, ne zemāk par 7.klasi. 86% pētījuma dalībnieki bijuši devīto klašu skolēni.


Esiet atbildīgi par komentāriem! Jūsu izteikumi nedrīkst būt pretrunā ar LR likumdošanu.
Portāls VS.LV nenes atbildību par komentāru saturu.
Lasīt visus komentārus

Atbilēt

Anonīmi komentāri

Pievienot

Rekomendējam



ARĪ KATEGORIJĀ

Sabiedrība Par virtuālās realitātes ekspertiem varēs kļūt Rīgas bērni (+VIDEO)

Datorvidē apgūtās prasmes atvieglos darba atrašanu.

Sabiedrība Eiropietis iemācījās latviešu valodu, bet Liepājā ar viņu atteicās runāt

"Tas bija tukšs un nekas nebija rakstīts pie durvīm", - pauž Šveices vēsturnieks.

Sabiedrība Rail Baltica izmeklēšanas komisija pauž izbrīnu par projekta kvalitāti

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas locekļi ceturtdien sēdē pauda izbrīnu par to, ka auditorkompānija SIA "Ernst&Young Baltic" 2017.gadā "Rail Baltica" ieguvumu un ieņēmumu analīzē izmaksu aplēsēs balstījās uz inženieru sniegto informāciju, nepārbaudot to kvalitāti.

Sabiedrība Rīgas zinātnieki pēta dzīvi Kurzemes Kazdangā (+VIDEO)

Kopiena ir visai sašķelta, kas neļauj tālāk virzīties uz konkrētu mērķi, jo katrs "rušina" savu ceļu.

Lasiet arī

Sabiedrība Izglītības un zinātnes ministrijas departamentu vadīs volejbolists Samoilovs

Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) Sporta departamentu turpmāk vadīs pludmales volejbolists Aleksandrs Samoilovs.

Sabiedrība Valsts kontrole: skolotāja mentora darbs ne vienmēr tiek apmaksāts

Skolotāja mentora darbs ne vienmēr tiek apmaksāts, sarunās ar izglītības iestāžu vadību secinājusi Valsts kontrole.

Sabiedrība Inovāciju un valodas aģentūru IZM vadīs Inita Juhņeviča (+VIDEO)

Tika nolemts izveidot jaunu spēcīgu kompetenču centru.

Sabiedrība Vairāku galvaspilsētas izglītības iestāžu nosaukumos iekļaus Rīgas vārdu

Rīgas domes šodien nolēma vairāku galvaspilsētas izglītības iestāžu nosaukumos iekļaut vārdu Rīga.