Ceļu satiksmē piedalās aptuveni 1% transportlīdzekļu bez obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA), liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) kampaņas "Ja Tev nav OC/TA - nebrauc!" laikā apkopotā statistika.
Lai skaidrotu sabiedrībai OCTA un tehniskās apskates savlaicīgas veikšanas nepieciešamību, kā arī mazinātu to autovadītāju skaitu, kas neiegādājas OCTA vai neveic transportlīdzekļa tehnisko apskati, oktobrī LTAB, sadarbībā ar CSDD un Valsts policiju, īstenoja sociālu kampaņu "Ja Tev nav OC/TA - nebrauc!".
LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins informēja, ka pirms kampaņas sākuma lēsts, ka kopējais transportlīdzekļu skaits, kas piedalās satiksmē bez derīgas OCTA, varētu būt ap 1-2%. Šādi secinājumi izdarīti, balstoties uz iepriekšējo kampaņu pieredzi un LTAB pieejamo statistiku, kas liecina, ka pērn 1,16% no visiem Latvijā reģistrētajiem ceļu satiksmes negadījumiem bija izraisīti ar transportlīdzekli bez OCTA. Izvērtējot datus starp dažādiem Latvijas reģioniem, secināts, ka, piemēram, Latgalē ar neapdrošinātu transportlīdzekli pērn izraisīti pat 1,85% ceļu satiksmes negadījumi, kamēr Kurzemē - vien 0,78%.
Kampaņas laikā vairāki fotoradari visā Latvijā, līdzīgi kā to jau šobrīd dara vidējās ātruma kontroles radari, veica OCTA un tehniskās apskates kontroli ārpuskārtas režīmā neatkarīgi no transportlīdzekļu braukšanas ātruma. Tāpat mērījumi tika veikti ar īpašu demo automašīnu, kas veica OCTA un tehniskās apskates kontroli satiksmes plūsmā.
Mērījumi apliecināja, ka transportlīdzekļu skaits, kas pārvietojas bez derīgas OCTA un tehniskās apskates nepārsniedz LTAB iepriekš izdarītos pieņēmumus - fotoradari fiksēja 0,51% bez OCTA un 0,18% bez tehniskās apskates esošus transportlīdzekļus, arī demo auto mērījumi bija līdzīgi - attiecīgi 0,59% un 0,15%.
Salīdzinot iegūtos datus ar 2022.gadā apkopotajiem, kā arī pirms četriem gadiem (2018.gadā) līdzīgas kampaņas laikā savāktajiem, LTAB secina, ka transportlīdzekļu skaits, kas piedalās ceļu satiksmē bez derīgas OCTA un tehniskās apskates, palicis salīdzinoši nemainīgs.
"Tomēr joprojām, mūsuprāt, ir aktuāla nepieciešamība nākotnē pielāgot stacionāros fotoradarus OCTA un tehniskās apskates kontrolei visā transporta plūsmā, neatkarīgi no transportlīdzekļu braukšanas ātruma. Tāpat lielāka uzmanība jāvelta to ceļu posmu uzraudzībai, kas ikdienā netiek kontrolēta ar stacionārajiem fotoradariem," uzsver Abāšins.